Kezdőoldal 1089 Budapest Könyves Kálmán krt. 40. Deutsch In English RSS

Tájékoztató felkészítő tanároknak
Figyelem!
Ez egy archív dokumentum, amit tájékoztató jelleggel őriztünk meg. Jellegéből adódóan nem gondozzuk, nem frissítjük, ezért pontatlanságokat, túlhaladott információkat tartalmazhat.
Kérjük, ezek figyelembe vételével használja!

A tájékoztató letölthető innen.

Szakmai tájékoztató felkészítő könyvtárostanároknak

Bod Péter Könyvtárhasználati Verseny 2014 – 2015.
Hock Zsuzsanna anyaga alapján szerkesztette: Tolnai József

1. A verseny célja

Elsődleges cél, hogy a közoktatás kimeneti szakaszában legyen olyan elméleti és gyakorlati tudást igénylő feladatsor, versenygyakorlat, amely alkalmas Országos Tanulmányi Versenyek keretében a könyvtárhasználati tudást számon kérni. A hazai gyakorlatban –a közoktatás befogadó tárgyainak megfelelően – elmondhatjuk, hogy a könyvtárhasználati ismeretek ilyenfajta kimeneti mérése leginkább a magyar nyelv és irodalom OKTV típusfeladatait tudja alapul venni: tesztkérdések, kifejtő feladatok formájában.
A nemzetközi gyakorlatból a hazai könyvtáros képző intézmények leginkább a francia modellt, a francia könyvtáros képzés alapját jelentő CAPES1 tartalmát és formai követelményrendszerét veszik alapul. Az amerikai Trails2 hasonló gondolat és tartalom mentén szintén a képzés bemeneti normáit határozza meg.
A könyvtárhasználati verseny során alkalmazott mérőeszközök (megyei/fővárosi forduló, döntő) és gyakorlati feladatok (döntő) a már elsajátított könyvtárhasználati ismereteket kérik számon.
Az interdiszciplinaritást jelzi, hogy ebben az esztendőben is megőriztük a Bod Péter Országos Könyvtárhasználati Verseny azon hagyományát, miszerint a könyvtárhasználati tudást egy-egy tudományterülethez, kiemelkedő személyiséghez, vagy/és korhoz (idén a 200 évvel ezelőtt született Rómer Flórishoz) kapcsolva kéri számon.
E témán keresztül is az alább könyvtárhasználati ismeretek tudást és képességeket, készségeket vizsgáljuk; célunk, hogy a bevezető időszak után, a hazai és nemzetközi kimeneti méréseknek, versenyeknek, felvételi eljárásoknak megfeleljen a könyvtár–informatikát választó diák is.
Legyen ismét könyvtár–informatika mint OKTV tárgy!
A versenyzőknek legyen módjuk ezt a hivatást választani a felsőoktatási kínálatból!
Ezzel szolgáljuk a hazai könyvtáros képzés révén a magyar könyvtáros utánpótlást is.

2. A verseny tartalma

Az írásbeli mérések során a 8., illetve 10. évfolyam kimeneti követelményeit tekintjük kiindulópontnak. Ez tartalmazza a könyvtárhasználati ismeretek alapelemeit: könyvtárismeret, dokumentumismeret, tájékozódás a könyvtárban (tájékoztató eszközök) és a döntőben a szellemi munka folyamata, vagyis a verseny egésze lefedi az információs műveltség valamennyi részképességét.

3. A versenyzőktől elvárt kompetenciák

3.1 A versenyzőtől elvárt ismeretek, képességek az írásbeli (megyei/fővárosi) fordulóban:
 

  • a könyvtárhasználati ismeretek (könyvtárismeret, dokumentumismeret, tájékozódás a könyvtárban) elemeinek alkalmazási képessége,
  • az információforrások különböző típusainak és formátumainak ismerete,
  • az információs műveltség képességének elemei,
  • szövegértési képesség,
  • a hivatkozás könyvtári szabályainak ismerete, eltérő dokumentumtípusok esetén.

Csak 9-10 évfolyamon (az ún. esszé feladatnál):
 

  • a tanultakból elvonatkoztatás, összegzés képessége,
  • önálló véleményalkotás képessége könyvtári témában,
  • a tanult könyvtári és informatikai fogalmak, szakkifejezések helyes használatának képessége,
  • szövegalkotás képessége,
  • a komplex gondolkodás képessége, a könyvtárak, az írásbeliség és az elektronikus fejlődés vonatkozásában,
  • helyesírási, mondatszerkesztési, nyelvhelyességi képesség.

3.2 A versenyzőtől elvárt ismeretek, képességek a döntőben (könyvtárismeret, dokumentumismeret, tájékozódás a könyvtárban, mindezek alkalmazása; a szellemi munka technikájának lépései):
 

  • a versenyző képes információs szükségletének definiálására, és annak pontos meghatározását jól artikulálja,
  • használja az információforrások különböző típusait és formátumait. Képes újraértékelni a megszerzett információt,
  • képes hatékony keresési stratégiákat alkalmazni, tud a munkájához folyamatábrát készíteni,
  • képes az információ megszerzésére a könyvtár tereiben, tájékoztató apparátusának használatával, illetve on-line módszerekkel,
  • képes mérlegelni a kapott információmennyiség és a kutatási cél kapcsolatát, összefüggéseit a további kutatási módszerek kiválasztása érdekében,
  • képes a kutatási célnak megfelelően értékelni az összegyűjtött információkat, s ha kell, új keresési stratégiát fölállítani,
  • képes az információs források közül a relevánsak kiválasztására, a források komparatív vizsgálatára,
  • képes az összegyűjtött információk rendszerezésére,
  • lényegkiemelő képességgel bír,
  • felismeri a források és fogalmak közötti összefüggéseket,
  • képes az összegyűjtött információt a formátumnak megfelelően rendszerezni,
  • alkalmazza a hivatkozás könyvtári szabályait a források típusainak megfelelően. Ismeri a szövegek, adatok, kép-és hanganyagok legális tárolási, beszerzési és alkalmazási módjait. (ismeri pl. a plágium fogalmát)
  • ki tudja választani a szövegből a hivatkozott, idézett szövegeket,
  • képes a világos kommunikációra a téma bemutatása során.

Jó felkészülést kívánunk a versenyhez!
 

 1 Hock Zsuzsanna: Az Országos Bod Péter Könyvtárhasználati verseny (2012-2013) tapasztalatai. In: Könyv és Nevelés, XV. évf. 3. sz. [http://olvasas.opkm.hu/portal/felso_menusor/konyv_es_neveles/az_orszagos_bod_peter_konyvtarhasznalati_verseny_20122013_tapasztalatai] (Utolsó letöltés: 2015. február 10.); A gyakorlati megvalósításról pl.: Tolnai József: Sikerrel zárult a Bod Péter Országos Könyvtárhasználati Verseny. In: Könyv és Nevelés, XVI. évf. 2. sz. [http://olvasas.opkm.hu/portal/felso_menusor/konyv_es_neveles/sikerrel_zarult_a_bod_peter_orszagos_konyvtarhasznalati_verseny] (Utolsó letöltés: 2015. február 10.)
 2 Csík Tibor: Az iskolai könyvtárak szolgáltatásainak, a könyvtárak oktatási tevékenységének minősége. Nemzetközi szemle. TÁMOP 3.2.4. záró kiadvány. Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Országos Pedagógiai Könyvtár és Múzeum. Budapest, 2012. [http://olvasas.opkm.hu/portal/menu/tanulmanyok_szakmai_anyagok/az_iskolai_konyvtarak_szolgaltatasainak_a_konyvtarak_oktatasi_tevekenysegenek_minosege ] (Utolsó letöltés: 2015. február 10.)