(Készítette: Tolnai József)
1. A program lényege: (500 karakterben)
A Bod Péter Országos Könyvtárhasználati Verseny 2016/2017. tanévi lebonyolításához pályáztunk és nyertünk támogatást tavaly. A köznevelési intézmények számára két kategóriában (7-8. osztály; 9-10. osztály) kiírt tehetséggondozó verseny hagyományosan három fordulóban valósult meg (iskolai, megyei fordulók és országos döntő Budapesten). A verseny szakmai feladatait felkért versenybizottság látta el. A döntőbe mindkét kategóriából a legjobb megyei/budapesti eredményt elért 12-12 tanuló jutott be.
2. Szakmai tevékenység időrendi sorrendben: (1500)
A versenybizottság meghatározta az aktuális verseny témáját (Kétszáz éve... - 1817 öröksége), majd kihirdetésre került a versenykiírás. Aktualizáltuk a versenyszabályzatot is. Elkészült a versenyt ismertető prezentáció, amit az országos versenyszervező kommunikált az iskolák, a megyei és budapesti Pedagógiai Oktatási Központok, a kapcsolódó szervezetek felé. A szervezők ajánlásokat tettek az iskolák felé a helyi (első) fordulók lebonyolítására, s elindították a verseny honlapjának 2016/2017. tanévi oldalát. A versenybizottság tagjai elkezdték a második forduló feladatlapjának és javítókulcsának kidolgozását. Felvettük a kapcsolatot a megyei/budapesti POK-ok versenyszervezőivel, akik kiválasztották a verseny helyszíneit, később menedzselték ennek a fordulónak a helyi lebonyolítását, biztosították a verseny szakszerűségét és tisztaságát. Az első fordulók lebonyolítását követően az országos versenyszervező begyűjtötte a nevezéseket a következő fordulóra. Megtörtént a nevezések átvizsgálása, visszaigazolása a felkészítő (nevező) pedagógus felé. A második forduló kitöltött feladatlapjainak begyűjtését, azok szakszerű javítását követően kihirdetésre került a döntőbe jutottak névsora. Elkészítettük a döntő feladatait, javítási táblázatait, megszerveztük a 24 tanuló és kísérőik 2 napos budapesti versenyét (szabadidős programokkal együtt). Ünnepélyes eredményhirdetésen adtuk át az okleveleket és díjakat, majd különböző módokon disszemináltuk a lezajlott versenyt és annak eredményét.
3. Megvalósult célok, a program hatása a célcsoportra: (2000)
A program céljai maradéktalanul megvalósultak. Sikerült több résztvevőt bevonnunk összességében a versenybe, mint a korábbi években, és a megyei/budapesti részvétel tekintetében is 10%-os részvételi arány emelkedés mutatható ki. Sikerült új nevelési intézményeket is bevonni a versenybe, olyanokat, akik korábban még soha nem neveztek erre a versenyre. A tehetséggondozó verseny szakmai alapcéljai is teljesültek, hiszen egyrészt sikerült a tanulók információs műveltségének, azon belül is elsősorban könyvtárhasználati eszköztudásuk, szövegértésük, logikus gondolkodásuk és kreativitásuk fejlesztése az 1200 fős résztvevői körben, másrészt megtaláltuk és jutalmazni tudtuk a fenti kompetenciákban legtehetségesebb diákokat. A verseny hatással bír a célcsoportra olyan tekintetben is, hogy a résztvevő tanulók pozitív élményeket adnak át társaiknak, minek következtében a résztvevői létszám, s ezzel összefüggésben az iskolai könyvtárak látogatottsága is növekedhet a jövőben.
4. Pályázatba hivatalosan, megállapodással bevont partnerek:
Nem releváns, nem volt ilyen.
5. A program tapasztalatai, visszajelzések: (1000)
A verseny sikeresen lezajlott, a visszajelzések (a szakma, a Könyvtárostanárok Egyesülete és a Pedagógiai Oktatási Központok részéről is) nagyon jók voltak. A döntő résztvevői (diákok és kísérő/felkészítő tanárok) is elégedettek voltak a versennyel. A verseny tapasztalatairól két tanulmány készül hamarosan (munkacímek: Az iskolai felkészülés és az eredményesség összefüggései az iskolai beszámolók tükrében, A megyei/budapesti forduló tapasztalatai a kitöltött feladatlapok részletes eredménylistája alapján). Elöljáróban annyi mindenképpen elmondható, hogy a verseny iránt egyre fokozottabb érdeklődést tapasztalunk, és a Bod verseny láthatóan továbbra is az iskolai könyvtárügy kiemelten fontos és elismert eseménye.
6. Kapcsolódó rendezvény tapasztalatai, visszajelzések: (1000)
A programhoz konkrétan kapcsolódó rendezvény a verseny ünnepélyes díjkiosztója volt, ahol nemcsak az oklevelek, emléklapok, díjak átadására került sor, hanem a résztvevők elemzést hallgathattak/nézhettek meg a versenyzők teljesítményéről a verseny szakmai felelősének, Dömsödy Andrea iskolai könyvtári referensnek a tolmácsolásában. Az esemény az OPKM dísztermében zajlott le, a program záró akkordjaként, ezt követően szendvicsebéd és italok felszolgálása közben nyílt még lehetőség kötetlen beszélgetésekre, személyes gratulációkra. A visszajelzések itt is pozitívak voltak, a résztvevők megköszönték a szervezést az OPKM dolgozóinak, gratuláltak a pontos lebonyolításhoz. Az eseményről az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet a honlapján számolt be, az OPKM Facebook oldalán is megjelent egy összefoglaló, amit sokan kedveltek és osztottak meg, a győztesekről készült fotókkal együtt.
7. Az eredeti pályázathoz képest változások indoklása: (1000)
A program alapvetően nem változott meg a tervezetthez képest (a módosítási kérelmünkben megfogalmazott költségvetés átcsoportosítások nem a programot éríntették). Mindössze annyi változott a feladatok terén, hogy a verseny megyei-budapesti fordulójának feladatlapjait és mellékleteit központilag kellett kinyomtatnunk és postáznunk a megyei Pedagógiai Oktatási Központok számára. Ezt eredetileg a helyszínen végezték volna el, de a POK-ok kérésére és az egységes megjelenés érdekében így döntött a versenybizottság.
(Módosítási kérelem indoklása:
A projekt megfelelő szakmai színvonalon történő lebonyolításának érdekében a feladatok közti költségvetés átcsoportosítás vált szükségessé, mert a valós helyzet és tények felülírták több helyen is az eredeti terveket.
A verseny lebonyolítása során a tervezetthez képest olcsóbban tudtuk a betervezett irodaszereket a KEF portálról beszerezni.
A verseny megyei-budapesti fordulójának feladatlapjait és mellékleteit központilag kellett kinyomtatnunk és postáznunk a megyei Pedagógiai Oktatási Központok számára, így ez nyomtatási költséget indikált, és megnövelte a tervezett postai költségeket is.
A döntőre a vidékre érkező versenyzők és felkészítő tanáraik számra BKK jegyet biztosítottunk a verseny 2 napjában, a hivatalos programban megadott helyszínek között. Szükségtelenné vált további utazási költség biztosítása, mert azt az intézmények helyi szinten biztosítani tudták ennek a költségnek a kifizetését (KLIK, ill. helyi tankerületek segítségével, egyéb iskolai forrásokból).
A verseny lebonyolítása során a tervezetthez képest a hideg élelmiszereket és ebéd illetve vacsora lebonyolítására kedvezőbb ajánlatott kaptunk. Ezért a soron maradvány keletkezett.
A verseny döntőjére a vártnál kevesebb vidéki tanuló érkezett, így a szállás költség a tervezettnél alacsonyabb lett.
Eredetileg a döntőben résztvevő versenyzőket díjaztuk volna, de a verseny népszerűsítésére és a jövőben sikeresebb felkészülés elősegítése érdekében a verseny döntőjén I. és II. helyezettek iskolai könyvtárainak díjazására további könyvutalványok kerültek kiosztásra. Valamint a döntő kezdete előtt a versenyző diákok részére pendrive került kiosztásra. A verseny egész folyamán ezen dolgoztak, majd a verseny végeztével haza is vihették.
Jogszabályi változás következtében a bérek járulékai a tervezéskori 27% SZOCHO helyett a kifizetéskor már csak 22% SZOCHO került megfizetésre, ezért maradvány keletkezett.)
8. Tervezett és vállalt indikátorok táblázat adatai esetleges eltéréseinek okai (500):
Nincs releváns eltérés, több tanulót tudtunk bevonni a versenybe a vártnál, és a döntőben a fiúk létszáma is magasabb lett a tervezetthez képest.
9. Nyomtatott és elektronikus sajtómegjelenések (CD-n is beadandó):
Fiúk és lányok aránya a döntőn:
8:16 (7-8. évf.: 2:10; 9-10. évf.: 6:6)
Budapest, 2017. július 28.