Tisztelt Kolléga!
Köszönjük, hogy részt vesz a könyvtárhasználat népszerűsítésében, a diákok információs műveltségének elmélyítésében. A segédletként ajánlott feladatlapok használata nem kötelező, minden felkészítő könyvtárostanár saját döntése, hogy használja-e, és ha igen, milyen formában. A feladatlapokat szerkeszthető formátumban bocsátjuk rendelkezésre.
Felhasználási lehetőségek
1. Az iskolai forduló keretében
-
Változatlan formában töltik ki a diákok:
-
minden versenyző egy időben, vagy
-
egyesével, különböző időpontokban, ami történhet szervezési okokból, vagy a diákok munkájának folyamatos nyomon követése érdekében;
-
párban zajló munkában.
-
A feladatlapot a könyvtárostanár néhány ponton átszerkeszti, például:
-
feladatot, részfeladatot húz ki belőle;
-
más feladattal egészíti ki;
-
átírja, pontosítja, a helyszínhez igazítja a feladatok instrukcióit;
-
csak egy-egy feladatot használ fel.
-
Példák a 7-8. évfolyamon:
-
Az 1/a feladatban a teljes keresési folyamat elmondását, leírását kéri.
-
A 2. feladatban megbeszélik, milyen jellegű műben érdemes keresni, ha egy még élő vagy már elhunyt személy életrajzát szeretné megismerni.
-
A 3. feladatban a városokat megkeresteti a tanuló Földrajzi atlaszában és átnézik a térkép tájékoztató apparátusát.
-
A 4. feladatban a szerzői jogokról, a hivatkozás fontosságáról beszélnek.
-
Kiegészíti szóbeli beszámolóval a munkafolyamatról.
-
Példák a 9-10. évfolyamon:
-
Az 1/a feladatban a teljes keresési folyamat elmondását, leírását kéri.
-
Az 1/c feladatban megbeszélik, hogy mikor/mire használja iskolai feladatai során a kulcsszavakat.
-
A 2/a feladatban megbeszélik, hogy a hozzájárulási nyilatkozatot kinek kell aláírni a különböző korosztályú diákoknál. Megtagadhatja a tanuló a hozzájárulást? Utólag is meggondolhatja magát? Az iskolájukban megvalósuló gyakorlatról is beszélnek.
-
A 2/b feladatban tisztázzák, hogy az iskolai feladatokhoz való felhasználás során szabad-e fénymásolni egy egész könyvet vagy csak néhány oldalt.
-
A 3/a feladatban megbeszélik, hogy milyen forrást választana, ha a sakk szabályaira is szüksége lenne. Mi a különbség az előző forrástípushoz képest?
-
A 3/b feladatban a hitelesség kérdését több szempontból is megvizsgálják.
-
A 3/c és 3/e feladatot kiegészíti szóbeli beszámolóval a munkafolyamatról.
-
A 4. feladatban megbeszélik, mi kerülhetne az infografikára az iskolájának könyvtárával kapcsolatban.
-
Kitöltethető nyomtatott feladatlapként és elektronikusan is.
-
Kitölthető
2. Csak a felkészítés során alkalmazza a könyvtárostanár:
-
bármely korábban említett változtatással,
-
egyénileg vagy páros kitöltéssel.
3. Toborzásra használja, kitölteti az évfolyamnak megfelelő osztályokkal.
4. Felajánlja könyvtári órára projektként a pedagógus kollégák számára.
Hogyan juthat hozzá?
A feladatlapot egy nem nyilvános linken érhetik el az érdeklődő könyvtárostanár kollégák. Ezt a linket elküldtük a könyvtárostanári levelezőlistára. Amennyiben ezen a csatornán nem jutott el Önhöz, kérje a bod@opkm.hu címen!
A verseny a Miniszterelnökség és a Nemzeti Tehetség Program NTP-TMV-M-21-B-0030 kódszámú pályázati támogatásával valósul meg.