Múzeumok Majálisa 2017. | 2017.05.10. |
MAGYAR NEMZETI MÚZEUM, MÚZEUMKERT MÁJUS 20-21 Tanterem a szabad ég alatt „…kijelölt tanteremnagyságú terület négy oldalát körülkerítjük jegenyenyárfákkal, olyanformán, hogy a fákat egészen közel, 150–180 cm távolságra ültetjük el. Alkalmas részen kb. 2 m széles rést hagyunk bejáratnak. A minden oldalról körülzárt terület két fókuszába esetleg 1–1 rezgő-, vagy kanadai nyárfát, juharfát ültetünk. Így már egy év múlva kellemes zárt helyünk lesz a szabadban való oktatás céljára.”(Sugár Béla: Iskolai kertek. Bp. 1914. 12-13.p.) Már a 20. század elején nevelési elv volt az, hogy minél több időt töltsünk el az iskolaudvaron a szabadlevegőn, kiránduljunk, menjünk erdei iskolába. Ez a célkitűzés egybe esett a felvilágosodás pedagógiájának elveivel is, amely szerint vidéken az emberek természetesebben viselkednek, mint a városban. Jól példázza ezt Rousseau főhőse Emil. A 20. század elejétől a városi iskolaépítészet is követi ezt az eszmét. A Bárczy-féle székesfővárosi iskolaépületek többségének udvarán tervezetten ott találhatóak a szaletlik, a fából ácsolt kerti pavilonok. Ha erre nem volt hely, akkor a tetőteraszok, ahol szabadtéri tanórákat, játékos szüneteket lehetett tartani. Saját diákéveink emléke az iskolaudvar, a rengeteg közösségi játék: a fogócskázás, az ugróiskola, a lányok ugrálós gumizása, a golyózás, a snúrozás, a macskabölcső, a hintázás … Ha van rá lehetősége, egyre több mai iskola alakít ki az udvarán iskolakertet. Gyümölcsfákat, virágokat ültetnek, zöldségeket termesztenek. Ezzel is régi hagyományokat élesztenek újjá, hiszen az iskolakert valamikor a növénytani ismeretek mellett a ház körüli munkák elsajátítását is célozta. Múzeumunk mindezt képekkel, foglalkozásokkal, játékokkal kívánja feleleveníteni. M.GY.Szakmai támogatók: Iskolakertekért Alapítvány, Magyar Biokultúra Szövetség |
további hírek |