Beszámoló a döntőről
Figyelem!
Ez egy archív dokumentum, amit tájékoztató jelleggel őriztünk meg. Jellegéből adódóan nem gondozzuk, nem frissítjük, ezért pontatlanságokat, túlhaladott információkat tartalmazhat.
Kérjük, ezek figyelembe vételével használja!

Eldőlt, hogy ebben a tanévben ki a legjobb könyvtárhasználó az ország általános és középiskolai tanulói közül

Sikerrel zajlott le április 23-24-én az EKE Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Országos Pedagógiai Könyvtár és Múzeum (OPKM) által szervezett Bod Péter Országos Könyvtárhasználati Verseny 2017/2018. tanévi döntője Budapesten.

A Bod könyvtárhasználati verseny célja alapvetően a tehetséggondozás, a tanulók információs műveltségének, azon belül pedig könyvtárhasználati eszköztudásuk, szövegértésük, logikus gondolkodásuk és kreativitásuk fejlesztése. Mindemellett cél az önálló tanuláshoz szükséges kompetenciák fejlesztése is, az iskolai tanulási folyamat során részekre bontott ismeretelemeket egységbe foglaló, szintetizáló, az információs műveltséget és a forráshasználati képességeket mozgósító tudás mérése, értékelése. Mindezek mellett természetesen célja a könyvtáros szakma megismertetése, megszerettetése, és ezen keresztül a pályaorientáció is.

Az első napon a versenyzők a Budapesti Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium könyvtárában mérték össze tudásukat két kategóriában: általános iskola 7-8. évfolyam és középiskola 9-10. évfolyam. A most 25 éves verseny (1993. óta megszakítások nélkül minden évben meghirdetésre került) idei témája a „víz” volt, a feladatok az országos fordulóban és a döntőn is a vízzel voltak kapcsolatosak. Papír alapú és internetes források szakszerű keresésével, azok pontos bibliográfiai leírásával a döntőben az I. kategóriában például „Kirándulás a Víz Diáktalálkozón” címmel kellett a tanulóknak létrehozniuk egy képes ismertetőt, szórólapot. A II. kategória versenyzői pedig „A Kárpát-medence kincse: a víz” című konferenciát szervezték meg. Három szekcióban és témában terveztek előadásokat, elismert szakemberek közreműködésével, akiket a versenyzőknek kellett kiválasztaniuk. Mindkét kategóriában a feladatok elkészítéséhez felhasználható volt a Fővárosi Vízművektől kapott Vízcseppek című kiadvány, amit a versenyzők aztán ajándékként haza is vihettek. Ugyanígy ajándék volt számukra az a pendrive, amivel dolgozniuk kellett.

Mindkét kategóriában ötletes, innovatív produktumok születtek, ami várható is volt, hiszen a döntőbe már csak a legjobbak juthattak be az országos verseny II. fordulójából (kategóriánként 12-12 versenyző). Az országos fordulóba a nevelési intézmények idén összesen 316 tanulót – 186 általános iskolást és 130 középiskolást, köztük 34 szakgimnazistát – neveztek (az I., iskolai fordulókkal együtt a verseny több mint 1000 általános és középiskolást „mozgatott meg”).

A II. fordulóban az Oktatási Hivatal Pedagógiai Oktatási Központok megyei és budapesti versenyszervezői segítették az OPKM szervezőmunkáját országszerte.

A döntőbe 20 vidéki és 4 budapesti tanuló jutott be. A megyék „versenyét” idén Vas megye nyerte, ahonnan 5 fő érkezett 23-án, hétfőn reggel Budapestre.

A döntő végül a vidéki versenyzők sikerét hozta, Debrecen, Miskolc, Gyula, Szombathely (2 fővel) és Hajdúböszörmény egy-egy iskolájának tanulói gyűjtötték be az érmeket, s a zsűri javaslatára a díjkiosztón átadásra került 2-2 különdíj is vidéki versenyzőhöz került. Az első kategóriában (7-8. évfolyam) Semsey Dorka, a Debreceni Ady Endre Gimnázium tanulója (felkészítő könyvtárostanára: Peternainé Juhász Zsuzsa), a második kategóriában (9-10. évfolyam) Schütz Brúnó Péter, a szombathelyi ELTE Bolyai János Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium diákja (felkészítő könyvtárostanára: Horváthné Szandi Ágnes) végzett az első helyen. A részletes eredmények itt tekinthetők meg és tölthetők le: https://www.opkm.hu/?lap=dok/dok&dok_id=423

A szervezők biztosították a döntősök számára az étkezést és a szállást, valamint szabadidős programokat is, mint pl. egy „A dunai Hajós” című múzeumpedagógiai órát Hajós Alfréd életéről és munkásságáról és egy vezetéses könyvtárlátogatást épületbejárással a Tündérpalotában, „A szecesszió budapesti gyöngyszeme” címmel.

Másnap, az ünnepélyes eredményhirdetést megelőzően a verseny résztvevői meglátogatták a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Országos Műszaki Információs Központ és Könyvtárát (BME OMIKK), ahol szakszerű vezetésben is részesülhettek.

Az ünnepélyes díjkiosztón, az OPKM dísztermében Tolnai József, a verseny országos szervezője hirdetett eredményt, a díjakat Sipos Imre, az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet főigazgatója és Péterfi Rita, az OPKM főigazgatója adta át. Az első három helyezett és a különdíjasok, valamint felkészítő tanáraik ajándék könyvutalványt kaptak 25.000.- Ft és 5.000.- Ft közötti értékben, de minden döntőbe jutott diák könyvjutalommal térhetett haza. Szakmai szempontok alapján értékelte a verseny döntőjén elhangzott prezentációkat Dömsödy Andrea iskolai könyvtári referens, a zsűri elnöke, majd Bogdán Melinda, a pedagógiai múzeum vezetője mutatta be azt a speciális víz témájú kiskiállítást, amit a múzeum munkatársai rendeztek be a helyszínen a verseny alkalmából.

Akit a verseny részletesebben is érdekel, annak javasoljuk megtekinteni a verseny honlapját: https://www.opkm.hu/Bod_verseny. Folytatás: szeptemberben.

Tolnai József országos versenyszervező

A helyszínt a Budapesti Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium biztosította

A helyszínt a Budapesti Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium biztosította

A 7-8. évfolyam döntőbe jutott versenyzői

A 7-8. évfolyam döntőbe jutott versenyzői

A 9-10. évfolyam döntőbe jutott versenyzői

A 9-10. évfolyam döntőbe jutott versenyzői

A díjakat Sipos Imre miniszteri biztos, az OFI, valamint Péterfi Rita, az OPKM főigazgatója adta át

A díjakat Sipos Imre miniszteri biztos, az OFI, valamint Péterfi Rita, az OPKM
főigazgatója adta át