Segédlet az iskolai fordulóhoz

Tisztelt Kolléga!

Köszönjük, hogy részt vesz a könyvtárhasználat népszerűsítésében, a diákok információs műveltségének elmélyítésében. A segédletként ajánlott feladatlapok használata nem kötelező, minden felkészítő könyvtárostanár saját döntése, hogy használja-e, és ha igen, milyen formában. A feladatlapokat szerkeszthető formátumban bocsátjuk rendelkezésre.

Felhasználási lehetőségek

1. Az iskolai forduló keretében

  • Változatlan formában töltik ki a diákok:
    • minden versenyző egy időben, vagy
    • egyesével, különböző időpontokban, ami történhet szervezési okokból, vagy a diákok munkájának folyamatos nyomon követése érdekében;
    • párban zajló munkában.
  • A feladatlapot a könyvtárostanár néhány ponton átszerkeszti, például:
    • feladatot, részfeladatot húz ki belőle;
    • más feladattal egészíti ki;
    • átírja, pontosítja, a helyszínhez igazítja a feladatok instrukcióit;
    • csak egy-egy feladatot használ fel.
    • Példák a 7-8. évfolyamon:
      • Az 1/a feladatban a teljes keresési folyamat elmondását, leírását kéri.
      • A 2. feladatban megbeszélik, milyen jellegű műben érdemes keresni, ha egy még élő vagy már elhunyt személy életrajzát szeretné megismerni.
      • A 3. feladatban a városokat megkeresteti a tanuló Földrajzi atlaszában és átnézik a térkép tájékoztató apparátusát.
      • A 4. feladatban a szerzői jogokról, a hivatkozás fontosságáról beszélnek.
      • Kiegészíti szóbeli beszámolóval a munkafolyamatról.
    • Példák a 9-10. évfolyamon:
      • Az 1/a feladatban a teljes keresési folyamat elmondását, leírását kéri.
      • Az 1/c feladatban megbeszélik, hogy mikor/mire használja iskolai feladatai során a kulcsszavakat.
      • A 2/a feladatban megbeszélik, hogy a hozzájárulási nyilatkozatot kinek kell aláírni a különböző korosztályú diákoknál. Megtagadhatja a tanuló a hozzájárulást? Utólag is meggondolhatja magát? Az iskolájukban megvalósuló gyakorlatról is beszélnek.
      • A 2/b feladatban tisztázzák, hogy az iskolai feladatokhoz való felhasználás során szabad-e fénymásolni egy egész könyvet vagy csak néhány oldalt.
      • A 3/a feladatban megbeszélik, hogy milyen forrást választana, ha a sakk szabályaira is szüksége lenne. Mi a különbség az előző forrástípushoz képest?
      • A 3/b feladatban a hitelesség kérdését több szempontból is megvizsgálják.
      • A 3/c és 3/e feladatot kiegészíti szóbeli beszámolóval a munkafolyamatról.
      • A 4. feladatban megbeszélik, mi kerülhetne az infografikára az iskolájának könyvtárával kapcsolatban.
    • Kitöltethető nyomtatott feladatlapként és elektronikusan is.
    • Kitölthető
      • felügyelet mellett a könyvtárban;
      • önállóan otthon, visszaküldős feladatként;
      • képernyőmegosztással támogatott formában. A 2019/2020. tanévi döntőt lásd a következő linken:
        https://www.opkm.hu/?lap=dok/dok&dok_id=484

2. Csak a felkészítés során alkalmazza a könyvtárostanár:

  • bármely korábban említett változtatással,
  • egyénileg vagy páros kitöltéssel.

3. Toborzásra használja, kitölteti az évfolyamnak megfelelő osztályokkal.

4. Felajánlja könyvtári órára projektként a pedagógus kollégák számára.

Hogyan juthat hozzá?
A feladatlapot egy nem nyilvános linken érhetik el az érdeklődő könyvtárostanár kollégák. Ezt a linket elküldtük a könyvtárostanári levelezőlistára. Amennyiben ezen a csatornán nem jutott el Önhöz, kérje a bod@opkm.hu címen!

A verseny a Miniszterelnökség és a Nemzeti Tehetség Program NTP-TMV-M-21-B-0030 kódszámú pályázati támogatásával valósul meg.