|
Könyv a görög filozófiáról
"A tisztesség és becsület minden dolognak hasznára
van - a filozófiának is." (Ludwig Feuerbach)
Nem Pais István könyvének mottóját idéztem, de Feuerbach
megállapí-tása tökéletesen illik A görög filozófia szerzőjének írására is.
A tisztesség és a becsület jellemzi ezt a művet több vonatkozásban is.
Talán eltekint-hetünk attól a döntéstől, hogy valaki éppen a görög
gondolkodást választja témául - bár ez már egymagában is jellemző lehet -,
hiszen ezt már ko-rábban is sokan megtették, és én mégsem vállalnám
szívesen részükre a tisztesség és becsület babérjainak odaítélését. Nem,
mert egy könyv témája csak lehetőséget biztosít, az írástudó vagy él, vagy
nem él ezzel. Pa is István példa lehet a követendő írói magatartásra. Az
író-tanító ember bátran, oko-san, nemesen használja fel a téma
lehetőségeit. Művének Hegeltől szárma-zik a mottója, amely így hangzik:
"... a filozófia történetírójának legna-gyobb szellemtelensége, ha a
filozófia egyik nagy alakjában csak azt nézi, megfelel-e neki valami",
és a görög bölcselet e mottó szellemében kel életre tolla nyomán. Mindez,
természetesen, lehet az ismertető személyes elfogult-sága, a téma, a kor, a
könyvek vagy a szerző iránti szubjektív vonzalom is. Nem tagadva
teljességgel ennek lehetőségét, a következőkben azokat a tárgyszerű tényeket
sorakoztatom fel, amelyek másokat is meggyőzhetnek e felsőfokú értékelés
jogosságáról.
Mindenekelőtt a vállalkozásról és a feladat megvalósításáról
kívánok szólni. Aki csak kissé is járatos a filozófia területén, tudja,
hogy mennyire hiányzott magyar nyelven az ilyen jellegű összefoglaló munka.
(Fejlett fi-lozófiai gondolkodású, a kultúra terén nagy múltú országokban
sem min-dennapos egy ilyen teljesítmény!) A szokásos megoldás a tíz vagy
jobb esetben száz könyvből összetákolt kötet, amelynek egységét csupán a
ra-gasztó és a fűzőszál biztosítja. Lehetnek önálló munkák is, sok
"eredeti" gondolattal, amelyekből viszont a tényszerűség
hiányzik. Ez a könyv té-nyekre alapoz, megvizsgálja és értékeli azt a
többszáz (talán több ezer?) írást, amely ebben a témakörben megjelent.
Elismer és egyetért ha maga is úgy látja jónak, vitatkozik és másként
foglal állást, ha eltérő a meggyő-ződése. Hangsúlyozom, csak akkor, ha
különböző a meggyőződése, és ha ezt a tények is igazolják. Ilyenkor az
emberi történelem legnagyobbjait is emberi tiszteletben részesíti azzal,
hogy mer vitatkozni nézeteik kel, vagy a ne-kik tulajdonított
álláspontokkal. Nem hősöket próbál ledönteni, a későbbi utódok értetlenségével
és belemagyarázásokkal, hanem az utódok tiszteletet nyújtó és parancsoló
gesztusával igyekszik megérteni az elődök - a testi és szellemi ősök -
életét és nézeteit. A részletek ezreiből teremt egységes össz-képet, amely
- természetesen - Pais István összefoglalása, s mint ilyen ér-telemszerűen
szubjektív, ámde nem önkényes, és mindenkor tárgyilagosságra törekvő.
Mindenkinek lehetősége lesz arra, hogy vitatkozzék a könyv
meg-állapításaival, de senki sem teheti ezt a szerzőnél kevésbé
tárgyszerűen, a kortól, a társadalomtól és az egyes személyektől
függetlenül.
Az összefüggések felkutatása és láttatásuk e munka további
tiszteletre-méltó jellemzője. Megszoktuk, hogy hangoztassuk a
társadalmaknak és szel-lemi életüknek történelmüktől, gazdaságuktól,
földrajzi környezetüktől valóelválaszthatatlanságát. Csaknem valamennyi
szerző hangoztatja ma már eze-ket, elismeri fontosságukat, azután minden
marad a régiben. Jobb esetben él kötetek elején vagy végén megrajzolják a
történelmi hátteret, a politikai viszonyokat, a gazdasági életet, ám az
események mégis a levegőben lóg-nak, a személyek arcnélküliek, a szellemi
áramlatok szellemtelenül semmit-mondóak.
Ebben a kötetben a filozófusok is élő emberekké válnak.
Családjuk, ilyen vagy olyan foglalkozást űző szüleik vannak, származási
helyekről szerzünk tudomást, amelyeken nagyon különböző politikai viszonyok
uralkodnak. Köl-tők, szobrászok, építészek jelennek meg és tudomást
szerzünk ezeknek az emberi tevékenységeknek koruk béli elméleteiről is.
Pais Istvánnál a gon-dolkodás történetének tárgyalása - a szokásoktól
eltérően - nem a milé-toszi iskolával kezdődik, hanem Homérosszal,
Hésziodosszal, "a 7 bölcs"-csel, a gnómaköltőkkel, akik
előkészítették a filozófiai szemlélet kialakulá-sát, se tényeknek
köszönhetően az i. e. 6. században létrejött szakbölcselet nem oly módon
keletkezettnek tűnik az olvasó számára, mint Pallasz Athéne, aki
felnőttként és teljes fegyverzetben pattan ki apja, Zeusz fejéből. Itt
iro-dalom és bölcselet kapcsolatrendszere válik világossá, miközben
ismereteket kapunk az adott társadalmak gazdasági alapjairól is. Ebben az
írásban a "minden mindennel összefügg" elve mértéktartóan és
értelmezést segítően jelenik meg. Nem jelszó a bevezetésben, hanem realitás
a sorok között. A vállalt feladat nehézségének megfelelő erőfeszítés és
teljesítmény, a szó és a tett itt egyensúlyban vannak. Ez is tisztesség és
becsület dolga. Nem külön-ben az értékek tisztelete és a mértéktartás. Ezek
nélkül ugyanis nem lehet - nem érdemes - a görög filozófiáról írni. És ezt
Pais István tudja, és mű-vével igazolja is. A komplexitás, a hétköznapok
realitásának bemutatása nála nem okozza a részletekben való útvesztést,
minden filozófiai jelenség egyenlősítését, a hűvös kívülállást.
Megnyilatkozik ő nemcsak művének egé-szével, szemléleti módjával, írói
módszerével, hanem szubjektív érzelmeivel is. De sosem a tények ismeretének
hiányában, nem a művek félremagyará-zásával. Magatartásától távol áll mind
az elefántcsonttorony-szemlélet, mind pedig a hátborzongató dogmatizmus.
Nem idealizál és nem vulgarizál. A gö-rögök sem vádolhatnák a "hübnisz",
a mértéktelenség vétkével. Emberi itt a cél, a mérték és a módszer.
Külön tanulmányt érdemelne ez az írói módszer és eszköztár.
Hogy a leg-nagyobb dolgokról is lehet érthetően írni, azt eddig is tudtuk.
Legfeljebb hiányoltuk, hogy filozófusaink ezt az erényt nemigen
gyakorolják. A filozó-fiatörténet talán alkalmasabb lehet az érthetőség
erényeinek megvalósítására, ám ebből a lehetőségből eddig a legtöbbször
sekélyes "népszerűsködés" született. A szóban forgó kötet viszont
- bizonyára nem véletlenül - elkerüli mind az érthetetlen szakzsargon,
mind pedig a pongyola "közérthető-ség" veszélyeit, és úgy ír
minden olvasó számára érthető magyar filozófiai nyelven, hogy az mind
olvasmánynak, mind tanulmánynak szívderítő, érték-teremtő foglalatosság.
Mondom, bizonyára nem véletlenül, és ezért bennem már ez az írói szándék is
tiszteletet ébreszt, a megvalósítást pedig csak tisz-telni, csodálni és
irigyelni tudom. Az i. e. 8. századtól az i. sz. 3. századig áttekinteni a
görög bölcseletet úgy, hogy abban valamennyi - de legyünk szerényebbek: a
legtöbb általunk ismert - hellén filozófus megjelenjék, érthető és
megvilágított legyen, adatokra és átgondolt gazdag idézetanyagra
támaszkodjék, értékeljen és egyben lehetőséget is nyújtson a
továbbgondo-lásra, mindezek mellett a szakembereknek és az átlagolvasónak
egyaránt örömet szerezzen, és még újdonságokkal is szolgáljon - számomra
alig el-képzelhető célkitűzés. Hogy a könyv szerzője ezt akarta-e, nem
tudom. Azt azonban állíthatom, hogy számomra könyve mindezt megvalósította.
Beval-lom, meglepetésem csak részbeni volt, hiszen korábban az Ember és
vallás címen, az Akadémiai Kiadónál eddig négyszer megjelent kötet már
hasonló eredményekről győzött meg. Most azonban mind a feladat, mind az
ered-mény meghaladja a korábbi szinteket. Nem lehet el nem ismerni a
filozófus teljesítményét, aki önmaga állít egyre magasabb mércét maga elé,
és ezért rengeteget hajlandó dolgozni. Az eredményt mi lemérhetjük. A
feladat nagy-ságát azonban az írónak kell előzetesen látnia, majd pedig
végiggürcölnie. Idevonatkozóan aztán feltehető a korántsem szónoki kérdés:
vajon egyálta-lán képes-e felmérni és vállalni mindezt? És akkor még szót
sem ejtettünk a görög nevek írásmódját illető szinte kilátástalan harcról,
az idézetek értel-mezési nehézségeiről, a megcsontosodott téveszmék elleni
harc minimális győzelmi esélyeiről - hogy csak néhányat említsünk a további
nehézségek közül. Mi persze vitatkozhatunk afölött, hogy az oldalszámok
mindenki szá-mára elfogadhatóak-e Démokritosz, Szókratész, Platón,
Arisztotelész vagy Epikurosz esetében. Bizonyára nem fogunk tudni ebben
megállapodni. De nem is szükséges. A tájékoztatás okos célkitűzése és a
megvalósítás a fontos. A könyv olvasója majd érdeklődési körének
megfelelően kiegészítheti az ol-vasottakat. Mert aki elolvassa ezt a
kötetet - de az is, aki csak itt-ott bele-olvas - feltehetően kedvet fog
kapni a további tájékozódáshoz. Mindezek helyett talán inkább az vethető
fel, jó-e, hogy Arisztotelész Fizikája, vagy Diogenész Laertiosz
Philoszophón bión kai dogmatón szünagógé (Filozófusok életének és tanainak
gyűjteményes összefoglalása) c. munkája még ma sem hozzáférhetők magyar
nyelven? Vagy ennél a kötetnél maradva: szerencsés-e hogy ilyen mű
térképek, irodalmi- és névmutató nélkül jelenik meg? Ha azt mondják, ez is
jobb a semminél, egyetértek, bár számunkra sovány vigasz. Alig képzelhető
el, hogy a szerző mindezeket ne tartotta volna fontosnak. A kiadó nem látta
volna be ezek fontosságát? Minderről csak találgatni le-het. Akár így, akár
úgy, jó volna, ha a második kiadás - mert igény és szükség feltétlen azt
diktálja, hogy legyen ilyen - nagyobb terjedelemben, a hiányolt dolgok
pótlásával jelenne meg.
A kötet részletes tartalmi ismertetése helyett csak
vázlatosan érintem az egyes területeket, amelyek bemutatását felvállalta A
görög filozófia szerzője. Homérosz és Hésziodosz, a ,,7 bölcs" és a
gnómaköltők, a milétoszi iskola, a püthagoreizmus, Xenophanész és
Hérakleitosz, az eleai iskola, a korai atomisták (Leukipposz és
Démokritosz), a szofisztika, Szókratész, Platón, a künizmus, Arisztotelész,
a sztoikusok, az epikureizmus, a szkepticizmus és az új platonizmus azok a
nagyobb csomópontok, amelyek a kötet fő eszmei irányvonalát képezik. Ezeket
az irányzatokat és képviselőiket rendkívül sok szál kapcsolja mind saját
koruk, mind az elődök ismereteihez, nézeteihez. Hatásuk pedig legtöbbször a
későbbi korok bölcselőinél újra majd újra jelentkezik. Ezekre az
összefüggésekre is fény derül az egyes fejezetekben. Ez ugyancsak feltétlen
érdeme a szerzőnek, hiszen így világossá válik, hogy nemcsak a gazdasági
alap és a történelmi-földrajzi helyzet fontos az egyes szellemi mozgások
létrejöttének megértéséhez, hanem a gondolkodás fejlő-désének története is
tartalmaz bizonyos belső törvényszerűségeket, amelyek nélkül felfoghatatlan
ennek a fejlődésnek a menete. Számunkra, pedagógu-sok számára talán egyik
legfontosabb érdeme a könyvnek a most említett mozzanat, a gondolkodással,
annak fejlődésével, kapcsolataival való foglal-kozás. Ez a bölcselettörténet
filozofál. Miközben nyomon követi az em-beri világmegértés egy kiemelkedően
fontos fejlődési szakaszát, gondolkodni tanítja az oktatót és a diákot
egyaránt. S nemcsak gondolkodik és gondol-kodni tanít, hanem értékel és
értékelésre is ösztönöz. Nem rágja a szánkba nézeteit, nem várja el, hogy
mindenben egyetértsünk vele, "csak" tárgyila-gosan szemlél és
szemléltet, de állást is foglal. Mindenkor az emberért, em-beri módon.
Vállalva és hangoztatva az emberiség - bár nem "örök", de
feltétlenül hosszú távú - értékeit. A nevelést mindenkor elismerve és
fon-tosságát hangsúlyozva. S mindezt az értelemre apellálva, értelmesen.
Beszélik, hogy sznópéi Diogenész világos nappal lámpást
gyújtva sétált a régi Athén utcáin, és a korabeli züllött viszonyokra célozva
így kiabált: "embert keresek!". Arról nincs hír, hogy Diogenész
megtalálta-e, amit ke-resett. Aki viszont ma akar a filozófust egykor
izgató dolgokkal foglalkozni, forduljon Pais István könyvéhez: lámpást is
kap, embert is talál.
(Pais István: A görög filozófia. Bp., Gondolat, 1981.)
ERDÉLYI SÁNDOR
| |