Pedagógiai alapok
Figyelem!
Ez egy archív dokumentum, amit tájékoztató jelleggel őriztünk meg. Jellegéből adódóan nem gondozzuk, nem frissítjük, ezért pontatlanságokat, túlhaladott információkat tartalmazhat.
Kérjük, ezek figyelembe vételével használja!

Rudolf Steiner

Rudolf Steiner
filozófus, író, dramaturg, tanár

A Waldorf pedagógiai irányzat célja az emberi személyiség kibontakoztatása a gondolkodás, érzés és akarat harmóniájának megteremtésén keresztül, összhangban a karmával, ami összeköti a gyermeket és a pedagógust.

 

Rudolf Steiner, a Waldorf-pedagógia atyja szerint a gyermek életében hét éves fejlődési ciklusok vannak, az iskoláztatása háromszor hét évig szükséges (Arisztotelész gondolataihoz hasonlóan):

  • 0-7 év: A testi fejlődés szakasza.
  • 7-14 év: Az érzelmi fejlődés szakasza, melynek végén a gyermek képes lesz az elvont fogalmi gondolkodásra és az ítéletalkotásra.
  • 15-18 év: E ciklus célja pedig a szociális és intellektuális érettség elérése.

Egy másik megközelítés szerint „a kéz, a szív és a fej iskolájáról” beszélhetünk. Az iskola arra törekszik, hogy segítsen kibontakoztatni a gyermekben szunnyadó tehetséget és képességeket a művészeti nevelés, a környezeti nevelés és a manuális tevékenységek által. A tanulás a tapasztalásra épít, arra ösztönzi a gyereket, hogy cselekvésen, érzelmeken alapuló kapcsolatot létesítsen a világgal. A tizenötödik év után lép be az elvont fogalmakkal való ismerkedés.

Vissza