SWOT analízis

 
Kiterjesztett SWOT mátrix
Erősségek
  • Közvetlen kapcsolat az egyik legfontosabb használói körrel, a kutatókkal
  • Közvetlen kapcsolat a K+F és annak eredményeit hasznosító szakma között
  • A pedagógia és a pszichológia a legdinamikusabban fejlődő tudományok között van.
  • Jó nemzetközi kapcsolatok (ECML-Élő Nyelvek Európai Központja, EURYDICE-Európai Oktatási Információs Hálózat
  • Nagy tapasztalat és kiváló szakembergárda (képzettség,nyelvtudás)
  • Értékes gyűjtemények
  • Minőség iránt elkötelezett vezetőség
Gyengeségek
 
  • Az OPKM az oktatási területen jelentőségéhez képest alulreprezentált
  • Gyenge önérvényesítő képesség
  • Infrastruktúra hiányosságai (épület adottságai, számítógéppark fejlesztési egyenetlenségei)
 
Lehetőségek
  • Az oktatás a politika egyik fő prioritási területe
  • Új Magyarország Fejlesztési Terv
  • Portál program (könyvtári terület stratégiája)
  • Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet, mint a szakmai együttműködés partnere
  • Az iskolai könyvtárak révén az OFI közvetlen kapcsolatot teremthet a közoktatási intézményekkel
 
 
Lehetőség-erősség stratégia
(Használd ki az erősségeket, hogy bővítsd a lehetőségedet!)
  • Aktív részvétel az oktatásügy prioritásait jelentő programokban a közoktatás, felsőoktatás és az élethosszig tartó tanulás területein.
  • Pályázati lehetőségek minél jobb kihasználása az országos közgyűjteményi stratégia megvalósításában, konzorciumok alakítása a teljesebb tartalomszolgáltatás céljából,országos könyvtári és múzeumi programok szervezése
  • Gyűjteményre alapozott szolgáltatásfejlesztés, az intézmény emberi erőforrásainak hatékony felhasználásával
  • Modell-értékű adatbázis-fejlesztési munka a kutatási eredmények felhasználásával, magas színvonalú hozzáadott értéket képvisel a terminológiai fejlesztés, többszintű feldolgozás, sokoldalú információkeresési lehetőség
  • Olvasásfejlesztési programok szervezése az iskolai könyvtárak bevonásával
  • Nemzeti könyvtári feladatok ellátása, együttműködésben az Országos Széchényi Könyvtárral (tankönyv-adatbázis, nemzeti pedagógiai szakirodalmi adatbázis előállítása és szolgáltatása, részvétel a HUMANUS nemzeti cikkadatbázis építésében)
  • Múzeumpedagógiai foglalkozások szervezése, együttműködésben a pedagógusképző felsőoktatási intézményekkel
  • Korszerű iskolai könyvtári hálózat kialakításának szervezése
  • Teljes körű minőségbiztosítási rendszer bevezetése az intézményben
 
 
 
Lehetőség-gyengeség stratégia
(Építs a lehetőségekre, hogy ellensúlyozd a gyengeségeket!)
 
  • Minden lehetséges pályázati forrás kihasználása
 
  • Hasonló gyűjtőkörű könyvtárak közötti rendszeres együttműködés, illetve munkamegosztás kialakítása
 
Fenyegetések
  • Sok a párhuzamosság, sok hasonló intézmény van a piacon
  • Önállóság elvesztése
  • Költségvetés hiánya
  • Intézményen belüli érdekellentétek kialakulása
Fenyegetés-erősség stratégia
(Használd ki az erősségedet, hogy elkerüld a fenyegetéseket!)
  • Az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet számára gyűjteményre és könyvtáros-informatikus szakértelemre alapozott szolgáltatások nyújtása
Fenyegetés-gyengeség stratégia (Csökkentsd a gyengeségedet, és kerüld el a fenyegetést!)
  • Intenzív marketing-tevékenység annak érdekében, hogy a könyvtár információs szolgáltatásai ne szoruljanak ki a piacról
  • Az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet részeként külső segítséggel (OKM Közgyűjteményi Főosztálya, szakmai szervezetek) megőrizni és fenntartani a nyilvános könyvtári alapszolgáltatásokat