Utolsó módosítás: 2018.12.12.
Segédlet a Bod Péter Országos Könyvtárhasználati Verseny iskolai fordulójához
2018/2019-es tanév
A Bod Péter Országos Könyvtárhasználati Verseny versenybizottsága úgy döntött, hogy az előző tanévhez hasonlóan a 2018/2019-es versenyévadban is tesz közzé iskolai fordulóra ajánlott feladatlapokat, de azok alkalmazása nem kötelező.
Előzmények
Használati útmutató
A feladatlap használata nem kötelező. Minden felkészítő könyvtárostanár döntése, hogy használja-e, és ha igen, mire.
A feladatlapot szerkeszthető MS Word formátumban és nem szerkeszthető pdf formátumban is közzétesszük.
Felhasználási lehetőségek:
1. Az iskolai forduló keretében:
-
Egy az egyben megoldatja a diákokkal:
-
az összessel egyszerre, egy időben,
-
egyesével, különböző időben,
-
szervezési okok miatt,
-
vagy mert folyamatosan szeretné figyelni a diák munkáját, hogy abból is információhoz jusson.
-
A feladatlapot néhány ponton átszerkeszti. Pl.:
-
kihúz belőle feladatot, részfeladatot,
-
beletesz feladatot,
-
átírja, pontosítja, helyszínhez igazítja … a feladatok instrukcióit.
-
7-8. évfolyamon is kéri a munka és a döntések magyarázatát, indoklását.
-
Akár az 1-2. feladatban a két kiválasztott forrás összehasonlításáról,
-
akár az egész munkafolyamatról.
-
Csak egy-egy feladatot használ.
-
7-8. évfolyamon pl.:
-
Az 1. feladatban csak egy kézikönyvet kér. Kitörli a másodikrta vponatkozó kérést és oszlopot.
-
A 2. feladatban szintén csak egy könyvtári katalógust kér.
-
lehetséges, hogy nem kéri mindegyik részfelafatot (kézikönyv + katalógus + net), de akkor pont az információs műveltség, a forráskritika, a sokoldalú tájékozódás szempontjait veszíti el.
-
Dönthet úgy is, hogy az 1-3. felafatban a választást nem bízza a versenyzőkre, hanem Ön ad meg
-
forrásokat vagy
-
keresési, kiválasztási szempontokat.
-
9-10. évfolyamon:
-
Tartsa szem előtt a feladatlap több elkülönülő, de egymára épülő szakaszból áll.
-
Erre a nyomtatásnál is figyeljen!
-
Rövidíteni, bővíteni a kiinduló négy kérdésnél tud. Vegyen el vagy tegyen hozzá! De ebben az esetben a 3-4. feladatot is alakítsa aszerint.
-
A 6. feladatot írásban és szóban is és akár mindkettőben is megoldhatja. Javasoljuk, a szóbeli beszámolót, mert akkor a diák gondolkodása jobban/máshogy ismerhető meg, továbbá ezt is kell gyakorolnia.
2. Csak a felkészítés során alkalmazza:
-
a fenti bármely változtatásban,
-
egyénileg vagy páros kitöltéssel.
3. Toborzásra használja. Kitölteti az évfolyamnak megfelelő osztályokkal.
4. Felajánlja könyvtári órára, projektnek a szakos pedagógusnak.
Hogyan juthat hozzá?
A feladatlapot és megoldókulcsát egy nem nyilvános linken érhetik el az érdeklődő kollégák. Ezt a linket elküldtük a könyvtárostanári és a Bod verseny levelezőlistájára, valamint a megyei versenyszervezőknek. Amennyiben ezen csatornákon nem jutott el Önhöz, kérje a bod@opkm.hu címen.
Mivel az iskolai forduló lezajlott innen is elérhetőek a feladatlapok: