Legfrissebb pedagógiai szakirodalom ( 38. hét)

Az alábbi felsorolások tematikus csoportokban tartalmazzák az elmúlt héten feldolgozott, az online adatbázisba került friss és legalább 5 oldal terjedelmű pedagógiai szakirodalmat. Egyes művek több tematikai egység alatt is szerepelhetnek.

1. Oktatáspolitika, iskolaigazgatás, közoktatási és felsőoktatási intézmények, szervezetek

Idris, Khalid Mohammed: Enhancing the value of teacher education research: implications for policy and practice : [könyvismertetés] In: Pedagógia Online - Hungarian Educational Research Journal 15. 3. 2025. - 433-438. p. URL: https://akjournals.com/view/journals/063/15/3/article-p433.xml?body=pdf-28657

Yin, Mar Win: Semi-structured review on practice of lesson study in ASEAN context: A lesson from ASEAN In: Pedagógia Online - Hungarian Educational Research Journal 15. 3. 2025. - 395–426. p. URL: https://akjournals.com/view/journals/063/15/3/article-p395.xml?body=pdf-28657

Marinac, Ana Maria - Maras, Andrej - Liščić, Zrinka: Professional burnout of elementary school principals In: Pedagógia Online - Hungarian Educational Research Journal 15. 3. 2025. - 333–346. p. URL: https://akjournals.com/view/journals/063/15/3/article-p333.xml?body=pdf-28657

Kanyicska Belán Dóra: Új utakon az inkluzív edukáció felé – lehet-e tényleges inkluzív edukációs gyakorlat a nemzetiségi iskolákban? In: Katedra 32. 5-6. 2025. URL: https://katedra.sk/folyoirat/xxxii_05-06_06/

Mellár Mezei Anita: Mindfulness és különleges gyerekek – a tudatos jelenlét erejével a sajátos nevelési igényű gyermekek támogatásáért In: Katedra 32. 5-6. 2025. URL: https://katedra.sk/folyoirat/xxxii_05-06_05/

Leukémiás Gyermekekért Alapítvány: 35 éve tudjuk, mi kell egy mosolyhoz : A Leukémiás Gyermekekért Alapítvány 35 éves jubileumi évkönyve Debrecen : Leukémiás Gyermekekért Alapítvány, 2025

Szőllősi Tamás: Egyedi családi kapcsolattartási formák hazai középiskolák szabályzó dokumentumaiban In: Kommunikációoktatás a változó társadalmi, technológiai és gazdasági környezetben / szerk. Hulyák-Tomesz Tímea. - Budapest : Hungarovox, 2025. - 139-149. p.

2. Nevelés, család, gyermekvédelem

Nagy Mészáros Krisztina: "Csak" egy pofon! In: Katedra 32. 7-8. 2025. URL: https://katedra.sk/folyoirat/xxxii_07-08_10/

Lakky Tamás - Križan Anett - Bíró Éva: Élelmiszer-intolerancia és közétkeztetés In: Katedra 32. 7-8. 2025. URL: https://katedra.sk/folyoirat/xxxii_07-08_05/

Szilágyi Edit - Pusztai Gabriella: Schools in the role of the family – Kolping pedagogy in Hungary In: Pedagógia Online - Hungarian Educational Research Journal 15. 3. 2025. - 318–332. p. URL: https://akjournals.com/view/journals/063/15/3/article-p318.xml?body=pdf-28657

Jeneiné Elek Erzsébet: Autista tanulók az integrált oktatásban In: Katedra 32. 5-6. 2025. URL: https://katedra.sk/folyoirat/xxxii_05-06_08/

Kanyicska Belán Dóra: Új utakon az inkluzív edukáció felé – lehet-e tényleges inkluzív edukációs gyakorlat a nemzetiségi iskolákban? In: Katedra 32. 5-6. 2025. URL: https://katedra.sk/folyoirat/xxxii_05-06_06/

Mellár Mezei Anita: Mindfulness és különleges gyerekek – a tudatos jelenlét erejével a sajátos nevelési igényű gyermekek támogatásáért In: Katedra 32. 5-6. 2025. URL: https://katedra.sk/folyoirat/xxxii_05-06_05/

Somogyi Éva: „Világot látok” : komplex tehetséggondozó program óvodásoknak In: Katedra 32. 5-6. 2025. URL: https://katedra.sk/folyoirat/xxxii_05-06_04/

- Családból kiemelt gyermekek és fiatalok pedagógiája : Gyermekvédelmi gondoskodásban élő gyermekek és fiatalok ("állami gondoskodásban élők") pedagógiai, pszichológiai, pszichoszociális és szociális munkaköri megközelíthetősége napjainkban : A KÁSZPEM - Kothencz-féle Ágota szenzitív pedagogikoterápiás módszer

- Kothencz János: Családból kiemelt gyermekek és fiatalok szociológiája : Gyermekvédelmi gondoskodásban élő gyermekek és fiatalok ("állami gondoskodásban élők") társadalmi sajátosságai (szociológiai jellemzői) napjainkban : Országos kutatás az "állami gondoskodásban élő gyermekek és fiatalok" körében : A KÁSZPEM (Kothencz-féle Ágota szenzitív pedagogikoterápiás módszer) alapjaihoz

Galambosi Dorottya: De tudtad, jövök hozzád! Miskolc : Szerzői kiad., 2025

Valaczka András: Kamaszkatasztrófa : Túlélési ötletek posztmodern szülőknek Budapest : Magyar Kurír, 2025

Mizerák Eszter: Tudatosság és szükségesség a konfliktuskezelésben - Meditáció In: Kommunikációoktatás a változó társadalmi, technológiai és gazdasági környezetben / szerk. Hulyák-Tomesz Tímea. - Budapest : Hungarovox, 2025. - 185-200. p.

Csébi Fruzsina: A beteg gyermek integrációjának kihívásai az iskolai közösségben: Az empátia és kommunikáció szerepe In: Kommunikációoktatás a változó társadalmi, technológiai és gazdasági környezetben / szerk. Hulyák-Tomesz Tímea. - Budapest : Hungarovox, 2025. - 175-184. p.

Kölcsönösség és ráhangolódás a pedagógusi kommunikációs készségek fejlesztésében In: Kommunikációoktatás a változó társadalmi, technológiai és gazdasági környezetben / szerk. Hulyák-Tomesz Tímea. - Budapest : Hungarovox, 2025. - 153-162. p.

Bíró Éva: Mesterséges intelligencia: veszély vagy új lehetőség az oktatásban? In: Katedra 32. 3-4. 2024. URL: https://katedra.sk/folyoirat/xxxii_03-04_02/

Kéri Márk - Miklósi Ádám - Korcsok Beáta: Két tudományterület határán: etorobotika a középiskolai oktatásban In: Katedra 32. 3-4. 2024. URL: https://katedra.sk/folyoirat/xxxii_03-04_04/

Harwood, Eli: Hogyan neveljünk biztonságosan kötődő gyermeket? : Kapcsolatközpontú gyermeknevelés a bizalom, az empátia és a rugalmasság megteremtéséhez Budapest : Édesvíz, 2024

3. Oktatás, tanulás, pályaválasztás

Váradi-Kusztos Györgyi - Veréb Lilla - Fehér Ágota: A pedagógushivatás mint segítő hivatás fókuszcsoportok tükrében In: Katedra 32. 7-8. 2025. URL: https://katedra.sk/folyoirat/xxxii_07-08_12/

Vörös Mária: Mozgásfejlesztés In: Katedra 32. 7-8. 2025. URL: https://katedra.sk/folyoirat/xxxii_07-08_08/

Szabó-Tóth Judit: Remaking communities and adult learning: Social and community-based learning, new forms of knowledge and action for change : [könyvismertetés] In: Pedagógia Online - Hungarian Educational Research Journal 15. 3. 2025. - 427–432. p. URL: https://akjournals.com/view/journals/063/15/3/article-p427.xml?body=pdf-28657

Yin, Mar Win: Semi-structured review on practice of lesson study in ASEAN context: A lesson from ASEAN In: Pedagógia Online - Hungarian Educational Research Journal 15. 3. 2025. - 395–426. p. URL: https://akjournals.com/view/journals/063/15/3/article-p395.xml?body=pdf-28657

Kótay-Nagy Annamária: Investigating EFL teachers’ beliefs and practices of differentiated instruction: A questionnaire study in the Hungarian K-12 context In: Pedagógia Online - Hungarian Educational Research Journal 15. 3. 2025. - 347–370. p. URL: https://akjournals.com/view/journals/063/15/3/article-p347.xml?body=pdf-28657

Szilágyi Edit - Pusztai Gabriella: Schools in the role of the family – Kolping pedagogy in Hungary In: Pedagógia Online - Hungarian Educational Research Journal 15. 3. 2025. - 318–332. p. URL: https://akjournals.com/view/journals/063/15/3/article-p318.xml?body=pdf-28657

Weibert Adél: Látássérült gyermekek beszédfejlődésének sajátosságai és a segítés lehetőségei In: Katedra 32. 5-6. 2025. URL: https://katedra.sk/folyoirat/xxxii_05-06_09/

Somogyi Éva: „Világot látok” : komplex tehetséggondozó program óvodásoknak In: Katedra 32. 5-6. 2025. URL: https://katedra.sk/folyoirat/xxxii_05-06_04/

A dal a miénk! : Utazó zenepedagógiai program Budapest : Magyar Zene Háza, [2025]

Bellosevich Petra - Pásztor Zsuzsanna - Takács Anita: Vonal Vili és a nagybetűk : Nagybetűs előírt és helyesírást fejlesztő füzet Budapest : Móra, 2025

Becsengő : Játékos szövegértés munkafüzet : 2. osztály [Hajdúszoboszló] : Múzsa Kvk., [2025]

Csányi Tímea: A tanulás átsegít : A tanulás pedagógiai, pszichológiai, andragógiai aspektusai és az egészség kapcsolata az általános jóllét tükrében Hédervár : Publio, 2025

Oláh Dávid: A magyar diákok kompetenciái. Szociális különbségek, avagy a kreatív írás a készségfejlesztés szolgálatában In: Kommunikációoktatás a változó társadalmi, technológiai és gazdasági környezetben / szerk. Hulyák-Tomesz Tímea. - Budapest : Hungarovox, 2025. - 219-229. p.

Bene Viktória - Töviskes Imre: Így írunk mi! - Középiskolások a média világában In: Kommunikációoktatás a változó társadalmi, technológiai és gazdasági környezetben / szerk. Hulyák-Tomesz Tímea. - Budapest : Hungarovox, 2025. - 211-218. p.

Demeter Zsuzsa: "Játszani is engedd" - Társasjátékok jégtörő szerepben In: Kommunikációoktatás a változó társadalmi, technológiai és gazdasági környezetben / szerk. Hulyák-Tomesz Tímea. - Budapest : Hungarovox, 2025. - 201-208. p.

Tomori Tímea: A sajátos nevelési igényű tanulók kommunikációs kompetenciája In: Kommunikációoktatás a változó társadalmi, technológiai és gazdasági környezetben / szerk. Hulyák-Tomesz Tímea. - Budapest : Hungarovox, 2025. - 163-174. p.

Schmidtka Ildikó: Újmédia-elemek a tanulás szolgálatában - nagykanizsai gimnáziumi diákok szemszögéből In: Kommunikációoktatás a változó társadalmi, technológiai és gazdasági környezetben / szerk. Hulyák-Tomesz Tímea. - Budapest : Hungarovox, 2025. - 121-138. p.

Szőke-Milinte Enikő: Fókuszban az információs műveltség: egy tantervi vizsgálat eredményei In: Kommunikációoktatás a változó társadalmi, technológiai és gazdasági környezetben / szerk. Hulyák-Tomesz Tímea. - Budapest : Hungarovox, 2025. - 65-77. p.

Molnár Nikolett: A kommunikáció rituális modellje és a krízishelyzetben történő osztálytermi kommunikáció kapcsolatának szakirodalmi vonatkozásai In: Kommunikációoktatás a változó társadalmi, technológiai és gazdasági környezetben / szerk. Hulyák-Tomesz Tímea. - Budapest : Hungarovox, 2025. - 48-62. p.

Bellosevich Petra - Pásztor Zsuzsanna - Takács Anita: Vonal Vili útra kel : Finommotorika-fejlesztő, írás-előkészítő és előírt kisbetűs füzet Budapest : Móra, 2024

4. Neveléstörténet

Vámos Gabriella: A karácsony és a húsvét ünnepe a szocialista időszak első éveiben In: Múzeumcafé 5. 2025. - 265-281. p.

Farkas Zsuzsa: Család-képek In: Múzeumcafé 3. 2025. - 151-180. p.

5. Pedagógus, pedagógusképzés

Idris, Khalid Mohammed: Enhancing the value of teacher education research: implications for policy and practice : [könyvismertetés] In: Pedagógia Online - Hungarian Educational Research Journal 15. 3. 2025. - 433-438. p. URL: https://akjournals.com/view/journals/063/15/3/article-p433.xml?body=pdf-28657

Szontagh Pál Iván - Van der Vloed, Kees: Value-driven training of leaders in the service of Hungarian denominational (Reformed) public education In: Pedagógia Online - Hungarian Educational Research Journal 15. 3. 2025. - 297–317. p. URL: https://akjournals.com/view/journals/063/15/3/article-p297.xml?body=pdf-28657

Haklik Norbert: Szántó T. Gábor: A jazzprofesszor : Gondolat, 2024 : [könyvismertetés] In: Kortárs 9. 2025. - 81-83. p.

Magyar Ágnes: A zenei impulzustól a papírszínházig : Egy kreatív-produktív alkotófolyamat bemutatása In: Kommunikációoktatás a változó társadalmi, technológiai és gazdasági környezetben / szerk. Hulyák-Tomesz Tímea. - Budapest : Hungarovox, 2025. - 109-120. p.

Molnár Nikolett: A kommunikáció rituális modellje és a krízishelyzetben történő osztálytermi kommunikáció kapcsolatának szakirodalmi vonatkozásai In: Kommunikációoktatás a változó társadalmi, technológiai és gazdasági környezetben / szerk. Hulyák-Tomesz Tímea. - Budapest : Hungarovox, 2025. - 48-62. p.

Furcsa Laura - Bernhardt Renáta: A kommunikációs készségek észlelt előnyei üzleti és pedagógiai képzésben résztvevő hallgatóknál : Összehasonlító elemzés In: Kommunikációoktatás a változó társadalmi, technológiai és gazdasági környezetben / szerk. Hulyák-Tomesz Tímea. - Budapest : Hungarovox, 2025. - 35-47. p.

6. Gyógypedagógia, SNI

- Családból kiemelt gyermekek és fiatalok pedagógiája : Gyermekvédelmi gondoskodásban élő gyermekek és fiatalok ("állami gondoskodásban élők") pedagógiai, pszichológiai, pszichoszociális és szociális munkaköri megközelíthetősége napjainkban : A KÁSZPEM - Kothencz-féle Ágota szenzitív pedagogikoterápiás módszer

Galambosi Dorottya: De tudtad, jövök hozzád! Miskolc : Szerzői kiad., 2025

Csébi Fruzsina: A beteg gyermek integrációjának kihívásai az iskolai közösségben: Az empátia és kommunikáció szerepe In: Kommunikációoktatás a változó társadalmi, technológiai és gazdasági környezetben / szerk. Hulyák-Tomesz Tímea. - Budapest : Hungarovox, 2025. - 175-184. p.

Tomori Tímea: A sajátos nevelési igényű tanulók kommunikációs kompetenciája In: Kommunikációoktatás a változó társadalmi, technológiai és gazdasági környezetben / szerk. Hulyák-Tomesz Tímea. - Budapest : Hungarovox, 2025. - 163-174. p.

7. Pszichológia

Juhász Valéria: A számolási képesség előfeltételei, annak nyelvi fejlettséghez kapcsolódó kérdései A mennyiségreprezentációk és a kezdeti számlálás, számolás jelenléte állatoknál, a számrendszerrel nem rendelkező törzseknél In: Katedra 32. 5-6. 2025. URL: https://katedra.sk/folyoirat/xxxii_05-06_11/

Gebregergis, Werede Tareke - Csukonyi Csilla: Psychosocial determinants of student well-being: The role of academic burnout, social support and learning empowerment through psychological capital In: Pedagógia Online - Hungarian Educational Research Journal 15. 3. 2025. - 371–394. p. URL: https://akjournals.com/view/journals/063/15/3/article-p371.xml?body=pdf-28657

Marinac, Ana Maria - Maras, Andrej - Liščić, Zrinka: Professional burnout of elementary school principals In: Pedagógia Online - Hungarian Educational Research Journal 15. 3. 2025. - 333–346. p. URL: https://akjournals.com/view/journals/063/15/3/article-p333.xml?body=pdf-28657

Csányi Tímea: A tanulás átsegít : A tanulás pedagógiai, pszichológiai, andragógiai aspektusai és az egészség kapcsolata az általános jóllét tükrében Hédervár : Publio, 2025

Kessler, David: Értelem a veszteségben [Budapest] : Helikon, 2025

Harwood, Eli: Hogyan neveljünk biztonságosan kötődő gyermeket? : Kapcsolatközpontú gyermeknevelés a bizalom, az empátia és a rugalmasság megteremtéséhez Budapest : Édesvíz, 2024

Breithaupt, Fritz: A narratív agy : Miért gondolkodunk történetekben? Budapest : Typotex, 2024

Kovács Jusztina: A serdülőkori identitás meghatározói és fejlesztésének lehetőségei mesei elemekkel és a BASIC PH-modell segítségével In: Katedra 32. 1-2. 2024. URL: https://katedra.sk/folyoirat/xxxii_01-02_11/

8. Pedagógia, kutatás, általános kérdések

Váradi-Kusztos Györgyi - Veréb Lilla - Fehér Ágota: A pedagógushivatás mint segítő hivatás fókuszcsoportok tükrében In: Katedra 32. 7-8. 2025. URL: https://katedra.sk/folyoirat/xxxii_07-08_12/

Idris, Khalid Mohammed: Enhancing the value of teacher education research: implications for policy and practice : [könyvismertetés] In: Pedagógia Online - Hungarian Educational Research Journal 15. 3. 2025. - 433-438. p. URL: https://akjournals.com/view/journals/063/15/3/article-p433.xml?body=pdf-28657

Yin, Mar Win: Semi-structured review on practice of lesson study in ASEAN context: A lesson from ASEAN In: Pedagógia Online - Hungarian Educational Research Journal 15. 3. 2025. - 395–426. p. URL: https://akjournals.com/view/journals/063/15/3/article-p395.xml?body=pdf-28657

Weibert Adél: Látássérült gyermekek beszédfejlődésének sajátosságai és a segítés lehetőségei In: Katedra 32. 5-6. 2025. URL: https://katedra.sk/folyoirat/xxxii_05-06_09/

Jeneiné Elek Erzsébet: Autista tanulók az integrált oktatásban In: Katedra 32. 5-6. 2025. URL: https://katedra.sk/folyoirat/xxxii_05-06_08/

Mellár Mezei Anita: Mindfulness és különleges gyerekek – a tudatos jelenlét erejével a sajátos nevelési igényű gyermekek támogatásáért In: Katedra 32. 5-6. 2025. URL: https://katedra.sk/folyoirat/xxxii_05-06_05/

Dornics Szilvia: A mesterséges intelligencia eszközeinek megjelenése a kommunikáció- és médiatudomány oktatásában In: Kommunikációoktatás a változó társadalmi, technológiai és gazdasági környezetben / szerk. Hulyák-Tomesz Tímea. - Budapest : Hungarovox, 2025. - 78-90. p.

Kovács Jusztina: A serdülőkori identitás meghatározói és fejlesztésének lehetőségei mesei elemekkel és a BASIC PH-modell segítségével In: Katedra 32. 1-2. 2024. URL: https://katedra.sk/folyoirat/xxxii_01-02_11/


Régebbi listák: 37. hét