Iskolai forduló
Figyelem!
Ez egy archív dokumentum, amit tájékoztató jelleggel őriztünk meg. Jellegéből adódóan nem gondozzuk, nem frissítjük, ezért pontatlanságokat, túlhaladott információkat tartalmazhat.
Kérjük, ezek figyelembe vételével használja!

Utolsó módosítás: 2018.12.12.
Segédlet a Bod Péter Országos Könyvtárhasználati Verseny iskolai fordulójához
2018/2019-es tanév
 
A Bod Péter Országos Könyvtárhasználati Verseny versenybizottsága úgy döntött, hogy az előző tanévhez hasonlóan a 2018/2019-es versenyévadban is tesz közzé iskolai fordulóra ajánlott feladatlapokat, de azok alkalmazása nem kötelező.
 

Előzmények

A tavalyi információk között olvashatók: https://www.opkm.hu/?lap=dok/dok&dok_id=399

Használati útmutató

 
A feladatlap használata nem kötelező. Minden felkészítő könyvtárostanár döntése, hogy használja-e, és ha igen, mire.
A feladatlapot szerkeszthető MS Word formátumban és nem szerkeszthető pdf formátumban is közzétesszük.

Felhasználási lehetőségek:

1. Az iskolai forduló keretében:
  • Egy az egyben megoldatja a diákokkal:
    • az összessel egyszerre, egy időben,
    • egyesével, különböző időben,
      • szervezési okok miatt,
      • vagy mert folyamatosan szeretné figyelni a diák munkáját, hogy abból is információhoz jusson.
  • A feladatlapot néhány ponton átszerkeszti. Pl.:
    • kihúz belőle feladatot, részfeladatot,
    • beletesz feladatot,
    • átírja, pontosítja, helyszínhez igazítja … a feladatok instrukcióit.
    • 7-8. évfolyamon is kéri a munka és a döntések magyarázatát, indoklását.
      • Akár az 1-2. feladatban a két kiválasztott forrás összehasonlításáról,
      • akár az egész munkafolyamatról.
  • Csak egy-egy feladatot használ.
    • 7-8. évfolyamon pl.:
      • Az 1. feladatban csak egy kézikönyvet kér. Kitörli a másodikrta vponatkozó kérést és oszlopot.
      • A 2. feladatban szintén csak egy könyvtári katalógust kér.
      • lehetséges, hogy nem kéri mindegyik részfelafatot (kézikönyv + katalógus + net), de akkor pont az információs műveltség, a forráskritika, a sokoldalú tájékozódás szempontjait veszíti el.
      • Dönthet úgy is, hogy az 1-3. felafatban a választást nem bízza a versenyzőkre, hanem Ön ad meg
        • forrásokat vagy 
        • keresési, kiválasztási szempontokat.
    • 9-10. évfolyamon:
      • Tartsa szem előtt a feladatlap több elkülönülő, de egymára épülő szakaszból áll.
        • Erre a nyomtatásnál is figyeljen!
      • Rövidíteni, bővíteni a kiinduló négy kérdésnél tud. Vegyen el vagy tegyen hozzá! De ebben az esetben a 3-4. feladatot is alakítsa aszerint.
      • A 6. feladatot írásban és szóban is és akár mindkettőben is megoldhatja. Javasoljuk, a szóbeli beszámolót, mert akkor a diák gondolkodása jobban/máshogy ismerhető meg, továbbá ezt is kell gyakorolnia.

2. Csak a felkészítés során alkalmazza:

  • a fenti bármely változtatásban,
  • egyénileg vagy páros kitöltéssel.
3. Toborzásra használja. Kitölteti az évfolyamnak megfelelő osztályokkal.
4. Felajánlja könyvtári órára, projektnek a szakos pedagógusnak.
 

Hogyan juthat hozzá?

A feladatlapot és megoldókulcsát egy nem nyilvános linken érhetik el az érdeklődő kollégák. Ezt a linket elküldtük a könyvtárostanári és a Bod verseny levelezőlistájára, valamint a megyei versenyszervezőknek. Amennyiben ezen csatornákon nem jutott el Önhöz, kérje a bod@opkm.hu címen.
 
Mivel az iskolai forduló lezajlott innen is elérhetőek a feladatlapok: