Kezdőoldal 1089 Budapest Könyves Kálmán krt. 40. Deutsch In English RSS

Iskolai forduló
Figyelem!
Ez egy archív dokumentum, amit tájékoztató jelleggel őriztünk meg. Jellegéből adódóan nem gondozzuk, nem frissítjük, ezért pontatlanságokat, túlhaladott információkat tartalmazhat.
Kérjük, ezek figyelembe vételével használja!

Utolsó módosítás: 2018.12.12.
Segédlet a Bod Péter Országos Könyvtárhasználati Verseny iskolai fordulójához
2018/2019-es tanév
 
A Bod Péter Országos Könyvtárhasználati Verseny versenybizottsága úgy döntött, hogy az előző tanévhez hasonlóan a 2018/2019-es versenyévadban is tesz közzé iskolai fordulóra ajánlott feladatlapokat, de azok alkalmazása nem kötelező.
 

Előzmények

A tavalyi információk között olvashatók: https://www.opkm.hu/?lap=dok/dok&dok_id=399

Használati útmutató

 
A feladatlap használata nem kötelező. Minden felkészítő könyvtárostanár döntése, hogy használja-e, és ha igen, mire.
A feladatlapot szerkeszthető MS Word formátumban és nem szerkeszthető pdf formátumban is közzétesszük.

Felhasználási lehetőségek:

1. Az iskolai forduló keretében:
  • Egy az egyben megoldatja a diákokkal:
    • az összessel egyszerre, egy időben,
    • egyesével, különböző időben,
      • szervezési okok miatt,
      • vagy mert folyamatosan szeretné figyelni a diák munkáját, hogy abból is információhoz jusson.
  • A feladatlapot néhány ponton átszerkeszti. Pl.:
    • kihúz belőle feladatot, részfeladatot,
    • beletesz feladatot,
    • átírja, pontosítja, helyszínhez igazítja … a feladatok instrukcióit.
    • 7-8. évfolyamon is kéri a munka és a döntések magyarázatát, indoklását.
      • Akár az 1-2. feladatban a két kiválasztott forrás összehasonlításáról,
      • akár az egész munkafolyamatról.
  • Csak egy-egy feladatot használ.
    • 7-8. évfolyamon pl.:
      • Az 1. feladatban csak egy kézikönyvet kér. Kitörli a másodikrta vponatkozó kérést és oszlopot.
      • A 2. feladatban szintén csak egy könyvtári katalógust kér.
      • lehetséges, hogy nem kéri mindegyik részfelafatot (kézikönyv + katalógus + net), de akkor pont az információs műveltség, a forráskritika, a sokoldalú tájékozódás szempontjait veszíti el.
      • Dönthet úgy is, hogy az 1-3. felafatban a választást nem bízza a versenyzőkre, hanem Ön ad meg
        • forrásokat vagy 
        • keresési, kiválasztási szempontokat.
    • 9-10. évfolyamon:
      • Tartsa szem előtt a feladatlap több elkülönülő, de egymára épülő szakaszból áll.
        • Erre a nyomtatásnál is figyeljen!
      • Rövidíteni, bővíteni a kiinduló négy kérdésnél tud. Vegyen el vagy tegyen hozzá! De ebben az esetben a 3-4. feladatot is alakítsa aszerint.
      • A 6. feladatot írásban és szóban is és akár mindkettőben is megoldhatja. Javasoljuk, a szóbeli beszámolót, mert akkor a diák gondolkodása jobban/máshogy ismerhető meg, továbbá ezt is kell gyakorolnia.

2. Csak a felkészítés során alkalmazza:

  • a fenti bármely változtatásban,
  • egyénileg vagy páros kitöltéssel.
3. Toborzásra használja. Kitölteti az évfolyamnak megfelelő osztályokkal.
4. Felajánlja könyvtári órára, projektnek a szakos pedagógusnak.
 

Hogyan juthat hozzá?

A feladatlapot és megoldókulcsát egy nem nyilvános linken érhetik el az érdeklődő kollégák. Ezt a linket elküldtük a könyvtárostanári és a Bod verseny levelezőlistájára, valamint a megyei versenyszervezőknek. Amennyiben ezen csatornákon nem jutott el Önhöz, kérje a bod@opkm.hu címen.
 
Mivel az iskolai forduló lezajlott innen is elérhetőek a feladatlapok: