Utolsó módosítás: 2020.10.13.
1. A verseny formai keretei
2. A versenyszervezés
3. A feladatok jellege
4. A tehetségfejlesztés és a felkészítő munka támogatása
5. A Bod Péter Országos Könyvtárhasználati Verseny története vázlatosan, számokban
6. Ajánlott módszertani irodalom
A Bod Péter Könyvtárhasználati Verseny több, mint 25 éves múlttal rendelkezik. Születését Zsoldos Jánosnénak, országossá válását Ugrin Gábornénak köszönheti.
A verseny kezdetben megyei jellegű volt, majd az 1993-as próbaversenyt követően az 1993/1994-es tanévtől országossá nőtte ki magát. A versenyt törekszünk határainkon túlra is kiterjeszteni. Erre már többször tettünk felhívást, de eddig csak Kassát sikerült bekapcsolnunk, de őket is csak versenyen kívül. Ott Fülöp Éva kollégánknak köszönhetően 2009/2010-es tanévtől párhuzamos versenyként működik. A lehetőség viszont továbbra is nyitott mások számára is. A felhívást megismételtük 2018-ban is. A történethez hozzátartozik, hogy szintén Zsoldos Jánosnénak köszönhetően a Bod versenytől függetlenül, de hasonló célokkal működött a Kölcsey Ferenc Nemzetközi Könyvtárhasználati Verseny a 2000-es évek közepén.
A korcsoportok száma is folyamatosan bővült, 2001-ben már négy kategóriában versenyezhettek az 5-12. évfolyamos tanulók. Sajnálatos módon 2004-től megszűnt a pályázati lehetőség az 5-6. és a 11-12. évfolyamos tanulók országos tanulmányi versenyeinek támogatására, így a verseny korosztályai leszűkültek.
A verseny a többi országos tanulmányi versenyhez hasonlóan három fordulóval vált országossá. Az iskolai fordulót követte a megyei szintű válogató, majd az országos. Kezdetben a megyei fordulónak is volt írásbeli és szóbeli fordulója. Először a kötelező szóbeli forduló kopott le szervezési és anyagi gondok miatt, majd 2012/2013-tól a teljes megyei forduló megszűnt és csak országos írásbeli fordulót írnak a tanulók a megyei helyszíneken és annak alapján jutnak a döntőbe.
A verseny professzionalizálódásának jele az is, hogy a verseny kezdetén még a megyei fordulókat a megyei munkaközösségek állították össze, majd később ezek írásbeli része központilag készült.
Az országos versenyszervezői feladatokat a 2003/2004-es tanévig a Kiss Árpád Országos Közoktatási Szolgáltató Intézmény (KÁOKSZI) látta el. Ekkor az intézmény megszűnésével a verseny léte veszélybe került, hiszen nem volt állami intézmény, mely ezt a feladatot felvállalta volna. Így a verseny megszervezésére való igény, és annak szakmai elismertsége miatt a Könyvtárostanárok Egyesülete (KTE) és a budapesti Karinthy Frigyes Gimnázium felvállalta az országos szervezői feladatokat, és a 2004/2005-ös tanévben lebonyolította a versenyt.
Mivel ezen szervezetek infrastruktúrája csak jelentős többletmunkával kiegészítve volt alkalmas a versenyszervezésre, a következő tanévben a Fővárosi Pedagógiai Intézet (FPI) vállalta az országos versenyszervezést. 2006/2007-ben az országos versenyszervezői feladatokat az Országos Pedagógiai Könyvtár és Múzeum (OPKM) vállalta fel, mint az iskolai könyvtárakat szakmai szolgáltatásokkal támogató országos intézmény. A versenynek azóta is ez az intézmény biztosítja a szerevzési és szakmai hátterét.
Az országos versenyszervező munkáját a több intézmény képviselőjéből összeálló versenybizottság irányítja. Az egész országra kiterjedő szervezés pedig a megyei pedagógiai intézetek, majd azok megszűnése, átalakulása óta az Oktatási Hivatal (OH) Pedagógiai Oktatási Központjai (POK) munkájának köszönhető. A 2019/2020-as tanévtől az OH nem vállalja a feladatokat.
Az országos versenynek 2001-től van honlapja, melyet Benkő Ilona, budapesti könyvtárostanár, az KÁOKSZI akkori munkatársa szerkesztett. Az OPKM versenyszervezői feladataival a honlap is átkerült az OPKM honlapjára.
A verseny több fejlődési szakaszon van már túl. Elmondhatjuk, hogy mindig törekedett a projektszerű feladatokra, de kezdetben több kiskönyvtáros feladat szerepelt a fordulókon. Ma már egyértelműen a használói szempontok uralkodnak a könyvtárosi tudás felett. Például a katalóguscédula készítése helyett katalógusrekordok értelmezése a feladat. Emellett a könyvtárhasználói tudás is a korral haladva sokkal tágabb értelmű, gyakorlatilag az információs műveltség minden területét lefedik a feladatok az információ keresésétől az információ felhasználásáig.
A kezdetektől fogva, megelőzve annak országos elterjedését, a projektszerű feladatok megvalósításának módszerét alkalmazta, melynek során a tanulóknak komplexen kellett alkalmazniuk információs műveltségüket, a könyvtárak nyújtotta lehetőségek segítségével. Minden évi verseny feladatai egy központi, abban az évben aktuális téma köré szerveződnek (Ld: táblázat). Ez jelenleg az írásbeli fordulókon általában kisebb feladatok keretében, míg a szóbeli fordulókn, különösen a döntőn egy nagyobb komplex feladat megoldását jelenti.
A kezdetekhez képest bővült a feladatok köre is. 2002-től már az elektronikus adathordozók és az internet lehetőségeit is használniuk kell tudni a versenyen résztvevő tanulóknak.
Az évek során többféle publikáció született, ezekről honlapunkon tájékozódhatnak. Visszamenőleg is elérhetőek a verseny különböző fordulóinak feladatlapjai és néhány módszertani segítséget is publikáltunk.
Különösen nagy jelentőségű, hogy az egyes fordulók feladatlapjai feladatonként is elérhetők egy sokszempontú visszakeresést nyújtó adatbázis segítségével: http://bod.opkm.hu/ A feladatbank 2010-ben készült el. Azóta pedig 2006/2007-es tanévg visszamenőleg is feltöltésre került. A korábbi évek feladatainak feltöltése még kapcitáshiány miatt nem történt meg.
2016-ban sor került az első, kifejezetten a versenyre való felkészítést célzó egynapos továbbképzésre. Ezen 133 kolléga vett részt és helyhiány miatt 22-őt el kellett utasítanunk. 2017-ben két helyszínen még nagyobb részvétellel rendeztük meg második továbbképzésünket. A képzések anyagi elérhetők honlapunkon.
Versenyünk fontosnak tartja a versenyző diákok munkájával kapcsolatos minél részletesebb visszajelzést. Ennek eredménye, hogy a 2015/2016-os tanévtől egyre részletesebb eredménytáblázatokat teszünk közzé. Kezdetben az országos írásbeli összpontszámán túl az geyes feladatok elért pontszámait is közzétettük, míg egy évvel később már az eredmények itemenként is megtekinthetővé váltak, így a felkészítő tanárok és a versenyzők is látták, hogy mely tudáselem tekintetében teljesítettek jól vagy rosszul. Az itemtáblázatok értelmezését segíti, hogy ettől az évtől a megoldókulcsnak is két változata van a "beírós", mely a feladatlap eredeti formájában tartamazza a válaszokat és az értékelési útmutatót és az "itemes", mely részletesebb, az összes lehetséges alternatív megoldásra kitér, továbbá tartalmazza az item könyvtárhasználati tudás besorolását is.
Az iskolai forduló bevezetésétől annak formája és tartalma teljesen az iskola, az iskola könyvtárostanárának hatásköre. Ez így van a mai napig. A 2017/2018-as tanévben viszont a felkészítő kollégák igényeit figyelembe véve az országos versenyszervező adott ki opcionálisan hazsnálható feladatlapokat. Ezek gyakorlásra és a forduló lebonyolítására is hasznosíthatóak.
|
Tanév | Téma |
Iskolák |
Versenyzők száma |
|
Országos döntő helyszíne |
0. | 1993, próbaverseny | Bod Péter és kora |
|
|
Budapest, Veres Pálné Gimnázium |
|
1. | 1993/1994 | Kossuth Lajos és kora |
|
|
5-10. évf. | Budapest, Móricz Zsigmond Gimnázium |
2. | 1994/1995 | A Duna |
|
|
5-10. évf. | Budapest, Varga István Szakközépiskola |
3. | 1995/1996 | 1000 éves a magyar iskola |
|
|
5-10. évf. |
Budapest, Szent István Gimnázium |
4. | 1996/1997 | A mesterségek |
|
|
5-10. évf. |
Budapest, Veres Pálné Gimnázium |
5. | 1997/1998 | Az 1848/49-es forradalom és szabadságharc |
|
|
5-10. évf. |
Budapest, Kossuth Zsuzsanna Szakközépiskola és Gimnázium |
6. | 1998/1999 | Hazánk védett értékei (természetvédelem, környezetvédelem, műemlékvédelem) |
|
|
5-10. évf. | Budapest, Berzsenyi Dániel Gimnázium |
7. | 1999/2000 | Ezer éves magyar államiság |
|
|
5-10. évf. |
Budapest, Szent István Gimnázium |
8. | 2000/2001 | Az olimpiák története |
|
|
5-10. évf. | Budapest, Németh László Gimnázium |
9. | 2001/2002 | Nagy magyar tudósok, feltalálók és földrajzi utazók |
|
|
5-12. évf. | Budapest, Eötvös József Gimnázium |
10. | 2002/2003 | Könyv, könyvtár, nemzeti könyvtár |
|
|
5-12. évf. | Budapest, Városmajori Gimnázium |
11. | 2003/2004 | Az Európai Unió |
|
|
5-12. évf. | Budapest, ELTE Trefort Ágoston Gyakorló Iskola |
12. | 2004/2005 | Örökségünk, néphagyományunk – Világjáró magyarok |
|
|
7-10. évf. | Budapest, Városmajori Gimnázium |
13. | 2005/2006 | 1956 művelődéstörténeti bemutatása |
|
|
7-10. évf. | Székesfehérvár, Teleki Blanka Gimnázium |
14. | 2006/2007 | Batthyány és kora |
|
|
7-10. évf. | Szentendre, Móricz Zsigmond Gimnázium |
15. | 2007/2008 |
Mátyás király és a reneszánsz (7-8. évf.) A Nyugat és kora (9-10. évf.) |
|
|
7-10. évf. | Budapest, Budai Középiskola |
16. | 2008/2009 |
Az erdő (7-8. évf.) A levegő (9-10. évf.) |
|
|
7-10. évf. | Békéscsaba, Belvárosi Általános Iskola és Gimnázium |
17. | 2009/2010 | Tömegközlekedés |
|
|
5-10. évf. | Szentendre, II. Rákóczi Ferenc Általános Iskola és Gimnázium |
18. | 2010/2011 | Gyermek és ifjúsági irodalom az EU-ban |
|
|
7-10. évf. | Mátészalka, Esze Tamás Gimnázium |
19. | 2011/2012 | Kopernikusz és a NAprendszer |
|
|
7-10. évf. | Budapest, Fazekas Mihály Fővárosi Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium |
20. | 2012/2013 | Sokszínű világ – a biodiverzitás az irodalomban, a művészetekben és a tudományban | 164 | 304 (nevezők)4 | 7-10. évf. | Budapest, Fazekas Mihály Általános Iskola és Gimnázium |
21. | 2013/2014 | „… nekem szülőhazám itt e lángoktól ölelt kis ország…” – Radnóti és kora | 283 (versenyzők) | 7-10. évf. | Budapest, Szemere Bertalan Általános Iskola és Gimnázium | |
22. | 2014/2015 | A 200 éve született Rómer Flóris öröksége | 258 (nevezők) | 7-10. évf. | Budapest, Testnevelési Egyetem Gyakorló Sportiskolai Általános Iskola és Gimnázium | |
23. | 2015/2016 | „…olyan gyönyörű, olyan tökéletes a népzene.” - 135 évvel ezelőtt született Bartók Béla | 282 (versenyzők) | 7-10. évf. | Budapest, Országos Pedagógiai Könyvtár és Múzeum | |
24. | 2016/2017 | Kétszáz éve... - 1817 öröksége | 335 (nevezők) | 7-10. évf. | Budapest, Könyves Kálmán Gimnázium | |
25. | 2017/2018 | A víz | 316 (nevezők) | 7-10. évf. | Budapesti Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium | |
26. | 2018/2019 | Hatalom és demokrácia | 122 | 256 (nevezők) | 7-10. évf. | Kispesti Károlyi Mihály Magyar-Spanyol Tannyelvű Gimnázium |
27. | 2019/2020 | A világűr és az ember | 106 |
1195 (résztvevő) |
7-10. évf. | online |
28. | 2020/2021 | Csodálatos Dánia |
1Részletesebb statisztikai adatok az adott éves beszámolókban találhatók.
2Ettől az évtől az összes résztvevő becslésének módszerét megváltoztattuk. Felkészítői kérdőívek adatai alapján számítjuk. Így feltehetően ekkora visszaesés nem volt.
3Ebben az évben a 185 felkészítő könyvtárostanárból csupán 8 töltötte ki a kérdőívet, így a becslés feltehetően torz.
4Ettől az évtől nem becsültük az iskolai fordulón résztvevő diákok számát.
Dömsödy Andrea: Egy tehetséggondozó verseny, Bod Péter Országos Könyvtárhasználati Verseny In: Dán Krisztina - Fehér Miklós (szerk.): Korszerű könyvtár, Finanszírozás, gyarapítás, menedzsment, Z4.3, Bp., Raabe, 2009. április, 11 p.
Hock Zsuzsanna: A tehetséggondozás lehetőségei az iskolai könyvtárban In: Iskolakönyvtáros, 2009/1., 13-16. p.
Hock Zsuzsanna: Tehetséggondozás projektmódszerrel (Könyvtárpedagógiai füzetek, 7.), Bp., MFPI, 2009., 56 p.
Hock Zsuzsanna: Tradíció és innováció a tehetséggondozásban, A Bod Péter Könyvtárhasználati verseny szóbeli fordulói (2005-2007) In: Könyvtári Levelező/lap, 2008/2., 20-22. p.
Melykóné Tőzsér Judit (összeáll.): A Bod Péter Könyvtárhasználati Verseny megyei fordulójának feladatai, 1996-2000, Eger, Heves M. Önkormányzat Ped. Int., 2001, 209 p.
Mészáros Antal: Iránytű a Gutenberg-galaxishoz, avagy a könyv- és könyvtárhasználati vetélkedő tanulságai In: Módszertani Lapok, Könyvtárhasználattan, 1996/4., 23-27. p.
Ugrin Gáborné: Könyvtárhasználati versenyek 1992 és 2007 között a közoktatásban, 15 év a Bod Péter könyvtárhasználati verseny alapítójának szemével In: Könyvtári Levelelező/lap, 2007/6., 34-37. p.
Zsoldos Jánosné: Tíz év az országos Bod Péter Könyvtárhasználati Verseny szolgálatában, Feladatsorok és elemzések, 1993-2003, Nyíregyháza, Kölcsey Gimn., 2003., 130 p.
Zsoldos Jánosné: Országos Bod Péter Könyvtárhasználati Verseny Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében, Feladatsorok és eredmények, 1993-2002, Nyíregyháza, Kölcsey Gimn., 2002.,112 p.
Teljes körű bibliográfiát A versennyel kapcsolatos írások menüpontban talál.
Összeállította: Dömsödy Andrea