Legfrissebb pedagógiai szakirodalom ( 46. hét)

Az alábbi felsorolások tematikus csoportokban tartalmazzák az elmúlt héten feldolgozott, az online adatbázisba került friss és legalább 5 oldal terjedelmű pedagógiai szakirodalmat. Egyes művek több tematikai egység alatt is szerepelhetnek.

1. Oktatáspolitika, iskolaigazgatás, közoktatási és felsőoktatási intézmények, szervezetek

Molnárné Balogh Márta: A társadalombiztosítás aktuális kérdései In: Köznevelés Közlöny 2. 10. 2025. - 14-20. p.

Farkas Ildikó: Az oktatási jogok biztosának óvodai neveléssel kapcsolatos tapasztalatai In: Köznevelés Közlöny 2. 10. 2025. - 10-14. p.

Szabó Eszter: A pedagógusok új életpályájáról szóló törvény hatálya alatti foglalkoztatás jogi keretei In: Köznevelés Közlöny 2. 10. 2025. - 5-10. P.

Petróczi Gábor: Diplomát szerző NOKS-besorolása In: Köznevelés Közlöny 2. 10. 2025. - 2-4. p.

Jaczina Fanni: Tanulni a géppel, tanítani a gépről – a mesterséges intelligencia lehetőségei és korlátai az oktatásban In: Pedagógusképzés 24. 1. 2025. - 136-143. p. URL: https://ojs.elte.hu/pedagoguskepzes/article/view/10715/9517

Lánczi Viktória - Fónai Mihály Ferenc: A család és az iskola együttműködésére történő felkészítés a tanárképzésben – szisztematikus irodalmi áttekintés In: Pedagógusképzés 24. 1. 2025. - 33-59. p. URL: https://ojs.elte.hu/pedagoguskepzes/article/view/9873/9512

Karácsony Ilona - Ferenczy Mónika: The relationship between the health-centred working environment of school health services and students’ health behaviour In: Eruditio - Educatio 20. 3. 2025. - 12-20. p. URL: https://e-eruditio.ujs.sk/wp-content/uploads/2025/11/Eru-Edu_2025_3_02_Study_012-020.pdf

Tóth Kornélia: Megújul ifjúságod, mint a sasé! In: Reformátusok Lapja 69. 39. 2025. - 22-23. p.

Páll László: Akik egy nyelvet beszélnek - a szeretetét In: Reformátusok Lapja 69. 42. 2025. - 12-14. p.

Mezey László Miklós: A tanszék - ötven év távolából In: Aracs 25. 3. 2025. - 77-83. p.

Bazár György: Mi vár a cserkészetre jövőre? In: Kassai figyelő 23. 9. 2025. - 6. p.

Új épületben a Kallós Zoltán Népzeneiskola In: Magyar Közoktatás 10. 2025. - 13. p.

Bölcsődei jogfutár : aktuális információk bölcsődevezetőknek : gyorsan, röviden, szakszerűen Budapest : Raabe Klett Oktatási Tanácsadó és Kiadó Kft., 2025-

Gebe Zoltán: Kényszerhelyzettel küzdenek az iskolák In: Magyar Közoktatás 10. 2025. - 1-2. p.

Pénzes Ottó: A Képes modell : Egy pedagógusközpontú iskola, ahol kölcsönösségre és szép életre nevelnek [Mátészalka] : Mátészalkai Művészetbarát Egyesület, 2025

2. Nevelés, család, gyermekvédelem

Molnárné Balogh Márta: A társadalombiztosítás aktuális kérdései In: Köznevelés Közlöny 2. 10. 2025. - 14-20. p.

Farkas Ildikó: Az oktatási jogok biztosának óvodai neveléssel kapcsolatos tapasztalatai In: Köznevelés Közlöny 2. 10. 2025. - 10-14. p.

Gombás András - Tókos Katalin: Reflexió hátrányos helyzetű térségben végzett mentori és tehetséggondozási munkáról In: Pedagógusképzés 24. 1. 2025. - 144-154. p. URL: https://ojs.elte.hu/pedagoguskepzes/article/view/11423/9518

Babos Máté: A nyelvi játékok szerepe a 6–12 éves gyermekek nyelvi kompetenciájának fejlesztésében: pszicholingvisztikai és nyelvfilozófiai aspektusok In: Eruditio - Educatio 20. 3. 2025. - 63-83. p. URL: https://e-eruditio.ujs.sk/wp-content/uploads/2025/11/Eru-Edu_2025_3_06_Study_063-083.pdf

Farkas Júlia - Szabó Gabriella: The role of school social workers in bullying interventions : a logotherapy-based mixed methods study In: Eruditio - Educatio 20. 3. 2025. - 46-62. p. URL: https://e-eruditio.ujs.sk/wp-content/uploads/2025/11/Eru-Edu_2025_3_05_Study_046-062.pdf

Magdolna Szabadi: Helen Bonny’s guided imagery and music and different aspects of listening to music in preschool and early childhood In: Eruditio - Educatio 20. 3. 2025. - 31-45. p. URL: https://e-eruditio.ujs.sk/wp-content/uploads/2025/11/Eru-Edu_2025_3_04_Study_031-045.pdf

Karácsony Ilona - Ferenczy Mónika: The relationship between the health-centred working environment of school health services and students’ health behaviour In: Eruditio - Educatio 20. 3. 2025. - 12-20. p. URL: https://e-eruditio.ujs.sk/wp-content/uploads/2025/11/Eru-Edu_2025_3_02_Study_012-020.pdf

Bartha Réka: Anyakép, apakép - hol van a fénytörés? In: Magyar Közoktatás 10. 2025. - 16-17. p.

Faber, Adele - Mazlish, Elaine - Nyberg, Lisa: Beszélj úgy, hogy tanuljon : Együttműködésre nevelés otthon és az iskolában [Budapest] : Open Books, 2025

Berndt, Jodie: Imádkozz Isten igéjével a tinédzserekért : Tárd ki a kaput a tizenéves gyermeked számára Isten gondviselése előtt [Budapest] : Patmos Records, 2025

Kalil, Christine: Terápiás játékok gyerekeknek : 100 élvezetes tevékenység az önbecsülés, a kommunikáció és a megküzdési készségek fejlesztéséhez Budapest : Kulcslyuk K., 2025

Davies, Sarah: Narcisztikus szülők árnyékában : A felépülés és továbblépés útja [Budapest] : HVG Kv., 2025

3. Oktatás, tanulás, pályaválasztás

Halász Csenge - Tary Blanka - Hódi Ágnes - Fejes József Balázs - Vigh Tibor - Szenczi Beáta: Alapozás, létszükséglet, kihívás: Pedagógusok metaforái a szövegértés-fejlesztésről In: Pedagógusképzés 24. 1. 2025. - 5-32. p. URL: https://ojs.elte.hu/pedagoguskepzes/article/view/9556/9511

Sarkadi Tamás - Széchenyi Gábor - Tasnádi Tamás: Két ezüst- és két bronzérem az 55. Nemzetközi Fizikai Diákolimpián : (Párizs, 2025. július 18-24.) In: Középiskolai Matematikai és Fizikai Lapok 75. 7. 2025. - 441-443. p.

Babos Máté: A nyelvi játékok szerepe a 6–12 éves gyermekek nyelvi kompetenciájának fejlesztésében: pszicholingvisztikai és nyelvfilozófiai aspektusok In: Eruditio - Educatio 20. 3. 2025. - 63-83. p. URL: https://e-eruditio.ujs.sk/wp-content/uploads/2025/11/Eru-Edu_2025_3_06_Study_063-083.pdf

Jaskóné Gácsi Mária: Connection, motivation, insight, or how to think about artificial intelligence In: Eruditio - Educatio 20. 3. 2025. - 21-30. p. URL: https://e-eruditio.ujs.sk/wp-content/uploads/2025/11/Eru-Edu_2025_3_03_Study_021-030.pdf

Hegedűs Bence: Robotok és álmok a tatai refiben In: Reformátusok Lapja 69. 39. 2025. - 12-14. p.

Gál-Iankó Katalin: A zsoboki iskola projektje a közösségi tanulásért In: Magyar Közoktatás 10. 2025. - 14-15. p.

Hanesz Angelika: World Robot Olympiad Kassán In: Kassai figyelő 23. 7-8. 2025. - 12. p.

Máté Gyöngyi: Befejeződött az Ipolyi Arnold Népmesemondó Verseny 2025-ös évada In: Kassai figyelő 23. 7-8. 2025. - 11. p.

Hanesz Zoltán: Nyár, nyár, nyár In: Kassai figyelő 23. 7-8. 2025. - 8-9. p.

Popa Gitta: Sikerélmény segítené a magyar diákokat a románnyelv-tanulásban In: Magyar Közoktatás 10. 2025. - 6-7. p.

Virágkorát éli a népmesemondó mozgalom In: Magyar Közoktatás 10. 2025. - 5. p.

Több ezer diák vett részt a tízéves színház-pedagógiai programban In: Magyar Közoktatás 10. 2025. - 3. p.

Gebe Zoltán: Kényszerhelyzettel küzdenek az iskolák In: Magyar Közoktatás 10. 2025. - 1-2. p.

Faber, Adele - Mazlish, Elaine - Nyberg, Lisa: Beszélj úgy, hogy tanuljon : Együttműködésre nevelés otthon és az iskolában [Budapest] : Open Books, 2025

Pénzes Ottó: A Képes modell : Egy pedagógusközpontú iskola, ahol kölcsönösségre és szép életre nevelnek [Mátészalka] : Mátészalkai Művészetbarát Egyesület, 2025

Horváth Ria: 5öst érő tanulási 5letek [S.l.] : Horváthné Szabó Mária Magdolna, cop. 2025

Kalil, Christine: Terápiás játékok gyerekeknek : 100 élvezetes tevékenység az önbecsülés, a kommunikáció és a megküzdési készségek fejlesztéséhez Budapest : Kulcslyuk K., 2025

Hollins, Peter: Tanulj meg bármit : Útmutató az önálló, gyors és hatékony tudásszerzéshez [Budapest] : GLB Könyvkiad. Kft., 2025

4. Neveléstörténet

Mezey László Miklós: A tanszék - ötven év távolából In: Aracs 25. 3. 2025. - 77-83. p.

Mérey Katalin: Emlékfoszlányok a Magyar Tanszék hőskorából II. In: Aracs 25. 2. 2025. - 36-38. p. URL: https://aracs.org.rs/aracs-folyoirat-2025-2/

Csámpai Ottó: Szemelvények J. A. Comenius pedagógiai és filozófiai elveiből In: Aracs 25. 1. 2025. - 78-83. p. URL: https://aracs.org.rs/aracs-folyoirat-2025-1/

Mérey Katalin: Emlékfoszlányok a Magyar Tanszék hőskorából [I.] In: Aracs 25. 1. 2025. - 36-37. p. URL: https://aracs.org.rs/aracs-folyoirat-2025-1/

Rébay Magdolna: Evangélikus gimnáziumok szerepe a főnemesek oktatásában a dualizmus korában – hét intézmény összehasonlító elemzése In: Pedagógiatörténeti Szemle 6. 1. 2024. - 101-116. p. URL: https://journal.uni-sopron.hu/index.php/ptszemle/article/view/pedagogiatorteneti-szemle-2024-06evf-01sz-101-116

5. Pedagógus, pedagógusképzés

Deli Zsolt: „Kitépett noteszlapok” : recenzió a Sallai Éva-emlékkönyvről : [könyvismertetés] In: Pedagógusképzés 24. 1. 2025. - 156-159. p. URL: https://ojs.elte.hu/pedagoguskepzes/article/view/10406/9519

Gombás András - Tókos Katalin: Reflexió hátrányos helyzetű térségben végzett mentori és tehetséggondozási munkáról In: Pedagógusképzés 24. 1. 2025. - 144-154. p. URL: https://ojs.elte.hu/pedagoguskepzes/article/view/11423/9518

Szerdahelyi Katalin: Gyermekként átélt kulturális és művészeti élmények összefüggései az élettörténettel és a szakmai életúttal : életútinterjú Szerdahelyi Katalinnal In: Pedagógusképzés 24. 1. 2025. - 115-133. p. URL: https://ojs.elte.hu/pedagoguskepzes/article/view/11066/9515

Zagyváné Szűcs Ida: Tanárjelöltek önértékelésre vonatkozó nézetei In: Pedagógusképzés 24. 1. 2025. - 61-96. p. URL: https://ojs.elte.hu/pedagoguskepzes/article/view/9345/9513

Lánczi Viktória - Fónai Mihály Ferenc: A család és az iskola együttműködésére történő felkészítés a tanárképzésben – szisztematikus irodalmi áttekintés In: Pedagógusképzés 24. 1. 2025. - 33-59. p. URL: https://ojs.elte.hu/pedagoguskepzes/article/view/9873/9512

Veressné Létai Ágnes: Negyven év önazonosan a természettudomány és a hit világában In: Reformátusok Lapja 669. 400. 2025. - 22-24. p.

Krcho János: Krcho János: Csinálni kell a dolgunkat, és örülni, ha valami összejön In: Kassai figyelő 23. 9. 2025. - 12-13. p.

Simon Dávid: Élmények kellenek: az Istennel való kapcsolattartásra vezetni a fiatalt : beszélgetés Simon Dávid soproni iskolalelkésszel : [2. rész] In: Magyar Közoktatás 10. 2025. - 10-12. p.

6. Gyógypedagógia, SNI

7. Pszichológia

Zagyváné Szűcs Ida: Tanárjelöltek önértékelésre vonatkozó nézetei In: Pedagógusképzés 24. 1. 2025. - 61-96. p. URL: https://ojs.elte.hu/pedagoguskepzes/article/view/9345/9513

Farkas Júlia - Szabó Gabriella: The role of school social workers in bullying interventions : a logotherapy-based mixed methods study In: Eruditio - Educatio 20. 3. 2025. - 46-62. p. URL: https://e-eruditio.ujs.sk/wp-content/uploads/2025/11/Eru-Edu_2025_3_05_Study_046-062.pdf

Magdolna Szabadi: Helen Bonny’s guided imagery and music and different aspects of listening to music in preschool and early childhood In: Eruditio - Educatio 20. 3. 2025. - 31-45. p. URL: https://e-eruditio.ujs.sk/wp-content/uploads/2025/11/Eru-Edu_2025_3_04_Study_031-045.pdf

Borbélyová, Diana - Nagyová, Alexandra - Józsa Krisztián: Diagnostikovanie učebnej kompetencie v predprimárnom a primárnom vzdelávaní In: Eruditio - Educatio 20. 3. 2025. - 3-11. p. URL: https://e-eruditio.ujs.sk/wp-content/uploads/2025/11/Eru-Edu_2025_3_01_Study_003-011.pdf

Mihály Gyopár Henrietta: Gyerekből serdülő, avagy egy átmeneti korszak nehézségei In: Magyar Közoktatás 10. 2025. - 18-19. p.

Gál-Iankó Katalin: A zsoboki iskola projektje a közösségi tanulásért In: Magyar Közoktatás 10. 2025. - 14-15. p.

Davies, Sarah: Narcisztikus szülők árnyékában : A felépülés és továbblépés útja [Budapest] : HVG Kv., 2025

Baeijaert, Liselotte - Stellamans, Anton - Magyar Viktória: Reziliens emberek, reziliens csapatok : Útmutató a változások hatékony kezeléséhez [Budapest] : Solutionsurfers Magyarország, 2025

Kovács Nikolett: Hazatért angyal [Budapest] : Hazatért Angyal Kiadó, 2025

Bakó Tihamér: Az én és az énke : Pszichoterápiás esetrészletekkel [Budapest] : Psycho-Art, 2025

Bagdy Emőke - Bistey Zsuzsa - Kiss József Zsolt: Emberépítészek : - a beszélgetés résztvevői Bagdy Emőke és Bistey Zsuzsa In: Aracs 25. 2. 2025. - 75-84. p. URL: https://aracs.org.rs/aracs-folyoirat-2025-2/

8. Pedagógia, kutatás, általános kérdések

Deli Zsolt: „Kitépett noteszlapok” : recenzió a Sallai Éva-emlékkönyvről : [könyvismertetés] In: Pedagógusképzés 24. 1. 2025. - 156-159. p. URL: https://ojs.elte.hu/pedagoguskepzes/article/view/10406/9519

Farkas Ildikó: Az oktatási jogok biztosának óvodai neveléssel kapcsolatos tapasztalatai In: Köznevelés Közlöny 2. 10. 2025. - 10-14. p.

Mihály Gyopár Henrietta: Gyerekből serdülő, avagy egy átmeneti korszak nehézségei In: Magyar Közoktatás 10. 2025. - 18-19. p.


Régebbi listák: 45. hét   44. hét   43. hét   42. hét