OPKM iskolai könyvtári webinárium
Utolsó frissítés: 2021.05.07.
 
Az Országos Pedagógiai Könyvtár és Múzeum (OPKM) 2019 novemberében webinárium sorozatot indított az iskolai könyvtári és a könyvtárpedagógiai munka támogatására.
 
A szakmai műhelysorozat célja, hogy konkrét szakmai, a könyvtár működtetésével és pedagógiai munkájával kapcsolatos tevékenységek megvalósításában nyújtson segítséget.
 
A webináriumok aktuális, élő adásaira ezen a felületen találhatók meg a jelentkezési űrlapok. Az egyes foglalkozások felvételeit elérhetők innen és az OPKM Youtube csatornáján is: https://www.youtube.com/channel/UCdJq9LuoAgeRk3oUpKsll1w
 

Az oldal tartalma

A forma
A részvétel feltételei
A sorozat elkövetkező részei
   21. Infokommunikációs eszközök - Padlet és Thinglink - nem csak a Bod Péter Országos Könyvtárhasználati Versenyre való felkészülés és a
          könyvtárhasználati tanórák szolgálatában
   22. Bod feladatbank
   23. Bodos feladatok a természettudományos tárgyak tanításában. Példák.
 
A sorozat részei
   1. Hogyan készítsünk könyvtári feladatot? Formai, tartalmi szempontok
   2. A Bod Péter Országos Könyvtárhasználati Verseny iskolai fordulójának ezévi feladatlapja
   3. Differenciált könyvtári feladatok összeállítása
   4. Iskolai évkönyvek, értesítők keresése, azok használata (iskolai) könyvtári feladatokhoz
   5. Könyvtári projektek a Digitális Témahéten - hogyan, mi szolgálja az információs műveltség fejlesztését
   6. Silent book - A képkönyvek pedagógiája
   7. Bibliográfiai hivatkozási stílusok, alapelvek és amit egy diáknak tudni érdemes
   8. Bibliográfiai hivatkozás internetes forrásokra - alapok és tanítási megfontolások
   9. Költészet napja online formában
   10. Online projekt iskolai könyvtári támogatása
   11. Online könyvtári tájékoztatás videochat segítségével
   12. Bibliográfiai hivatkozás internetes forrásokra - feladatok
   13. Webinárium - online óra, akár könyvtárhasználati is
   14. Olvastassunk, gondolkoztassunk a hulladékról! Ajánló könyvtárosoknak, pedagógusoknak
   15. A Bod Péter Országos Könyvtárhasználati Verseny iskolai fordulójának ezévi feladatlapja 2020/2021
   16. A Budai könyvtára - Iskolai könyvtártörténet
   17. A Bod Péter Országos Könyvtárhasználati Verseny országos írásbeli fordulójának online felülete
   18. Könyvtárhasználati tehetségfejlesztés Classroomon keresztül
   19. Bodos feladatok a könyvtárhasználati órákon és tehetséggondozó foglalkozásokon - munkatankönyv (megosztott dokumentum) használatával
   20. Képkönyvre fel! Műhelyfoglalkozás könyvtárosoknak, pedagógusoknak
 
Szervezés alatt
Gyakran ismételt kérdések

A sorozattal kapcsolatban megjelent publikációk

A forma

A webinárium egy online előadásra és közös munkára is alkalmas forma. Ennek során a résztvevők láthatják, hallhatják az előadót, a prezentációt és egyéb megosztott anyagokat. Közben maguk is kérdezhetnek, hozzászólhatnak csevegésben vagy élőszóban.
 
A webináriumok tervezett időtartama 1 óra.
 

A részvétel feltételei

- internetkapcsolat,
- hang és kép fogadására képes eszköz (ha szóban szeretne hozzászólni, akkor mikrofon is),
- online jelentkezés, hogy a hozzáféréshez szükséges linket el tudjuk küldeni.
- Jelentkezéseket, ha nem írjuk itt ki, hogy betelt, akkor a kezdés előtt 1 órával még fogadunk.
- Szoftver telepítése nem szükséges PC-n és laptopon böngészőben működik.
- A webináriumok rögzítésre kerülnek, melyek közül többet nyilvánosságra is hozunk.

Technikai tájékoztató

  • Különösen fontosak számunkra visszajelzéseik, így kérjük, a részvétel után töltsék ki kérdőívünket.
  • A FreeConferenceCall (FCC) nevű, ingyenes webinárium szoftvert alkalmazzuk.
  • A webináriumban való részvétel biztosításáért az OPKM felelősséget nem vállal (sem az internet szolgáltatókra, sem a szoftver üzemeltetőjére nincs ráhatása).
  • A közvetítésbe való bekapcsolódáshoz szükséges linket a szervezők a kezdés előtt min. 1 órával elküldik a regisztrációkor megadott e-mail címre.
  • A jelentkézi adatlap kitöltése után
    • az űrlap autimatikusan elküldi Önnek jelentkezési lapját, mi azokat az adatok alapján szervezünk,
    • 1 nappal a program előtt visszajelzést küldünk a megadott e-mail címre (linkkel),
    • 1 órával a kezdés előtt emlékeztető e-mailt is küldünk (link + előzetes lehetséges feladat).
  • A webinárium alatt
    • a megadott linken egy ablakban látható lesz a műhelyvezető és az általa bemutatott prezentáció,
    • lesznek interaktivitást igénylő feladatok. Ehhez egy másik ablakban vagy egy másik eszközön kell dolgozni. Vagyis
      • vagy megosztott képernyő, két egymás melletti böngésző ablak,
      • vagy két gép (pl. egy PC és egy laptop, esetleg tablet, okostelefon), és az egyiken nézi hallgatja, a másikon a feladatot végzi, jegyzetel…,
      • vagy a feladatok végzésekor böngésző ablakot/tabot/fület vált. A hang ilyenkor is hallható lesz, csak a közvetített kép nem látszik (de ez ilyenkor nem is szükséges).
    • Célszerű fej-/fülhallgatót használni, hogy mi se zavarjuk környezetünket, és ők se zavarjanak minket. Ezzel elkerülhető a visszhang is.
    • Kérdéseit, hozzászólását a felületen található chatablakban vagy élőszóban teheti fel.
      • Kérdezni, hozzászólni a műhely közben is lehet. Sőt kérjük! Az élőszóban feltett kérdések felvételre kerülnek. (Utólag kérheti a szervezőktől azok kivágását.)
      • Kérdezni, hozzászólni a felvétel leállítása után is lehet.

A sorozat részei

1. Hogyan készítsünk könyvtári feladatot? Formai, tartalmi szempontok

A műhely során konkrét példákon keresztül mutatjuk be a könyvtárhasználati  feladatkészítést abból a szempontból, mitől lesz használóközpontú és hogyan segíthető, biztosítható az önálló feladatmegoldás.
 
Műhelyvezető: Dömsödy Andrea iskolai könyvtári referens, OPKM
 
Időpontok:
  • 2019. november 28. Cs. 14.30-15.30
  • 2019. november 29. P 9.00-10.00
Jelentkezési felület: lezárult
Létszámlimit: 20 fő
 
Megtekinthető anyagok:

2. A Bod Péter Országos Könyvtárhasználati Verseny iskolai fordulójának ezévi feladatlapja

A műhely során bemutatjuk a Bod verseny idei iskolai fordulójára készülő feladatlap koncepcióját, a feladat lényegét, a mérendő tudáselemeket. Ötleteket tanácsokat adunk a forduló lebonyolításához. A webináriumot azoknak a kollégáknak is ajánljuk, akiket a komplex forrásalapú, könyvtári feladatok érdekelnek, hiszen ezek nemcsak versenyhelyzetben, hanem más könyvtári foglalkozásokon, tanítási helyzetekben is hasznosak lehetnek. A bemutatandó feladat pedig könnyen adaptálható a világűr mellett más témákra is.
 
Műhelyvezető: Dömsödy Andrea iskolai könyvtári referens, OPKM
 

Időpontok:

  • 2019. december 4. Sz 18.00-19.00
  • 2019. december 5. Cs 9.00-10.00
Jelentkezési felület: lezárt
Létszámlimit: 20 fő
 
Megtekinthető anyagok:

3. Differenciált könyvtári feladatok összeállítása

Minden forrásalapú feladat alapvető követelménye, hogy előzze meg könyvtárhasználati felkészítés, vagyis legyen meg a tanulók szükséges előzetes tudása a feladatok megoldásához szükséges információk megtalálásához, feldolgozásához, felhasználásához. Ennek teljesüléséhez ismerni kell a feladatok forráshasználati szintjét. Annak ismeretében tervezhetővé válik a fejlesztés. A hatékony fejlesztés alapfeltétele a tanuló előzetes ismereteire, igényeire, érdeklődésére építés, az ennek mentén való differenciálás is. Az interaktív műhely során bemutatjuk a forrásalapú feladatok koordinátarendszerét és azt, hogyan tudja szolgálni mindkét fenti célt, vagyis  tudatosan tervezett forrásalapú feladatokat és a differenciálást.
 
Ajánlott források:
Dömsödy Andrea (2018): A könyvtárpedagógia elmélete és gyakorlata. Második kísérlet a téma összefoglalására. Budapest, Könyvtárostanárok Egyesülete, 154-156. p.
 
Kulcsár Marianna (2017): Információk keresése fokozatosan. Vuk és társai. In: Bogyó Katalin, Cs. - Dömsödy Andrea (szerk.): Könyvtárhasználati ötlettár - játékos feladatok. (Kis KTE könyvek, 9.) Budapest, Könyvtárostanárok Egyesülete, 222-225. p.

 

Műhelyvezető: Dömsödy Andrea iskolai könyvtári referens, OPKM

Megtekinthető anyagok:

 

Időpontok:

  • 2020. január 8. Sz 18.00-19.00
  • 2020. január 9. Cs 9.00-10.00
Jelentkezési felület: lezárt
Létszámlimit: 20 fő
 

4. Iskolai évkönyvek, értesítők keresése, azok használata (iskolai) könyvtári feladatokhoz

Az iskolai évkönyvek ritka és különleges források a nevelés-, az iskola-, a pálya és a családtörténetben. Az iskolai könyvtárak több ponton kapcsolódnak ezen dokumentumokhoz. Saját történetük szempontjából is fontos források, de mint az iskolatörténeti különgyűjtemény gondozói is dolgoznak velük. Egy másik nézőpontból pedig azok elkészítésének is aktív közreműködői. Egy harmadik nézőpontból pedig forrásalapú foglalkozások, feladatok is építhetők az iskolai évkönyvekre. Különösen, hogy egyre több érhető el digitalizált változatban is. Visszakeresésüket speciális források teszik lehetővé. Az interaktív műhelyfoglalkozás során ezek használatát mutatjuk be és ötletek nyújtunk forrásalapú feladatokhoz.
 
Háttéranyag:
- Az OPKM iskolai értesítő különgyűjteményének leírása: https://www.opkm.hu/?lap=dok/dok&dok_id=15

- Ötletek az iskolai évkönyvek iskolai felhasználására - gondolattérkép

Műhelyvezető: Dömsödy Andrea iskolai könyvtári referens, OPKM
 

Megtekinthető anyag:

Időpontok:

  • 2020. január 21. K 14.30-15.30
  • 2020. január 22. Sz 18.00-19.00
Jelentkezési felület:
Létszámlimit: 20 fő
 

5. Könyvtári projektek a Digitális Témahéten - hogyan, mi szolgálja az információs műveltség fejlesztését

Az Országos Pedagógiai Könyvtár és Múzeum és a Könyvtárostanárok Egyesülete 2020-ban is meghirdeti „Iskolai könyvtárak az információs műveltségért” elnevezésű különdíját. A tavalyi tanévi tapasztalatok alapján ebben az évben segítséget is kívánunk nyújtani a sikeres projektek tervezéséhez és a pályázathoz. A webinárium során ötleteket adunk ahhoz, hogyan lehet egy iskolai projektet könyvtári eszközökkel, szolgáltatásokkal támogatni. Ezek  konkrét megvalósulásáról közösen ötletelünk.

Háttéranyag
Dömsödy Andrea (2019): Segédlet projektek könyvtári támogatásához. Bp., OPKM, 2 p., URL: http://www.ktep.hu/sites/default/files/projekt_konyvtari_tamogatasa.pdf Utolsó letöltés: 2020.02.03.

Műhelyvezető: Dömsödy Andrea iskolai könyvtári referens, OPKM

A webinárium visszanézhető felvétele

Időpontok:

  • 2020. február 12. sz 18.00-19.00 (változás)
  • 2020. február 13. Cs .9.00-10.00 (változás)
Jelentkezési felület: lezárult
Létszámlimit: 20 fő
 
 

6. Silent book - A képkönyvek pedagógiája

Az Országos Pedagógiai Könyvtár munkatársai kísérleti jelleggel számos, szöveg nélküli képkönyveken alapuló foglalkozást tartottak óvodás, alsó tagozatos és felső tagozatos gyermekek részére iskolai tanórák, iskolai könyvtári és közkönyvtári foglakozások keretén belül. Azt kutatjuk, hogy hogyan, milyen módszerekkel lehet a szöveg nélküli képkönyveket csoportosan feldolgozni. A webinárium jó alkalom lesz arra, hogy tisztázzuk a szöveg nélküli képkönyvek (silent book) ismérveit; áttekintsük, hogy mely korosztályoknak és milyen céllal tudunk képkönyves foglalkozásokat tartani. Milyen kompenciákat, készségeket fejleszthetünk általuk, hogyan tervezzünk meg egy foglalkozást, milyen értékelési és megfigyelési szempontok alapján mérjük az eredményeket.
 

Háttéranyag:

Goda Beatrix (2019): A "silent book" alkalmazásának lehetőségei könyvtári foglalkozásokon. In: Könyv Könyvtár Könyvtáros, 5. sz., 4-10. p.

Bakó Katalin – Domokos Dóra – Goda Beatrix (2019): Szöveg nélküli képkönyvek alkalmazása könyves foglalkozásokon – esettanulmány. In: Könyv, Könyvtár, Könyvtáros, 12. sz., 3-23. p.

Műhelyvezető: Goda Beatrix könyvtáros, OPKM

A webinárium visszanézhető felvétele

Időpont:

  • 2020. március 3., K. 18.00-19.00
Jelentkezési felület: lezárult

Létszámlimit: 20 fő

7. Bibliográfiai hivatkozási stílusok, alapelvek és amit egy diáknak tudni érdemes

Az információkkal való önálló munka alapvető feltétele az etikus felhasználás, melynek egyik eleme a bibliográfiai hivatkozás. Ezt viszont sokféle formában lehet tenni. Van kiadók és iskolák, akik erre részletes elvárásokat fogalmaznak meg, vannak akik az alkotóra bízzák. A nagy szabadság és az ezzel párhuzamos kötöttségek miatt a hivatkozás feltétlenül igényli a a cél és logika megértését. Ennek megfelelően a bibliográfiai hivatkozás tanítása nem merülhet ki egy adatsorrend betanításában. A webinárium során az alapelvekkel való ismerkedés után konkrét hivatkozási példákat elemzünk, értékelünk közösen. Természtesen szó lesz arról is, milyen módszerek segíthetnek abban, hogy támogassuk a diákokat a megértésben.

Háttéranyag: 

Dömsödy Andrea (2018): A könyvtárpedagógia elmélete és gyakorlata. Második kísérlet a téma összefoglalására. Bp., Könyvtárostanárok Egyesülete, 262-267. p.

Dömsödy Andrea - Tóth Viktória (2016): A könyvtárhasználati tananyag. In: Dömsödy Andrea - Tóth Viktória (szerk.): Könyvtárhasználati óravázlatok 2. (Kis KTE könyvek, 8.) Bp., Könyvtárostanárok Egyesülete, 31-35. p.; URL: http://www.ktep.hu/sites/default/files/KisKTE8.pdf Utolsó letöltés: 2020.03.17.

Dömsödy Andrea – Rónyai Tünde (összeáll., 2015): Segédlet a források pontos megjelöléséhez, a bibliográfiai hivatkozáshoz. Bp., KTE, URL: http://www.ktep.hu/sites/default/files/hivatkozas_segedlet.pdf  Utolsó letöltés: 2020.03.17.

A webinárium visszanézhető felvétele

A foglalkozás "munkatankönyve"

Műhelyvezető: Dömsödy Andrea iskolai könyvtári referens, OPKM

Időpontok:

  • 2020. március 24. K 13.00-14.00
  • 2020. március 25. Sz 18.00-19.00
Jelentkezési felület: lezárult
Létszámlimit: 20 fő

 

8. Bibliográfiai hivatkozás internetes forrásokra - alapok és tanítási megfontolások

A bibliográfiai hivatkozás az információforrásokkal való igényes és etikus munka egyik eleme. Ez független attól, hogy a felhasznált információforrás milyen hordozón jelent meg, vagyis az online források esetén is szükséges a hivatkozás. Kényelmi és kényszerűségi szempontokból egyre többet dolgozunk internetről származó forrásokból, így azok hivatkozására is hangsúlyt kell fektetni a könyvtárhazsnálat tanítása során.
 
A pontos és szakszerű hivatkozás elkészítéséhez szükséges tudni, hogy forrásunk milyen dokumentumtípus. Az interneten megjelenő források hivatkozása esetén ennek megállapítása szokott lenni az első probléma, a második pedig az adathiány. De biztos, hogy adathiányról és nem a felhasználó ismerethiányáról van szó? A webinárium során interaktív hivatkozási feladatok során mutatjuk be a hivatkozás logikáját, a típushibákat és a módszertani megfontolásokat.
 
Műhelyvezető: Dömsödy Andrea iskolai könyvtári referens, OPKM

Háttéranyag:

Dömsödy Andrea (2014): Az interneten elérhető forrásokra való hivatkozás tanítása. Tantervek, tankönyvek, sablonok, módszertani ötletek. In: Dán Krisztina – Fehér Miklós (szerk.): Korszerű könyvtár, Finanszírozás – gyarapítás – menedzsment, Bp., Raabe Klett, B 5.17, 30 p.
 

Dömsödy Andrea (2018): A könyvtárpedagógia elmélete és gyakorlata. Második kísérlet a téma összefoglalására. Bp., Könyvtárostanárok Egyesülete, 262-267. p.

Dömsödy Andrea - Tóth Viktória (2016): A könyvtárhasználati tananyag. In: Dömsödy Andrea - Tóth Viktória (szerk.): Könyvtárhasználati óravázlatok 2. (Kis KTE könyvek, 8.) Bp., Könyvtárostanárok Egyesülete, 31-35. p.; URL: http://www.ktep.hu/sites/default/files/KisKTE8.pdf Utolsó letöltés: 2020.03.17.

Megtekinthető anyagok:

Időpontok:

  • 2020. március. 31. K 13.00-14.00
  • 2020. április 1. Sz 18.00-19.00
Jelentkezési felület: lezárult
Létszámlimit: 20 fő

 

9. Költészet napja online formában

A költészet napjára a könyvtárak, iskolák, így különösen az iskolai könyvtárak általában készülnek akciókkal, programokkal. Ez megoldható teljesen online formában is. Erre mutatunk be egy konkrét, már kipróbált jó gyakorlatot (https://sites.google.com/site/arany200ev/), mely könnyen adaptálható bármely intézményben.
 

Műhelyvezető: Iványiné Nagy Kinga könyvtárostanár, Boldog Brenner János Általános Iskola, Gimnázium és Kollégium, Szombathely

Megtekinthető anyagok:

Időpont:

  • 2020. április 8. szerda  15.00-16.00
Jelentkezési felület: lezárult
Létszámlimit: 20 fő
 

 

10. Online projekt iskolai könyvtári támogatása

A jelenlegi online oktatás még inkább arra ösztönözheti a pedagógusokat, hogy projekt jellegű feladatokban gondolkozzanak. Könyvtárostanárként a 9. évfolyam online történelem óráihoz én is csatlakoztam egy héten keresztül. Gyakorlatilag így online nyitva volt a könyvtár és igénybe vehették a könyvtár és könyvtáros segítségét is. Dualizmus kori híres, hírhedt eseményeket dolgoztak fel a diákok online forrásokat használva és készítettek belőle kiállítást. A közös munka tapasztalatait szeretném megosztani a webinárium résztvevőivel és online adatbázisokat (Hungaricana, Arcanum stb.) használva közös nyomozásra hívom az érdeklődő kollégákat.

Műhelyvezető: Németh Szilvia, könyvtárostanár, Alternatív Közgazdasági Gimnázium, Budapest

Megtekinthető anyagok:

Időpontok:

  • 2020. április 22. szerda 13.00-14.00
  • 2020. április 23. csütörtök 16.00-17.00
Jelentkezési felület: lezárult
Létszámlimit: 20 fő
 

11. Online könyvtári tájékoztatás videochat segítségével

A könyvtárak az internet elterjedése óta sokféle online szolgáltatást nyújtanak. Ezek között tájékoztatást is. A nagyobb könyvtárak körében elterjedt például az e-mailben, az űrlapon keresztüli és a csevegőszolgáltatásokon keresztüli olvasói kérdésekre való válasz. A technikai fejlődéssel egyre elterjedtebb a csevegőszolgáltatásokba beépített videóhívás és a képernyőmegosztás lehetősége is. Ezek most a járványhelyzetben különösen hasznosak, hiszen hatékonyabbá tehetik az online tájékoztatást, de hosszú távon is megtartásra, bevezetésre érdemesek. Iskolai könyvtárban a tanítást is hatékonyan támogatják. Ezen foglalkozás keretében bemutatjuk, felhasználási területeiket, a működtetés szempontjait.

Műhelyvezető: Dömsödy Andrea iskolai könyvtári referens, OPKM

Megtekinthető anyagok:

Időpontok:

  • 2020. május 5. K 13.00-14.00
  • 2020. május 6. Sz 18.00-19.00
Jelentkezési felület: lezárult
Létszámlimit: 20 fő
 

12. Bibliográfiai hivatkozás internetes forrásokra - feladatok

 
Ezen webinárium a 8. rész folytatása. Az interaktív foglalkozás során több példafeladaton keresztül beszéljük meg az internetes forrásokra való hivatkozás problémáit, megoldásait. A résztvevőkkel közösen készítjük el többféle dokumentumtípusú forrás bibliográfiai hivatkozását. A megoldások és megbeszélésük során kitérünk a különböző évfolyamú diákoktól elvárható tudásszintre is.
 
Ha konkrét hivatkozást szeretne példának ajánlani, akkor annak linkjét írja be a jelentkezési lap előzetes kérdések rovatába! Ez a webinárium nem fog felvételre kerülni, a élő, közös gyakorlást, megbeszélést támogatja. A résztvevőknek ajánljuk, hogy tekintsék át a 7. és a 8. webinárium anyagát.
 
Műhelyvezető: Dömsödy Andrea iskolai könyvtári referens, OPKM

Megtekinthető anyagok:

Időpont: 2020. június 18. Cs. 15.00-16.00
Jelentkezési felület: lezárult
Létszámlimit: 20 fő
 

13. Webinárium - online óra, akár könyvtárhasználati is

 
A digitális tanrend a gyakorlati tárgyakat különösen nagy kihívás elé állítja. A nagyobb fokú internethasználat igénye és gyakorlata pedig még nagyobb jelentőségűvé teszi a fejlett információs műveltséget. Könyvtárostanárként, forrásalapúan tanító pedagógusként még nagyobb a felelősség, hogy diákjainkat támogassuk. Sok lehetőség van arra, hogy online foglalkozások keretében is hatékonyan szervezzük a tanulók tanulását. A webináriumsorozat ezen részében a webináriumok tervezésében, lebonyolításában nyújtunk segítséget. Megmutatjuk kulisszatitkainkat. Tapasztalataink alapján nyújtunk segítséget abban, hogy mire érdemes figyelni a kollaboratív online munka során. 
 
Műhelyvezető: Dömsödy Andrea iskolai könyvtári referens, OPKM

Ajánlott irodalom:
Bakó Katalin - Dömsödy Andrea: Webináriumi sorozat könyvtáros(tanár)oknak. Az OPKM új szakmai szolgáltatása. In: Könyv, könyvtár könyvtáros, 2020. 4. sz., 25-34. p. URL: https://epa.oszk.hu/01300/01367/00327/pdf/EPA01367_3K_2020_04_025-034.pdf Utolsó letöltés: 2020.06.24.

Megtekinthető anyagok:

Időpont: 
  • 2020. november 13., péntek 9.00-10.00 - BETELT
  • 2020. november 16. hétfő, 18.00-19.00 - BETELT
Jelentkezési felület: lezártuk
Létszámlimit: 20 fő
 

14. Olvastassunk, gondolkoztassunk a hulladékról! Ajánló könyvtárosoknak, pedagógusoknak

 

Az Európai Hulladékcsökkentési Héthez kapcsolódva egy általunk készített ajánló bibliográfián keresztül bemutatjuk a témában elérhető gyermek- és ifjúsági irodalmat és a módszertani irodalmat is. Az ajánlott művek könyvtárpedagógiai alkalmazásával kapcsolatban pedig közösen ötletelünk a webinárium során.

Műhelyvezetők:
Bakó Katalin gyűjteményi referens, OPKM
Domokos Dóra gyűjteményi referens, OPKM
Dömsödy Andrea iskolai könyvtári referens, OPKM
 
Időpont:  2020. november 23. 10.00-11.00
Jelentkezési felület: lezárult
Létszámlimit: 20 fő
 
Megtekinthető anyagok:

15. A Bod Péter Országos Könyvtárhasználati Verseny iskolai fordulójának ezévi feladatlapja 2020/2021

A műhely során bemutatjuk a Bod verseny idei iskolai fordulójára készült feladatlapok koncepcióját, a feladat lényegét, a mérendő tudáselemeket. Ötleteket tanácsokat adunk a forduló lebonyolításához. A webináriumot azoknak a kollégáknak is ajánljuk, akiket a komplex forrásalapú, könyvtári feladatok érdekelnek, hiszen ezek nemcsak versenyhelyzetben, hanem más könyvtári foglalkozásokon, tanítási helyzetekben is hasznosak lehetnek. A bemutatandó feladat pedig könnyen adaptálható Dánia és a viking témakör mellett más témákra is.

Műhelyvezető: Dömsödy Andrea iskolai könyvtári referens, OPKM
Közreműködnek: a versenybizottság tagjai
 
Időpont: 2021. január 5. 14.00
Jelentkezési felület: lezárult
Létszámlimit: 20 fő
 
Megtekinthető anyagok:

16. A Budai könyvtára - Iskolai könyvtártörténet

Rendhagyó webináriumunk egy premierrel egybekötött könyvbemutató és ünnepélyes könyvátadás is egyben. Marót Károlyné és Szakmári Klára, a Budai Nagy Antal Gimnázium nyugalmazott könyvtárostanárai megírták és e-könyvként közreadják “A Budai Nagy Antal Gimnázium  könyvtárának  története 1937-2017-ig” c. munkájukat.
 A webinárium programelemei:
  • Köszöntő - Simon Krisztina a KTE elnöke  
  • A kötet születésének, megírásának körülményei, szerkezete, tartalmi érdekességek - Szakmári Klára a BNAG ny. könyvtárostanára
  • A könyvről, a könyvtárról szólnak:
    • Balogh Mihály az OPKM ny. főigazgatója, könyvtárostanár, hely- és iskolatörténész
    • Vereckei Ágnes a Budai Nagy Antal Gimnázium ny. igazgatója
  • Interaktív közös gondolkodás a kötethez kapcsolódva - Dömsödy Andrea az OPKM iskolai könyvtári szakreferense
  • A kötet ünnepélyes átadása az OPKM gyűjteményébe - Péterfi Rita az OPKM főigazgatója - Szakmári Klára
  • A webinárium résztvevőinek kérdései - válaszok
Műhelyvezető: Szakmári Klára
Időpont: 2021. január 13. 15.00
Jelentkezési felület: lezárult
Megtekinthető anyagok:

17. A Bod Péter Országos Könyvtárhasználati Verseny országos írásbeli fordulójának online felülete

A járványhelyzetre való tekintettel a Bod Péter Országos Könyvtárhasználati Verseny országos írásbeli fordulóján a diákoknak online feladatsort kell kitölteniük. Erre a szervező  Országos Pedagógiai Könyvtár és Múzeum kialakított egy Moodle felületet. A műhely során az ennek kipróbálására létrehozott próbatesztsoron keresztül mutatjuk be a felületet, a feladattípusokat és azt, hogy a verseny lényege, céljai ezen a felületen sem változnak. A webináriumon való részvételhez nem szükséges, de ha még nem kért hozzáférést a próbafelülethez itt teheti meg: https://forms.gle/uYzok7eY64z6RrwY8 
 
Műhelyvezető: Dömsödy Andrea iskolai könyvtári referens, OPKM
 
Időpont: 2021. február 16. 14.00
Jelentkezési felület: lezárult
Létszámlimit: nincs
Megtekinthető anyagok:

18. Könyvtárhasználati tehetségfejlesztés Classroomon keresztül

2020. márciusától megváltozott az oktatáshoz való viszonyunk, és sajnos nem látható, hogy ez a közeljövőben változna.
Így nekünk kell az új helyzethez felnőni, alkalmazkodni, folyamatosan megújulni. A bemutató egy új helyzetre való reflektálás, hogy így is lehet a diákjainkkal, versenyzőinkkel kapcsolatot tartani, felkészülni, problémát megoldani egy olyan helyzetben, amikor nincs meg a személyes jelenlét. A Classroom erre jó megoldást nyújthat!
 
Műhelyvezető: Savanya Ildikó könyvtárostanár, Szegedi Arany János Általános Iskola
 
Időpont: 2021. március 25. 15.00
Jelentkezési felület: betelt
Létszámlimit: 20 fő
 
Megtekinthető anyagok:

19. Bodos feladatok a könyvtárhasználati órákon és tehetséggondozó foglalkozásokon - munkatankönyv (megosztott dokumentum) használatával

A webinárium során egy vezetőtanár és tanárjelölt hallgatója osztja meg gondolatait arról,hogyan építhetők be hatékonyan tanórai és tehetséggondozó foglalkozásokba a Bod Péter Országos Könyvtárhasználati Verseny korábbi éveinek feladatai, hogyan lehet ezeket a feladattípusokat továbbgondolni, átalakítani.
Továbbá betekintést nyújtanak az előadók abba is, hogyan használható a digitális oktatásban a megosztott dokumentum, megmutatják a
munkatankönyv előnyeit, a már kipróbált technikai és módszertani ötleteiket.

 

Műhelyvezetők:
Peternainé Juhász Zsuzsa magyartanár - könyvtárostanár, Debreceni Ady Endre Gimnázium
Jakab Emese magyar - könyvtárostanár szakos egyetemi hallgató, Debreceni Egyetem
 
Megtekinthető anyagok:
 
Időpont: 2021. április 22. csütörtök 13.00
Jelentkezési felület: lezárult
Létszámlimit: 20 fő
 
 

20. Képkönyvre fel! Műhelyfoglalkozás könyvtárosoknak, pedagógusoknak

A  mostani, főként gyakorlati alkalom, kapcsolódik Goda Beatrix kolléganőnk tavalyi webináriumához, akkor a képkönyvek pedagógiájának elméleti alapjait ismerhették meg a résztvevők. Célunk, hogy David Wiesner Flotsam című képkönyve alapján segítséget is nyújtsunk könyvtáros és pedagógus kollégáink, illetve a téma iránt érdeklődők számára: hogyan is lehet képkönyves foglalkozást tartani?
A műhelymunka során most is a közös gondolkodáson alapuló tapasztalatszerzés a cél.
 
A szöveg nélküli képkönyvekkel kapcsolatos pedagógiai és módszertani munka az OPKM-ben 2018-ban kezdődött. A témával Goda Beatrix, Domokos Dóra és Bakó Katalin foglalkozik. Az elméleti alapok megismerése mellett ugyanolyan fontosnak tartjuk a gyakorlati tapasztalatszerzést, ezért számos foglalkozást tartottunk óvodában, iskolában, s kipróbáltuk a könyveket a családban, illetve a gyerekek és a felnőttek körében is.
 
Műhelyvezető: Bakó Katalin gyűjteményi referens, OPKM
Időpont: 2021. május 06. (csütörtök) 14:00-15:00
Jelentkezési felület: betelt
Létszámlimit: 20 fő
 
 

21. Infokommunikációs eszközök - Padlet és Thinglink - nem csak a Bod Péter Országos Könyvtárhasználati Versenyre való felkészülés és a könyvtárhasználati tanórák szolgálatában

Magyartanárként, könyvtárostanárként osztja meg tapasztalatait a Debreceni Ady Endre Gimnázium könyvtárostanára és tanárjelölt egyetemi hallgatója az infokommunikációs eszközök használatáról, hiszen az online (és akár jelenléti) tanórákat, tehetséggondozó foglalkozásokat számos ilyen eszköz teheti színesebbé. 
A műhelyvezetők megvalósult tanóráik, foglalkozásaik tapasztalatait mutatják be, hogyan lehet némi kreativitással változatossá tenni az órákat, a webináriumon bemutatott két digitális eszközre fókuszálva. 
A Padlet és a Thinglink által biztosított lehetőségek közül szó lesz többek között tananyagmegosztásról, történeti áttekintéshez idővonal készítéséről, könyvtártípusokkal való ismerkedéshez világtérkép készítéséről, költészet napi online megemlékezésről, az iskolai könyvtár rendszerező elvének bemutatásáról és  versenyszervezéshez jól használható  interaktív infografikáról is.
 
Műhelyvezetők:
Peternainé Juhász Zsuzsa magyartanár - könyvtárostanár, Debreceni Ady Endre Gimnázium
Jakab Emese magyar - könyvtárostanár szakos egyetemi hallgató, Debreceni Egyetem
 
Időpont: 2021. május 20. 13.00
Jelentkezési felület: https://forms.gle/E8wrWPhkTt74NfYh8
Létszámlimit: 20 fő

 

22. Bod feladatbank

Műhelyvezető: Dömsödy Andrea iskolai könyvtári referens, OPKM
Felkért hozzászólók:
Iványiné Nagy Kinga
Lángné Stumpf-Benedek
Pandur Emese
Patakfalvi János
 
Időpont: 2021. május
Jelentkezési felület:
Létszámlimit: 20 fő
 

23. Bodos feladatok a természettudományos tárgyak tanításában. Példák.

Műhelyvezető: Simon Krisztina könyvtárostanár, József Attila Nyelvoktató Nemzetiségi Általános Iskola, Budapest

 
Időpont: 2021. június 8. 17.00
Jelentkezési felület: hamarosan
Létszámlimit: 20 fő
 

Szervezés alatt

- Bod feladatbank a felkészítés és a tanítás szolgálatában
- Kalandválasztós mesekönyvek
- A Bod Péter Országos Könyvtárhasználati Verseny írásbeli fordulójának elemzése

- Olvasáskutatás az iskolában
- Körlevél-szerkesztés az iskolai könyvtári feladatok segítője
- Tanévzárás az iskolai könyvtárban - ötletek
- Online faliújság az iskolai könyvtárban (Padlet, Linoit)
- Táblázatszerkesztés a (könyvtáros)tanári munkában

 

Gyakran ismételt kérdések

 

Miért van létszámlit az egyes foglalkozásokon?

Alapvetően a webinárium alkalmazás tudná fogadni több résztvevő bejelentkezését is. A webináriumok viszont nem előadások, hanem foglalkozások, vagyis interakciót igényelnek. Ez viszont csak kisebb létszámban, jelen meghatározáunk szerint max. 20 fővel működőképes.

Miért nem hallom az adást?

Amennyiben eszköze más hangot le tud játszania, akkor az alkalmazott program jogosultságaival és beállításaival lehet gond. Ha sikerült belépnie a FreeConferenceCall felületére, akkor a legtöbb esetben az adást Önnek kell hallhatóvá tennie. Ehhez az szükséges, hogy a képernyő felső részében lévő telefon és/vagy kamera ikon segítségével engedélyezze a hangot.

A sorozattal kapcsolatban megjelent publikációk (időrendben)

Bakó Katalin - Dömsödy Andrea: „Az egyik ember szemete a másik kincse” avagy a hulladékcsökkentés témaköre az iskolában és a könyvtárban. In: Tóth Éva (főszerk.): Modern Iskola. Bp., KELLO, 2020.12.14. URL: https://moderniskola.hu/2020/12/az-egyik-ember-szemete-a-masik-kincse-avagy-a-hulladekcsokkentes-temakore-az-iskolaban-es-a-konyvtarban/ Utolsó letöltés: 2021.01.06.
 
Bakó Katalin: „Az egyik ember szemete a másik kincse” * OPKM-webinárium és gyermekirodalmi bibliográfia a hulladékcsökkentésről. In: Békésiné Bognár Noémi Erika és mtsi. (szerk.): Könyvtárak.hu. Bp.,, Könyvtári Intézet, 2020.12.14. URL: https://konyvtarak.hu/hirek/az-egyik-ember-szemete-masik-kincse-opkm-webinarium-es-gyermekirodalmi-bibliografia Utolsó letöltés: 2021.01.06.
 
Ambrus Balázs – Dömsödy Andrea: Mire jó a képernyőmegosztás? Az OPKM új szolgáltatásai a digitális térben. In: Új Köznevelés, 2020. 8. sz. 26-29. p. URL: https://folyoiratok.oh.gov.hu/sites/default/files/journals/uj_kozneveles_2020_08.pdf  Utolsó letöltés: 2020.10.12.
 
Bakó Katalin - Dömsödy Andrea: Webináriumi sorozat könyvtáros(tanár)oknak. Az OPKM új szakmai szolgáltatása. In: Könyv, könyvtár könyvtáros, 2020. 4. sz., 25-34. p. URL: https://epa.oszk.hu/01300/01367/00327/pdf/EPA01367_3K_2020_04_025-034.pdf Utolsó letöltés: 2020.06.24.
 
Bakó Katalin – Dömsödy Andrea: OPKM iskolai könyvtári webinárium – egy hiánypótló szolgáltatás. In: Könyvtárvilág, 2020. 2. sz. URL: https://mke.info.hu/konyvtarvilag/2020/04/opkm-iskolai-konyvtari-webinarium-egy-hianypotlo-szolgaltatas/6438/ Utolsó letöltés: 2020.06.02.

Bakó Katalin: OPKM iskolai könyvtári webinárium avagy hogyan szakmázzunk hatékonyan? In: (Tóth Éva főszerk.): Modern Iskola. Bp., KELLO, 2020.01.13. URL: https://moderniskola.hu/2020/01/opkm-iskolai-konyvtari-webinarium-avagy-hogyan-szakmazzunk-hatekonyan/ Utolsó letöltés: 2020.04.02.