OPKM iskolai könyvtári webinárium
Utolsó frissítés: 2020.01.10.
 
Az Országos Pedagógiai Könyvtár és Múzeum (OPKM) webinárium sorozatot indít az iskolai könyvtári és a könyvtárpedagógiai munka támogatására.
 
A szakmai műhelysorozat célja, hogy konkrét szakmai, a könyvtár működtetésével és pedagógiai munkájával kapcsolatos tevékenységek megvalósításában nyújtson segítséget.
 
 

Az oldal tartalma

A forma
A részvétel feltételei
A sorozat részei
   1. Hogyan készítsünk könyvtári feladatot? Formai, tartalmi szempontok
   2. A Bod Péter Országos Könyvtárhasználati Verseny iskolai fordulójának ezévi feladatlapja
   3. Differenciált könyvtári feladatok összeállítása
 

A sorozat elkövetkező részei
   4. Iskolai évkönyvek, értesítők keresése, azok használata (iskolai) könyvtári feladatokhoz
   5. Könyvtári projektek a Digitális Témahéten - hogyan, mi szolgálja az információs műveltség fejlesztését
Szervezés alatt
Gyakran ismételt kérdések

A forma

A webinárium egy online előadásra és közös munkára is alkalmas forma. Ennek során a résztvevők láthatják, hallhatják az előadót, a prezentációt és egyéb megosztott anyagokat. Közben maguk is kérdezhetnek, hozzászólhatnak csevegésben vagy élőszóban.
 
A webináriumok tervezett időtartama 1 óra.
 

A részvétel feltételei

- internetkapcsolat,
- hang és kép fogadására képes eszköz (ha szóban szeretne hozzászólni, akkor mikrofon is),
- online jelentkezés, hogy a hozzáféréshez szükséges linket el tudjuk küldeni.
- Jelentkezéseket, ha nem írjuk itt ki, hogy betelt, akkor a kezdés előtt 1 órával még fogadunk.
- Szoftver telepítése nem szükséges PC-n és laptopon böngészőben működik.
- A webináriumok rögzítésre kerülnek, melyek közül többet nyilvánosságra is hozunk.
 

Technikai tájékoztató

  • A webinárium szolgáltatás az OPKM-ben tesztüzemben van.
    • Türelmüket kérjük, a tanulási folyamatban.
    • Különösen fontosak számunkra visszajelzéseik, így kérjük, a részvétel után töltsék ki kérdőívünket.
  • A FreeConferenceCall nevű ingyenes  webinárium szoftvert alkalmazzuk.
  • A közvetítésbe való bekapcsolódáshoz szükséges linket a szervezők a kezdés előtt min. 1 órával elküldik a regisztrációkor megadott e-mail címre.
  • Az alkalmazás böngészőben fut.
    • A szoftverfejlesztők a Chrome™ webböngészőt ajánlják.
    • Regisztrációt nem igényel, de indításkor nevet és e-mail címet kell megadni a felugró ablakban.
    • Ha nincs hang, előfordulhat, hogy a telefon ikon segítségével azt külön kell engedélyeznie.
    • Az alkalmazás telepíthető is.
  • A webináriumban való részvétel biztosításáért az OPKM felelősséget nem vállal (sem az internet szolgáltatókra, sem a szoftver üzemeltetőjére nincs ráhatása).
  • A webinárium alatt
    • a megadott linken egy ablakban látható lesz a műhelyvezető és az általa bemutatott prezentáció,
    • lesznek interaktivitást igénylő feladatok. Ehhez egy másik ablakban vagy egy másik eszközön kell dolgozni. Vagyis
      • vagy megosztott képernyő, két egymás melletti böngésző ablak,
      • vagy két gép (pl. egy PC és egy laptop, esetleg tablet, okostelefon), és az egyiken nézi hallgatja, a másikon a feladatot végzi, jegyzetel…,
        • Ha tableten vagy okostelefonon szeretné a közvetítést nézni, akkor arra az alkalmazást telepíteni kell.
      • vagy a feladatok végzésekor böngésző ablakot/tabot/fület vált. A hang ilyenkor is hallható lesz, csak a kép nem látszik.
    • Célszerű fej-/fülhallgatót használni, hogy mi se zavarjuk környezetünket, és ők se zavarjanak minket. Ezzel elkerülhető a visszhang is.
    • Kérdéseit, hozzászólását a felületen található chatablakban vagy élőszóban teheti fel.

A sorozat korábbi részei

1. Hogyan készítsünk könyvtári feladatot? Formai, tartalmi szempontok

A műhely során konkrét példákon keresztül mutatjuk be a könyvtárhasználati  feladatkészítést abból a szempontból, mitől lesz használóközpontú és hogyan segíthető, biztosítható az önálló feladatmegoldás.
 
Műhelyvezető: Dömsödy Andrea iskolai könyvtári referens, OPKM
 
Időpontok:
  • 2019. november 28. Cs. 14.30-15.30
  • 2019. november 29. P 9.00-10.00
Jelentkezési felület: lezárult
Létszámlimit: 20 fő
 
Megtekinthető anyagok:

2. A Bod Péter Országos Könyvtárhasználati Verseny iskolai fordulójának ezévi feladatlapja

A műhely során bemutatjuk a Bod verseny idei iskolai fordulójára készülő feladatlap koncepcióját, a feladat lényegét, a mérendő tudáselemeket. Ötleteket tanácsokat adunk a forduló lebonyolításához. A webináriumot azoknak a kollégáknak is ajánljuk, akiket a komplex forrásalapú, könyvtári feladatok érdekelnek, hiszen ezek nemcsak versenyhelyzetben, hanem más könyvtári foglalkozásokon, tanítási helyzetekben is hasznosak lehetnek. A bemutatandó feladat pedig könnyen adaptálható a világűr mellett más témákra is.
 
Műhelyvezető: Dömsödy Andrea iskolai könyvtári referens, OPKM
 

Időpontok:

  • 2019. december 4. Sz 18.00-19.00
  • 2019. december 5. Cs 9.00-10.00
Jelentkezési felület: lezárt
Létszámlimit: 20 fő
 
 

3. Differenciált könyvtári feladatok összeállítása

Minden forrásalapú feladat alapvető követelménye, hogy előzze meg könyvtárhasználati felkészítés, vagyis legyen meg a tanulók szükséges előzetes tudása a feladatok megoldásához szükséges információk megtalálásához, feldolgozásához, felhasználásához. Ennek teljesüléséhez ismerni kell a feladatok forráshasználati szintjét. Annak ismeretében tervezhetővé válik a fejlesztés. A hatékony fejlesztés alapfeltétele a tanuló előzetes ismereteire, igényeire, érdeklődésére építés, az ennek mentén való differenciálás is. Az interaktív műhely során bemutatjuk a forrásalapú feladatok koordinátarendszerét és azt, hogyan tudja szolgálni mindkét fenti célt, vagyis  tudatosan tervezett forrásalapú feladatokat és a differenciálást.
 
Ajánlott források:
Dömsödy Andrea (2018): A könyvtárpedagógia elmélete és gyakorlata. Második kísérlet a téma összefoglalására. Budapest, Könyvtárostanárok Egyesülete, 2018, 154-156. p.
 
Kulcsár Marianna (2017): Információk keresése fokozatosan. Vuk és társai. In: Bogyó Katalin, Cs. - Dömsödy Andrea (szerk.): Könyvtárhasználati ötlettár - játékos feladatok. (Kis KTE könyvek, 9.) Budapest, Könyvtárostanárok Egyesülete, 222-225. p.

 

Műhelyvezető: Dömsödy Andrea iskolai könyvtári referens, OPKM

Dömsödy Andrea: Forrásalapú feladatok koordinátarendszere, Tervezést segítő sablon. Bp., KTE, 2020, 3 p.
- szerkeszthető, tölthető
 

Időpontok:

  • 2020. január 8. Sz 18.00-19.00
  • 2020. január 9. Cs 9.00-10.00
Jelentkezési felület: lezárt
Létszámlimit: 20 fő
 

A sorozat elkövetkező részei

Az időpontok, témák a jelentkezési űrlap megjelenésétől telinthetők pontosnak.

4. Iskolai évkönyvek, értesítők keresése, azok használata (iskolai) könyvtári feladatokhoz

Az iskolai évkönyvek ritka és különleges források a nevelés-, az iskola-, a pálya és a családtörténetben. Az iskolai könyvtárak több ponton kapcsolódnak ezen dokumentumokhoz. Saját történetük szempontjából is fontos források, de mint az iskolatörténeti különgyűjtemény gondozói is dolgoznak velük. Egy másik nézőpontból pedig azok elkészítésének is aktív közreműködői. Egy harmadik nézőpontból pedig forrásalapú foglalkozások, feladatok is építhetők az iskolai évkönyvekre. Különösen, hogy egyre több érhető el digitalizált változatban is. Visszakeresésüket speciális források teszik lehetővé. Az interaktív műhelyfoglalkozás során ezek használatát mutatjuk be és ötletek nyújtunk forrásalapú feladatokhoz.
 
Háttéranyag:
Az OPKM iskolai értesítő különgyűjteményének leírása: http://www.opkm.hu/?lap=dok/dok&dok_id=15

 

Műhelyvezető: Dömsödy Andrea iskolai könyvtári referens, OPKM
 

Időpontok:

  • 2020. január 21. K 14.30-15.30
  • 2020. január 22. Sz 18.00-19.00
Jelentkezési felület: https://forms.gle/miSYC8G57eXjYEBDA
Létszámlimit: 20 fő
 

 

5. Könyvtári projektek a Digitális Témahéten - hogyan, mi szolgálja az információs műveltség fejlesztését

Az Országos Pedagógiai Könyvtár és Múzeum és a Könyvtárostanárok Egyesülete 2020-ban is meghirdeti „Iskolai könyvtárak az információs műveltségért” elnevezésű különdíját. A tavalyi tanévi tapasztalatok alapján ebben az évben segítséget is kívánunk nyújtani a sikeres projektek tervezéséhez és a pályázathoz.

Műhelyvezető: Dömsödy Andrea iskolai könyvtári referens, OPKM

Időpontok:
  • 2020. február 6. Cs 9.00-10.00
  • 2020. február 8. Szo 8.30-9.30 (változás)
Jelentkezési felület: hamarosan
Létszámlimit: 20 fő
 

Szervezés alatt

- Silent book
- Bibliográfiai hivatkozási stílusok, alapelvek és amit egy diáknak tudni érdemes
- A Bod Péter Országos Könyvtárhasználati Verseny írásbeli fordulójának elemzése
- Olvasáskutatás az iskolában
- Körlevél-szerkesztés az iskolai könyvtári feladatok segítője
- Tanévzárás az iskolai könyvtárban - ötletek
- Online faliújság az iskolai könyvtárban (Padlet, Linoit)

 

Gyakran ismételt kérdések

 

Miért van létszámlit az egyes foglalkozásokon?

Alapvetően a webinárium alkalmazás tudná fogadni több résztvevő bejelentkezését is. A webináriumok viszont nem előadások, hanem foglalkozások, vagyis interakciót igényelnek. Ez viszont csak kisebb létszámban, jelen meghatározáunk szerint max. 20 fővel működőképes.

Miért nem hallom az adást?

Amennyiben eszköze más hangot le tud játszania, akkor az alkalmazott program jogosultságaival és beállításaival lehet gond. Ha sikerült belépnie a FreeConferenceCall felületére, akkor a legtöbb esetben az adást Önnek kell hallhatóvá tennie. Ehhez az szükséges, hogy a képernyő felső részében lévő telefon és/vagy kamera ikon segítségével engedélyezze a hangot.