A természettan-oktatás egyik leglátványosabb ágával ismerkedhetnek meg a diákok: a fénytannal. A Fénytanoncok című program a 19. századi iskola optikai kísérleteinek világát idézi meg.
A foglalkozáson működés közben láthatunk zootropot, szemmodellt, periszkópot, sztereonézőt, zsebmozit, bűvös korongot, varázstükröt, camera obscurát. Külön témaként jelennek meg az anamorfózisok, a jelenséget egy óriás hengertükörrel szemléltetjük. Kísérletezünk anamorfikus ábrákkal, amelyek henger- vagy kúptükör segítségével izgalmas képekké állnak össze. Az utóképek hatását a bűvös korong elkészítésével tanítjuk meg a kisebb gyermekeknek: a „Hogyan kerül a madár a kalitkába?” klasszikus kísérlettel. A középiskolások megfejthetik a japán tükör titkát. A kultúrtörténeti bevezető után egy rejtélyes kép kel életre a varázstükörrel. „A fényt nem lehet »becsapni«, a szemünket viszont igen.” Ez a gondolat vezet el minket az illúziók világába, ahol optikai csalódásokat modellezünk, elmesélve ezek tudományos hátterét is.
b.m.
A 60-90 perces foglalkozásokat a 12 év fölötti korosztálynak ajánljuk.
A múzeumpedagógiai program kidolgozói: Bogdán Melinda – Munkácsy Gyula – Dr. Domsa Patrícia (szemorvos)