Hulladék
Válogatott bibliográfia a hulladékról

gyerekeknek, pedagógusoknak

Összeállította: Bakó Katalin - Domokos Dóra - Dömsödy Andrea

Utolsó frissítés: 2020.11.23.

A kattintható címek az OPKM állományában meglévő művekről a katalógus segítségével adnak bővebb tájékoztatást (azonosító adatok, tartalmi jellemzők, raktári adatok). Kölcsönözhető művek esetén ott ellenőrizheti a "Példányadatok" funkcióval az aktuális státuszt, vagyis azt, hogy jelenleg kölcsönözhető-e.

Az ajánlott művek az alábbi életkori bontásban tekinthetők át. Az egyes korosztályoknak szóló ajánlók között külön közöljük a szépirodalmi és az ismeretterjesztő műveket.

A bibliográfia jelenleg 40 művet tartalmaz a hulladék téma többféle megközelítési lehetőségét bemutatva

Kisgyermekeknek (0-6 éves)
Kisiskolásoknak (6-10 éves)
Kiskamaszoknak (10-14 éves)
Kamaszoknak (12/14+ éves)
Pedagógusoknak

Kisgyermekeknek (0-6 éves)

Mesék

Bálint Mariann: Hulladék históriák. Klímanó történetek. Hajdúszoboszló, Magánkiad., 2013, 68 p.

Mindennek, így minden hulladéktípusnak is van saját manója. A hulladékkal foglalkozó manók összefoglaló neve a klimanó. Minden Hasznos Halomban élő szellemes nevű manónak van egy saját története. Ezeket a történeteket egy kislány segítségével ismerhetjük meg, ő írja meg és rajzolja le, mi is történik a klimanókkal. Minden hulladéktípus (klimanó) történetében találhatunk hasznos információt az adott hulladék felhasználási lehetőségeiről. Az egyes históriák után pedig a  hulladéktípus összefoglaló ismeretterjesztő oldala vár minket: megtudhatjuk, hogy mit gyűjthetünk szelektíven, hogyan hasznosítják és mit kell tudni a lebomlásáról.

Nincs tartalomjegyzéke.

Pászti Amina: Glóbi kalandjai. Budapest, Scolar, 2014, 46 p.

Glóbi maga a Föld, aki egy varázslat segítségével jön el az állatok és emberek közé, hogy segítséget kérjen/kapjon, mert beteg.  A történet megszemélyesíti a Földet. Ezzel a gyerekekből együttérzést akar kiváltani, és így motiválni a környezet védelmére. Elsősorban mesei elemekkel dolgozik, kevésbé az ismeretterjesztéssel.
A Kukamanó c. rövid történet foglalkozik a hulladékkal. Ebben a szelektív hulladékgyűjtés fontosságát hangsúlyozza, különben a kukamanó mindent tönkretesz. 
A főszereplőnek saját honlapja is van: https://www.globi.hu
 

Mandl Péter: Sári és Nemszemétke. Mesekönyv. Szentendre, Cerkabella, 2011, 36 + 19 p. (munkafüzet)

A történet arra hívja fel a figyelmet, hogy amit mások kidobnak, az még jó lehet valamire, nem biztos, hogy szemét. A mesebeli szemétszigeten egy egész város épül a szeméttelepre kerülő tárgyakból. A főszereplő, óvodáskorú Sári arra a következtetésre jut, hogy meg kell tanítania a családját arra, hogy ne dobjanak ki mindent.
A kötethez tartozó munkafüzetben 9 hulladékból készthető tárgy barkácsötlete található.
 

Havukainen, Aino - Toivonen, Sami: Tatu és Patu, a nyomozók. A felező-eset. Szentendre, Cerkabella, 2018, 32 p.

A Tatutól és Patutól megszokott izgalmas, fordulatos, humoros történet olvasása közben egyre jobban érezzük, hogy a pazarlás mekkora probléma életünkben. “Rádöbbentem, hogy kétszer annyi barátra és szeretetre van szükségem - és feleannyi fölösleges kacatra.” (32.p.)

Kollár Árpád: Mire jó egy lyukas zacskó? Budapest, Csimota, 2020, 15 t.

A papírszínházi meséből megtudhatjuk, hogy mire jó egy lyukas zacskó? Lehet belőle kapucni, napernyő, ejtőernyő, vitorla? Vagy valami egészen más? Kollár Árpád meséje játékosan, nem didaktikusan irányítja rá a gyerekek figyelmét a környezetvédelem és az újrahasznosítás fontosságára. Ha követjük a nyughatatlan szél útját, végül az is kiderülhet, hogy még egy lyukas zacskó is jó lehet valamire…

Gregusova, Andrea: Gréta. Budapest, Csirimojó, 2018, 48 p.

Gréta egy bálna, aki sok más tengerlakó társával együtt a sok szemét miatt megbetegszik. A kedves történet cselekvésre buzdítja olvasóit, melyhez az utolsó oldalpár segítséget is ad.

Barroux: Where is the Starfish? Barroux, 2016, 40 p.

A szöveg nélküli képkönvvek kategóriáját erősíti. A könyvben feladatként azt kapjuk, hogy találjuk meg a bálnát, a bohóchalat és a tengeri csillagot minden oldalon - bár ez egyre nehezebb lesz. Hiszen az oldalról oldalra növekvő óceáni szeméttől ez alig lehetséges. A szerző egy elképesztően erőteljes modern klasszikust hozott létre, amelyre az elkövetkező generációk is emlékeznek majd. A környezetvédelem és a hulladékcsökkentés megismerésének tökéletes módja a gyermekek számára. Elődje, a Where is the Elephant című képkönyv, szintén környezetvédelmi témát, a fák védelmének fontos ügyét dolgozza fel.
Az alsó tagozatban is kiválóan használható, de az idősebbek számára is beszélgetésindító könyv.
 

Miller-Ferjentsik Viola: Szókimondóka. Szókimondó ökomesék. Nulla hulladék. Budapest, TreeFa World Productions, 2019, 50 p.

Az óvodáskorú Mona egy szép napon rádöbben, hogy mennyi szemét veszi körül. Ez mérhetetlenül  zavarja, így elhatározza, hogy valamit tenni akar ellene. Ezért aztán (jó óvodáshoz illően) folyamatosan kérdez az anyukájától és a nagymamájától. Átvizsgálja saját szemetesüket is, és rájön, hogy mennyi mindent lehetne és kellene máshogy csinálni. A történet a pazarló vásárlás elkerülésére és a szelektív gyűjtésre fókuszál, emellett egyszerű, a megértést ellenőrző feladatok is várják az olvasót. Érdekessége, hogy tartalmaz egy, a témához kapcsolódó QR-kódos dalgyűjteményt is.

Ismeretterjesztő művek

Roca, Núria: Környezetünk 3 őre. Újrahasznosítás, hulladékcsökkentés, újrafeldolgozás. Budapest, Scolar, 2006, 35 p.

A legkisebbeknek szól a témával kapcsolatos alapfogalmakról. Az alapinformációkat folyó szövegként, a kulcsszavak kiemelésével ismerhetik meg a könyv olvasói (pl.: szemét, szeméttelep, hulladékégető, hulladékudvar, pocsékolás, veszélyeztetés, újrapapír, komposzt). Elsősorban a fogalmi fejlesztésre és a szemléletformálásra fókuszál, a hulladékok témakörének konkrét információit kevésbé tartalmazza. A kötet végén 4 megvalósítható feladat található.

Frith, Alex: Kukkants bele! Mi történik a szeméttel? Több mint 60 kihajtható füllel. Budapest, Sanoma Media Budapest, 2014, 13 p.

A szemét útját követi végig a keletkezésétől a hatalmas szétválogató gépeken és sokféle újrahasznosító eljáráson keresztül az újrahasznosításig.

Nádai Magda: Századunk gyémánt félkrajcárja. Kisgyermekek találkozásai a hulladékokkal. Pedagógusok, szülők kézifüzete. Budapest, Bafila, 2013. 16 p. + melléklet: "Gyémánt félkrajcár keresők" társasjáték

A kiskakas szorgalmasan kapirgált a mesebeli szemétdombon és hopp! Egyszerre csillogó-villogó kincsre bukkant. Talán pont ez nyitotta fel szemfüles dédapáink szemét és még fiatalon rájöttek, hogy az addig kukába hajigált szemétben mennyi érték rejtőzik. Elkezdődött a papír, üveg, fém, később a műanyag külön-külön gyűjtése. Apadtak a városszéli szemétkupacok. Olcsóbban gyártották pl. az üveg-, papír-, és alumínium árukat. Nemsokára ki-ki érdeklődéssel forgatta az újrapapírból, újraműanyagból készült "újravalamiket". Szülőről gyerekre ragadt a megfontolt vásárlás és a hulladék megbecsülése. Manapság már minden okos kisgyermek tudja: A hasznosítható hulladék nekünk olyan érték, mint a mesebeli kiskakasnak a gyémánt félkrajcár! S ha nem tudja, ebből a kis füzetből rádöbben!  A könyvecskéhez társasjáték is tartozik. Kiváló ismeretterjesztő kiadvány óvodásoknak.

 

Kisiskolásoknak (6-10 éves)

Mesék

Amikor a kukák világgá mentek. Mai mesék a zöld jövőért. Budapest, Móra, 2020, 122 p.

A főként kisiskolásokat célzó meseantológia kifejezetten a természettel, a környezet védelmével kapcsolatos válogatás, mely 24 rövid történetet tartalmaz. A mesék címe mellett a tartalomjegyzékben megtalálható, hogy hány éveseknek szólnak.
A hulladék témaköréhez az alábbi mesék kapcsolódnak:
Balázs Ágnes: Szarkataxi, szarkabazár - 7+ [használatok kívüli tárgyak összegyűjtése] 
Majoros Nóra: Oő - 9+ [szelektív hulladékgyűjtés, hulladékgyűjtő sziget]
Mán-Várhegyi Réka: Amikor a kukák világgá mentek - 8+, [hulladékmentes élet]
Zágoni Balázs: Barni és a szelektív - 11+, [szelektív hulladékgyűjtés]
Böszörményi Gyula: Kis Titi rendet tesz - 6+ [ételpazarlás, szelektív hulladékgyűjtés]
Mészöly Ágnes: Tazara hercegnő és Jemma, a delfin - 10+ [műanyag szemét az óceánban]
Molnár Krisztina Rita: Morzsák, hangyatojások, mákszemek - 11+ [szelektív hulladékgyűjtés]
Nyulász Péter: Nem a titok nyitja - 9+ [elromlott tárgyak újrahasznosítása]
Dóka Péter: Ha eljönnek a zöld cicák - 10+ [veszélyes hulladék, szeméttermelés]
Szabó Imola Julianna: A titkos papírcsillagok - 8+ [környezettudatosság, nincs másik bolygó]
Pacskovszky Zsolt: A virágvadász  8+ [mindent elöntő szemét],
A kiadó honlapján egy körinterjú keretében minden alkotónak feltették ugyanazt az 5 kérdést, melyből az egyik a címadó kukákra vonatkozik: https://mora.hu/hir/amikor-a-kukak-vilagga-mentek-korinterju
 

Zakarné Varjas Kata: Geo, a környezettudatos kiskamasz. Solymár, Zakarné Varjas K., 2018, 48 p.

Geo, könyvünk hőse egy történetbe ágyazva mutatja be családja életmódját. Ők nagyon környezettudatosan élnek. Például a házuk autonóm, vagyis önellátó. Két fejezet kapcsolódik kifejezetten a hulladékokhoz: “Hulladékmentesen” és a “Komposztálás, avagy hasznos hulladék”. Ennek megfelelően a megelőzés vagyis a hulladékok csökkentése és a szerves hulladék újrahasznosítása van a fókuszban.

Békés Pál: Lomtalanítás a Fehérlófia utcában. Budapest, Csodaceruza., 2007, 28 p.

Szűcssebestyén, főszereplő borzunk, valamint szomszédainak története elgondolkodtat a tárgyak hasznáról, értékéről, az emberi kapcsolatokról. “Az egyik ember szemete a másik kincse” (14. p.)

Ismeretterjesztő művek

French, Jess: Micsoda pazarlás! Környezetszennyezés, újrahasznosítás és a bolygónk védelme. Budapest, HVG Kv. Junior, 2020

A kötet szemléletes ábrákkal, sokkoló adatokkal, kevés, de tartalmas szöveggel mutat be több, ember okozta környezeti problémát, köztük sokat a hulladékkal kapcsolatban: hulladék mennyisége, hulladéklerakó, óceánok szennyezése, túlfogyasztás, űrhulladék. Több típussal külön is foglalkozik: háztartási hulladék, elektronikai hulladék, műanyag. Tartalomjegyzék, fogalomtár, mutató segíti a könyv használatát.

Kienle, Dela: A világ műanyag nélkül. Mi tartalmaz műanyagot, és hogyan korlátozhatjuk a használatát? Budapest, Scolar, 2020, 47 p.

Sokkoló adatokkal motivál arra, hogy megismerjük a műanyagok típusait, a velük kapcsolatos fogalmakat (pl.: kőolaj, mikroműanyag, bioműanyag) és vizsgálatokra buzdít, mellyel tudatosabban szemlélhetjük közvetlen környezetünk tárgyait. A tárgyakat használati funkcióik szerint közelíti meg.

Csiffáry Nóra és mtsi: A hulladék is érték! Tájékoztató és foglalkoztató füzet. Budapest, Herman Ottó Intézet, 2017, 40 p.

A munkafüzet a hulladékmentesség, az újrahasznosítás, a szelektív gyűjtés, a hulladék útja, az energia előállítás és a hulladéklerakó témakörökben ad nem strukturált hosszú szövegben hasznos információkat, majd egyszerű megértést, megjegyzést segítő feladatokat. Szemléletes ábrákat tartalmaz a hulladékválogatóról, a hulladékégetőről, a hulladéklerakóról és az újrahasználati központról.

 

Kiskamaszoknak (10-14 éves)

Ismeretterjesztő művek

Csiffáry Nóra - Gadácsi Réka - Szóráth Zoltán: Mi mindent tehetünk a környezetünkért?! Budapest, Herman O. Int., 2018, 196 p., URL: http://www.hermanottointezet.hu/sites/default/files/mimindent.pdf Utolsó letöltés: 2020.11.18.
A kötet szituációja: a főszereplőnek kiselőadást kell készítenie a hulladékról. Ebben a nehéznek tűnő feladatban az anyukája segít neki chat-en. Csevegés közben internetes keresésre buzdítja többféle kulcsszóval és informatív honlapokat is ajánl. Felhívja a figyelmet, hogy a fogalom tisztázásával kell kezdeni a kutatómunkát. A diák sietne, de folyton rácsodálkozik, kérdez. Anya türelmesen, a csevegéshez képest hosszan, de tartalmasan, érzékletesen magyaráz. 
Kitérnek a szemetelésre, illegális szemétlerakókra, az energia előállítására, az anyagok fontosságára, a tudatos fogyasztásra, a tervezett elavulásra. Időnként
e-mailre váltanak, ahol újabb témák kerülnek elő: történelem, környezeti katasztrófa, hulladéksziget, űrszemét.
A kötetben helyenként munkafüzetbe illő feladatok is megjelennek. Időnként más környezeti problémák is felmerülnek, de a fókusz a hulladékon van. Nagy mennyiségű, sok szempontú információkat kaphatunk. És a végén az előadás is elkészül. A hosszú, sok információt tartalmazó kötet használatát csak tartalomjegyzék segíti, nincs mutatója.
 

Nádai Magda: "Gyémánt félkrajcár"-ra figyelő tizenévesek. A hulladéktudatos magatartás példái. Budapest, Bafila Kft., 2014, 175 p.

Tizenéves fiatalok mutatnak be nagyon sokféle, a hulladékkal kapcsolatos témát és ötleteket adnak például az újrahasznosításra és a vásárlásra. 
A résztémák: szelektív gyűjtés, hulladékfeldolgozás, műanyag, ökológiai lábnyom. Sok adattal és képpel szemléltetik a problémákat és a megoldási lehetőségeket. A kötet hulladékkal kapcsolatos verseket és meserészleteket is tartalmaz.

Gévai Csilla: Nagyon zöld könyv. Átd., jav. kiad.,  Budapest, Pagony, 2019, 92 p.

A kötet 8-10, a környezet védelme szempontjából fontos kérdést/témakört mutat be az olvasót megszólító és szemléletformáló módon. Humorosak és szemléletesek az illusztrációi, információgazdagok és érthetőek a szövegei. Kifejezetten hulladékkal kapcsolatos fejezetet nem tartalmaz, de a Mit tehetek én? c. fejezet ad tanácsokat a takarékoskodás, a vásárlás és az újrahasznosítás területén is, ezek kapcsán említi meg a szelektív hulladékgyűjtés és a feleslegesen sok csomagolóanyag használatának fontosságát. 
A végén kislexikon található.
 

Gévai Csilla: Nagyon kék könyv. Mindent a vízről. Budapest, Corvina,  2020, 92 p.

A vízet nagyon sok, főleg természettudományos szempontból bemutató ismeretterjesztő kötet, de kulturális vonatkozásokat is tartalmaz. A kis alakú és apróbetűs, sok szemléletes ábrát is tartalmazó könyvből rengeteg információval lesz gazdagabb az olvasó. A hulladék témakörét a víz tisztaságának méréséről szóló fejezet, mely a mikroműanyagok problémáját emeli ki (35-36. p.) és a mértékről szóló fejezet, mely a szemét és szemétszedés mértékét viszonyítja (65. p.) érintik.

Breiting, Søren - Csobod Éva: Belefulladunk a hulladékba? Környezetvédelmi oktatóanyag. Budapest, Szignet, 2003, 48 p.

Az általános és középiskolai tanulói használatra szánt kiadvány 23 résztémán keresztül járja körbe a hulladék témáját. A rövid, néhány mondatos bevezetőket sok problémafelvető kérdés és könnyen megvalósítható vizsgálat ötletei követik. A tankönyvszerű kötet használatát tartalomjegyzék és tárgymutató segíti.
 

Breiting, Søren  Csobod Éva: Hulladékkezelés a lakóterületen. Környezetvédelmi oktatóanyag. (Környezetünkért, 2.) Budapest, Szignet, 2003, 48 p.

 

Hecking, Claus - Schönberger, Charlotte - Sokolowski, Ilka: A jövőnk most kezdődik. Greta Thunberg harca a Földért. Budapest, Pagony, 2019, 84 p.

Greta érdeklődését a környezetvédelem iránt egy, az óceánokban lévő műanyag szemétről, az úszó szemétszigetről szóló film keltette fel. Így indul története. Rádöbben, hogy az életmódunkkal, azzal hogy hogyan éljük életünket, mind felelősek vagyunk, hiszen ezzel környezetünk állapotát is befolyáosljuk. Hatásosan és röviden mutatja be Greta és családja útját az aktivista életig, hogy mi annak a lényege és miért hiteles. Majd rátér arra, hogy mi mit tehetünk. Témánkét 1-2 oldalban mondja el a legfontosabbakat. A hulladék témához kapcsolódó témák: Fogyasztás (49-50., 53-54., 67-69.), Mivel oltsd a szomjad (63.) Vagyis a kötet elsősorban a megelőzésre fókuszál, a hulladékmentességre és a fölösleges hulladékok keletkezésének megakadályozására. A kötet végén egy 31 fogalomból álló kislexikon található környezetvédelmi fogalmakkal. A kötet javasolja a viták szervezését, amiben kiemeli az előzetes tájékozódás, felkészülés fontosságát.

Kácsor Lóránt - ... (szerk.): Greenbird. Magyar - angol környezetvédelmi szótár általános iskolás társszerzőknek. Budapest,  Akad. K., 2013, 56 p.

A kötet második fele egy kétnyelvű tematikus szótár betűrendes elrendezéssel. Kb. 1200 szóval és kifejezéssel a természet és a környezetvédelem témájában. A kötet első fele pedig egy munkafüzet formájú képes szótár. 13 témakörben helyez képre szavakat úgy, hogy azt a gyerekeknek kell befejezniük a szavak, sorszámok, rajzok kiegészítésével. Kifejezetten hulladék témájú oldal nincsen benne, de az otthon, az iskola, a kert, a bolt, az utca témakörök is tartalmaznak vonatkozó fogalmakat. A szótár kifejezetten szótárkésztésre, konyvkészítésre szólit fel.

Kamaszoknak (12/14+ éves)

Regények, novella

Rojik Tamás: Szárazság. Budapest, Pagony, 2020, 272 p.

Műfaji besorolását tekintve Rojik Tamás ifjúsági könyve egy klímafikciós (climate fiction) ifjúsági regény. Erőssége hogy magyar környezetben játszódik, a nem is olyan távoli jövőben. A lendületes történet szinte filmszerű, ráadásul minden új fejezet a XXI. század közepének tankönyvrészleteivel, korabeli jogszabályokkal és alaptörvényi tartalmakkal kezdődik.  A hulladékképződés és a hulladékcsökkentés fontossága, valamint a környezettudatos szemlélet is megjelenik ezekben a joghelyi szövegekben. Pl: “Ha megnyitod a csapot, már legyen alatta a poharad! Ne folyasd a vizet feleslegesen…Csak akkor vegyél ásványvizet, ha nincs más megoldás, ne szennyezd műanyaggal a környezetet! (Részlet egy kisiskolásoknak készült tankönyvből)” (78.p.).

Kiváló és nagyhatású mű a kamaszokat egyre több esetben érintő klímadepresszió és a klímaváltozás témájának közös feldolgozására - elsősorban középiskolában és a nyolcadik évfolyamon.

Lakatos István: Dobozváros. Egy város, amit le kell győznöd. Budapest, Magvető, 2011, 313 p.

Lakatos István meseregényében egy szép napon főhősünköz, Zalánhoz és a szüleihez beállít egy Székláb nevű öregember, és azt állítja, hogy a szülei már nem az igaziak, hanem másolatok. Székláb elmeséli a kisfiúnak: szüleit elrabolták a dobozvárosiak, ezért vele kell mennie. Zalán nem tehet mást, mint útra kel az ismeretlen öregemberrel, mert csak így lát esélyt arra, hogy viszontlássa az igazi szüleit. Miután alaposabban megismerkedik Székláb birodalmával, egy családnyi vízimanóval és Jónással, a kecskével, még előtte áll, hogy sárkányokkal is találkozzon Dobozvárosban. 
A hulladékgazdálkodás és a hulladékcsökkentés témájára kiválóan hangolódhatunk a könyv azon részével, amelyben kiderül, hogy a csöppet sem takarékos és környezetpusztító város szemét- és hulladékhegyeinek eltakarítását, “felélését” a város alatt mélyen, a senki által nem látott alagutakban a patkányokra bízzák. A történet végére az is kiderül, mi történt Zalán szüleivel.
A meseregény 10 éven felülieknek szól.
 

Zágoni Balázs: A gömb. (Fekete fény; 1.) Budapest, Móra, 2019, 352 p.

Az Európai Unió felbomlik. Az országok városállamokra esnek szét, a nyugdíjasok első lázadását újabbak követik, megjelenik a röghöz kötés és a neojobbágyság. A gyerekek öröklik szüleik adósságait, ezért csak egyetlen módja van, hogy az ember ne legyen haláláig a Város szolgája: ha csatlakozik a falon kívüli kolóniák egyikéhez. 
A tizenhárom éves Vik egy gombászkolóniában él, az egy évvel idősebb Ajla pedig a Városban. A fiú minden nap a túlélésért küzd, a lánynak sejtelme sincs, mi történik a falon túl. Mielőtt a sorsuk összefonódik, Vik találkozik a rejtélyes eredetű Gömbbel, és ez örökre megváltoztatja az életét.
A hulladék témaköréről kiváló beszélgetést és vitát kezdeményezhetünk a  gombászkolónia szomszédságában élő, s a városállam falain belül termelődő elektronikus hulladékokkal és kidobott műszaki cikkekkel kereskedők életmódjának bemutatásával.
 

Gaarder, Jostein: Anna világa. Történet a földgolyó klímájáról és környezetéről. Budapest, Noran Libro, 2016, 204 p.

A történet főszereplője Anna és Nova. Az elbeszélés kezdetén Anna tízeves, iskolába jár, barátkozik, olvas, kirándul, észreveszi a fiúkat, vagyis hát egyet. Néhány évvel később azonban különös dolog történik vele, furcsa álmai megzavarják éjszakai nyugalmát. Álmaiban egy olyan világban találja magát, ami a reális jövőben akár valósággá is válhat: 2082-t írunk, és Anna egy dühös kislánnyal, Novával társalog, aki Anna jövőbeli unokája. Nova az álmokban egy olyan világban él, amelyben már nincs 4 évszak, hanem meleg van, sokat esik az eső, és a déli országokból özönlenek a klímamenekültek északra. Nova dühös nagyszülei generációjára, vagyis Annára, mert hagyták, hogy mindez megtörténjen. Ő már nem láthat jegesmedvéket, oroszlánokat és még számos más állatot, a körülötte létező világ problémáktól terhes. Anna szülei aggódnak a kislány álmai miatt, ezért pszichiáterhez küldik, aki komolyan veszi őt és igen érdekes párbeszéd alakul ki kettejük között a klímaváltozásról. Ráadásul a leánya, Ester, klímakutató, és Szomáliában dolgozik egy nemzetközi szervezetnek. Esterről egy nap az a hír érkezik, hogy szomáliai kalózok elrabolták.
A rendkívül okos és érzékeny könyvben képzelet és valóság, álom és realitás keveredik. Végig érződik, hogy a szerző elkötelezett környezetvédő, és okosan hívja fel olvasói figyelmét egy valós probléma komolyságára, nem fél tudományosan igazolt adatokkal és tényekkel alátámasztani mondandóját. 
A klímaválság általános feldolgozására alkalmas, melynek része a hulladékcsökkentés témája is.
 

Kosztolányi Dezső: Szemetes. In: Kosztolányi Dezső: Alakok. Budapest, Seneca Kiadó, 1999, URL: http://mek.oszk.hu/00700/00741/00741.htm#14  Utolsó letöltés: 2020.11.18.

Kosztolányi Dezső rövid riportja a szemetes emberrel hajnalban készült. Ahogy kell. A rövid kis portrében megismerhetjük a XX. század elején keletkező (fővárosi) szemét és a szemetesek életének néhány jellemzőjét. Kiderül, milyen típusú szemetet találnak, s hogy mi lesz a hulladék sorsa. Sőt, a riport végén az elbeszélő maga is terepszemlét tart, kikocsikázik a sajópéteri szeméttelepre, s leírja, mit talál ott. Egy rövid idézet a beszélgetésből: 
“- Mennyit szemetel ez a város?
- Huszonötezer vagónnal minden esztendőben. Ebben benne van a háziszemét, az utcai szemét, a csarnoki szemét. (Jól jegyezzük meg): Háromféle szemét van!
- Mennyi esik egy emberre?
- Minden napra egy félkila. (Szakértően.) Fejenként.
- Mi lesz ebből a szemétből?
- Trágya. Nagyon jó, nem heves trágya. (A "heves" trágyát én se szeretem.) De előbb másfél évig érnie kell.”
A rövid írás kiváló a tanórák és a foglalkozások ráhangoló szakaszában, de pusztán az olvasás öröméért is érdemes a diákok figyelmét felhívni erre a gyűjteményre.

Ismeretterjesztő művek

Giannella, Valentina: Greta vagyok. Egy új zöldnemzedék kiáltványa. Budapest, Móra, 2019, 128 p.

A tudomány kulcsszerepét bemutató, állításait adatokkal alátámasztó, a fenntartható fejlődésre fókuszáló kötet. A problémákat elsősorban felveti, bemutatja. 12 témában ad 2-3 oldalas összefoglalót, majd némelyikben 1-2 oldalon kiemelt kérdésekre ad válaszokat. A hulladék témához az alábbi részek kapcsolódnak szorosabban: “A hulladék és az újrahasznosítás”, és “A műanyag”.  A kiáltvány végén tartalomjegyzék, felhasznált irodalom, fogalomtár (16 kifejezés) található.
 

Turner, Kate: Zero waste konyha. Tippek a pazarlásmentes étkezéshez. Budapest, HVG Kv., 2020, 72 p.

Gyakorlati tanácsok főzéshez a tervezéstől, a beszerzéstől a maradékok felhasználásáig. A kötet a gyakorló felnőttek mellett segítheti a kamaszokat is a szemlélet- és életmódváltásban.

Dyer, Harriet: Mondj nemet a műanyagra! 101 egyszerű ötlet műanyag helyett. Budapest, Centrál Kv., 2019, 127 p.

A kötet elsősorban kezdőknek ad ötleket arra, hogyan lehet a műanyagot csökkenteni mindennapi életünkben.

 

Pedagógusoknak

Breiting, Søren - Csobod Éva: Belefulladunk a hulladékba? Környezetvédelmi oktatóanyag. Tanári segédkönyv. Budapest, Szignet, 1996, 87 p.

Breiting, Søren  Csobod Éva: Hulladékkezelés a lakóterületen. Tanári oktatóanyag. Budapest, Szignet, 2003, 88 p.

Dán közreműködéssel és a tananyagot tesztelő magyarországi általános és középiskolák bevonásával született a környezetvédelmi oktatóanyag. A 3 tankönyvet tartalmazó sorozathoz tanári kézikönyvek is kapcsolódnak. A tankönyvi ábrák színesek, míg a tanári segédletekben - az újrahasznosítást segítve fekete-fehér illusztrációk vannak. 
A sorozat kötetei: Belefulladunk a hulladékba?, Hulladék és önkormányzatok, Környezet és újrahasznosítás.
A hulladékgazdálkodást sok szempontból tárgyaló alaptankönyvekhez kiadott tanári kézikönyvekben az egyes tankönyvi leckékhez általában 1-1 oldalas terjedelemben magyarázatot és módszertani segítséget kapunk, s a tankönyvekben bőséges szemléltető anyagot is (képek, ábrák…) találunk. A leckék figyelembe veszik az életkori sajátosságokat. Nagy erényük, hogy a függelékben külföldi és magyar bibliográfiát tartalmaznak, de a környezeti nevelés új irányzatairól szóló szemléletformáló írást is találunk. A tantárgyköziség jegyében pedig egy-egy jól átgondolt, évfolyamokra lebontott, táblázatba foglalt gyűjtemény áll a pedagógusok rendelkezésée: hogy a témát melyik évfolyamon és milyen tantárgyak keretében hogyan lehet feldolgozni. 
Gyakorlati alapú, jól látszik, hogy a tananyagot előzetesen kipróbálták a programba bekapcsolódó iskolákban.
Általános és középiskolákban egyaránt jól használható.
 

Maklári Jenőné: Életmódunkkal a környezetünkért. A hulladékkezelés története. Budapest, FPI, 2000. 118 p.

Maklári Jenőné - Kriska György - Liszi János: Különleges probléma a szemét. Feladatok a hulladékkezelés történetéhez. Budapest,  Flaccus, 2002. 63 p.

A kiadvány arra vállalkozik, hogy képet adjon a különböző kultúrákban és korokban élő ember hulladékgazdálkodásáról. A szerző meggyőződése, hogy a környezettel törődő városlakó saját életében is hasznosítani képes a szerzett ismereteket. célja, hogy bemutassa a hulladékkezelés történetét a kezdetektől eljutva a máig. A kötet gazdag fekete-fehér, ám meghivatkozott képanyaggal színesíti a témát. A hulladékgazdálkodás nemzetközi és hazai történetének bemutatása mellett hangsúlyt fektet a téma pedagógiai feldolgozásának bemutatására, jó gyakorlatokat, innovatív projekteket mutat be.
A kötetet a felhasznált képek és irodalmak jegyzéke zárja.
A fenti kötethez tartozó módszertani kötetben az alcímének megfelelően feladatlapokat találunk, melyhez megoldókulcs is van. Továbbá egy némer feladatgyűjtemény részleteinek fordítását. A mellékletben szemelvények találhatók a Kukabúvár c. folyóiratból.
 

Sólyom Barbara (szerk.): Kicsik és nagyik. Foglalkozásgyűjtemény. Generációk közötti tanulás a környezeti nevelésben. Vác, Magosfa Környezeti Nevelési és Ökoturisztikai Alapítvány, 2015, 100 p.

A generációk közötti tanulás módszerét felhasználva a bemutatott programban többféle környezeti témában munkáltatták az időseket és a gyerekeket közös csoportokban. A bemutatott foglalkozástervek között az újrahasznosítás és a szelektív gyűjtés képviseli a hulladék témát három foglalkozásvázlattal.

Hankó Gergely - Kump Edina - Kray Zsuzsa: Hulladék Akadémia. Oktatási segédanyag és élménypedagógiai gyűjtemény pedagógusoknak, tárlatvezetőknek, közművelődési szakembereknek, közösségépítőknek, zöldgallérosoknak. Budapest, ÖKO-Pack Kft., 2016, 52 p., 
 
A hulladék történeti kronológiában 34 állomással adja összefoglalóját a téma 300 ezer évének. Tisztázza a szemét fogalmát, kitér az űrszemétre, az óceánok szemétszigeteire, az újrahasznosításra, az energetikai felhasználásra, a tudatos fogyasztásra. A témák 1-2 oldalas bemutatását egy-egy foglalkozásötlet leírása követi. Szemléletes infografikákat tartalmaz az egyes anyagok gyártásáról, kezeléséról, hasznosításáról.
 

Fakla Ida: Hulladékanalitikai gyakorlatok. Gyakorlati kézikönyv és feladatgyűjtemény. Tokaj. TFG Korszerű Felszerelésért Alapítv., 2010, 152 p.

A szakképzési tankönyv segítséget nyújthat olyan környezetvédelmi projektek lebonyolításához, melyben nemcsak olvsunk, beszélünk a problémákról, hanem méréseket, vizsgálatokat is végzünk. Emellett hasznos lehet a pályaorientációs tevékenysghez is, hiszen megmutatja, hogy a milyen komoly, tudományos munka a hulladékkal való foglalkozás.