Hulladék

Válogatott bibliográfia a hulladékról gyerekeknek, pedagógusoknak
Összeállította: Bakó Katalin - Domokos Dóra - Dömsödy Andrea
Aktualizálta: Bakó Katalin

Utolsó frissítés: 2022.11.16.

Az ajánló életkori bibliográfia a 2013-tól megrendezett Európai Hulladékcsökkentési Hét témájához kapcsolódó szépirodalmi és ismeretterjesztő művek válogatott könyvjegyzéke.

A válogatás a használhatóság, az igényesség és a hiteles szakirodalmi háttér megléte alapján történt. Az ajánlott művek életkori bontásban tekinthetők át, ezen belül az egyes korosztályoknak szóló ajánlók között külön közöljük a szépirodalmi és az ismeretterjesztő műveket. A pedagógusok és könyvtárostanárok munkáját segítendő beválogattunk olyan szakirodalmi műveket, amelyek hiteles információkkal és alapos irodalomjegyzékkel segítik az óvodai nevelést, illetve az iskolai oktató-nevelő munkát.

A Hulladékcsökkentési Hét témái és a bibliográfia frissítéseinek időpontjai 2020-tól:

  1. 2020. november 21-29. Fókuszban: láthatatlan hulladék (2020.11.23.)
  2. 2021. november 20-28. Fókuszban: körkörös közösségek (2021.12.01.)
  3. 2022. november 19-27. Fókuszban: körforgásos és fenntartható textíliák (2022.11.16.)

A félkövéren szedett kattintható címek az OPKM állományában meglévő művekről a katalógus segítségével adnak bővebb tájékoztatást, az egyes művek rekordjaiban a "Példányadatok" gomb használatával ellenőrizhető az aktuális státusz, illetve hogy jelenleg kölcsönözhető-e az adott dokumentum.

A bibliográfia jelenleg 73 művet tartalmaz, bemutatva a hulladék tematikájának többféle megközelítési lehetőségét.

Kisgyermekeknek (0-6 éves)
Kisiskolásoknak (6-10 éves)
Kiskamaszoknak (10-14 éves)
Kamaszoknak (12/14+ éves)
Pedagógusoknak

Kisgyermekeknek (0-6 éves)

Mesék

Bálint Mariann: Hulladék históriák. Klímanó történetek. Hajdúszoboszló, Magánkiad., 2013, 68 p.

Mindennek, így minden hulladéktípusnak is van saját manója. A hulladékkal foglalkozó manók összefoglaló neve a klimanó. Minden Hasznos Halomban élő szellemes nevű manónak van egy saját története. Ezeket a történeteket egy kislány segítségével ismerhetjük meg, ő írja meg és rajzolja le, mi is történik a klimanókkal. Minden hulladéktípus (klimanó) történetében találhatunk hasznos információt az adott hulladék felhasználási lehetőségeiről. Az egyes históriák után pedig a  hulladéktípus összefoglaló ismeretterjesztő oldala vár minket: megtudhatjuk, hogy mit gyűjthetünk szelektíven, hogyan hasznosítják és mit kell tudni a lebomlásáról.

Nincs tartalomjegyzéke.

Pászti Amina: Glóbi kalandjai. Budapest, Scolar, 2014, 46 p.

Glóbi maga a Föld, aki egy varázslat segítségével jön el az állatok és emberek közé, hogy segítséget kérjen/kapjon, mert beteg.  A történet megszemélyesíti a Földet. Ezzel a gyerekekből együttérzést akar kiváltani, és így motiválni a környezet védelmére. Elsősorban mesei elemekkel dolgozik, kevésbé az ismeretterjesztéssel.

A Kukamanó c. rövid történet foglalkozik a hulladékkal. Ebben a szelektív hulladékgyűjtés fontosságát hangsúlyozza, különben a kukamanó mindent tönkretesz. 

A főszereplőnek saját honlapja is van: https://www.globi.hu

Jánosi Brigitta: Zöld mondókák. Várpalota, Szerző, 2021. 24 p.

A Zöld mondókák címmel megjelent, újrahasznosított papírból készült könyv környezettudatos mondókákat tartalmaz. Segíti kicsit, nagyot a környezeti nevelésben, az élővilág megismerésében, és támogatásában. Megtanítja, hogyan járjunk az erdőben, milyen színekkel találkozhatunk sétáink alkalmával, de a kicsik által kedvelt ujjszámoló is kapott helyet igazi zöld köntösbe bújtatva a könyv lapjain.
 

Mandl Péter: Sári és Nemszemétke. Mesekönyv. Szentendre, Cerkabella, 2011, 36 + 19 p. (munkafüzet)

A történet arra hívja fel a figyelmet, hogy amit mások kidobnak, az még jó lehet valamire, nem biztos, hogy szemét. A mesebeli szemétszigeten egy egész város épül a szeméttelepre kerülő tárgyakból. A főszereplő, óvodáskorú Sári arra a következtetésre jut, hogy meg kell tanítania a családját arra, hogy ne dobjanak ki mindent.

A kötethez tartozó munkafüzetben 9 hulladékból készthető tárgy barkácsötlete található.

Havukainen, Aino - Toivonen, Sami: Tatu és Patu, a nyomozók. A felező-eset. Szentendre, Cerkabella, 2018, 32 p.

A Tatutól és Patutól megszokott izgalmas, fordulatos, humoros történet olvasása közben egyre jobban érezzük, hogy a pazarlás mekkora probléma életünkben. “Rádöbbentem, hogy kétszer annyi barátra és szeretetre van szükségem - és feleannyi fölösleges kacatra.” (32.p.)

Kollár Árpád: Mire jó egy lyukas zacskó? Budapest, Csimota, 2020, 15 t.

A papírszínházi meséből megtudhatjuk, hogy mire jó egy lyukas zacskó? Lehet belőle kapucni, napernyő, ejtőernyő, vitorla? Vagy valami egészen más? Kollár Árpád meséje játékosan, nem didaktikusan irányítja rá a gyerekek figyelmét a környezetvédelem és az újrahasznosítás fontosságára. Ha követjük a nyughatatlan szél útját, végül az is kiderülhet, hogy még egy lyukas zacskó is jó lehet valamire…

Gregusova, Andrea: Gréta. Budapest, Csirimojó, 2018, 48 p.

Gréta egy bálna, aki sok más tengerlakó társával együtt a sok szemét miatt megbetegszik. A kedves történet cselekvésre buzdítja olvasóit, melyhez az utolsó oldalpár segítséget is ad.

Barroux: Where is the Starfish? Barroux, 2016, 40 p.

A szöveg nélküli képkönvvek kategóriáját erősíti. A könyvben feladatként azt kapjuk, hogy találjuk meg a bálnát, a bohóchalat és a tengeri csillagot minden oldalon - bár ez egyre nehezebb lesz. Hiszen az oldalról oldalra növekvő óceáni szeméttől ez alig lehetséges. A szerző egy elképesztően erőteljes modern klasszikust hozott létre, amelyre az elkövetkező generációk is emlékeznek majd. A környezetvédelem és a hulladékcsökkentés megismerésének tökéletes módja a gyermekek számára. Elődje, a Where is the Elephant című képkönyv, szintén környezetvédelmi témát, a fák védelmének fontos ügyét dolgozza fel.

Az alsó tagozatban is kiválóan használható, de az idősebbek számára is beszélgetésindító könyv.

Miller-Ferjentsik Viola: Szókimondóka. Szókimondó ökomesék. Nulla hulladék. Budapest, TreeFa World Productions, 2019, 50 p.

Az óvodáskorú Mona egy szép napon rádöbben, hogy mennyi szemét veszi körül. Ez mérhetetlenül  zavarja, így elhatározza, hogy valamit tenni akar ellene. Ezért aztán (jó óvodáshoz illően) folyamatosan kérdez az anyukájától és a nagymamájától. Átvizsgálja saját szemetesüket is, és rájön, hogy mennyi mindent lehetne és kellene máshogy csinálni. A történet a pazarló vásárlás elkerülésére és a szelektív gyűjtésre fókuszál, emellett egyszerű, a megértést ellenőrző feladatok is várják az olvasót. Érdekessége, hogy tartalmaz egy, a témához kapcsolódó QR-kódos dalgyűjteményt is.

Kisfaludi Boróka – Szűcs Anikó (ill.): Mimó és Csipek a városban. Budapest, Európalánta Közhasznú Egyesület, 2019. 35 p.

Mimó és Csipek városi túrára indul, s közben kiderül milyen az újrahasznosítás, milyen veszélyes hulladékok léteznek, illetve hogyan kell összegyűjteni őket, de szó kerül a tudatos vásárlás témájáról is.

A Mimó és Csipek sorozat második kötete Dr. Victor András környezetpedagógus és természettudós ajánlásával jelent meg. Maga a mesekönyv is környezetbarát termék: belívei újrahasznosított papírra készültek.

A könyvhöz foglalkoztatófüzet is tartozik, ennek segítségével a gyerekek játékos gyakorlatok során ismételhetik át a könyvben olvasottakat.

Ismeretterjesztő művek

Roca, Núria: Környezetünk 3 őre. Újrahasznosítás, hulladékcsökkentés, újrafeldolgozás. Budapest, Scolar, 2006, 35 p.

A legkisebbeknek szól a témával kapcsolatos alapfogalmakról. Az alapinformációkat folyó szövegként, a kulcsszavak kiemelésével ismerhetik meg a könyv olvasói (pl.: szemét, szeméttelep, hulladékégető, hulladékudvar, pocsékolás, veszélyeztetés, újrapapír, komposzt). Elsősorban a fogalmi fejlesztésre és a szemléletformálásra fókuszál, a hulladékok témakörének konkrét információit kevésbé tartalmazza. A kötet végén 4 megvalósítható feladat található.

Frith, Alex: Kukkants bele! Mi történik a szeméttel? Több mint 60 kihajtható füllel. Budapest, Sanoma Media Budapest, 2014, 13 p.

A szemét útját követi végig a keletkezésétől a hatalmas szétválogató gépeken és sokféle újrahasznosító eljáráson keresztül az újrahasznosításig.

Nádai Magda: Századunk gyémánt félkrajcárja. Kisgyermekek találkozásai a hulladékokkal. Pedagógusok, szülők kézifüzete. Budapest, Bafila, 2013. 16 p. + melléklet: "Gyémánt félkrajcár keresők" társasjáték

A kiskakas szorgalmasan kapirgált a mesebeli szemétdombon és hopp! Egyszerre csillogó-villogó kincsre bukkant. Talán pont ez nyitotta fel szemfüles dédapáink szemét és még fiatalon rájöttek, hogy az addig kukába hajigált szemétben mennyi érték rejtőzik. Elkezdődött a papír, üveg, fém, később a műanyag külön-külön gyűjtése. Apadtak a városszéli szemétkupacok. Olcsóbban gyártották pl. az üveg-, papír-, és alumínium árukat. Nemsokára ki-ki érdeklődéssel forgatta az újrapapírból, újraműanyagból készült "újravalamiket". Szülőről gyerekre ragadt a megfontolt vásárlás és a hulladék megbecsülése. Manapság már minden okos kisgyermek tudja: A hasznosítható hulladék nekünk olyan érték, mint a mesebeli kiskakasnak a gyémánt félkrajcár! S ha nem tudja, ebből a kis füzetből rádöbben!  A könyvecskéhez társasjáték is tartozik. Kiváló ismeretterjesztő kiadvány óvodásoknak.

Mancini, Paolo - De Leone, Luca - Fabbian, Federica (ill.): Óvd a bolygót! Műanyag. Budapest, Geopen, 2020. lapozó [26] p.

A sorozat ezen kötete a műanyag, az eldobható palackok, a felhalmozódó hulladékkal kapcsolatos környezetvédelmi témákat említi.
A kötet minden fejezetéhez tartozik egy forgatható kerék.
A kerék forgatásával az olvasónak kell eldöntenie, hogy a könyv két szereplője az adott szituációban hogyan viselkedjen. Az olvasó által kiválasztott lehetőség következménye a következő oldalon látható, de szükség esetén hozható másik döntés is, természetesen következménnyel.

E funkció által a könyv alkalmas arra, hogy a téma feldolgozásán túl segítse az ok-okozati összefüggések megértését, s az oktató-nevelő munka segédeszköze legyen.

4 éven felülieknek.

Mancini, Paolo - De Leone, Luca - Fabbian, Federica (ill.): Óvd a bolygót! Víz. Budapest, Geopen, 2020. lapozó [26] p.

A sorozat ezen kötete a vízzel kapcsolatos környezetvédelmi témákat járja körül.
A kötet minden fejezetéhez tartozik egy forgatható kerék.
A kerék forgatásával az olvasónak kell eldöntenie, hogy a könyv két szereplője az adott szituációban hogyan viselkedjen. Az olvasó által kiválasztott lehetőség következménye a következő oldalon látható, de szükség esetén hozható másik döntés is, természetesen következménnyel.

E funkció által a könyv alkalmas arra, hogy a téma feldolgozásán túl segítse az ok-okozati összefüggések megértését, s az oktató-nevelő munka segédeszköze legyen..

4 éven felülieknek.

Mancini, Paolo - De Leone, Luca - Fabbian, Federica (ill.): Óvd a bolygót! Szemét. Budapest, Geopen, 2020. lapozó [26] p.

A sorozat ezen kötete a szeméthez, a hulladékgazdálkodáshoz és a szelektív hulladékgyűjtéshez kapcsolódik.

A kötet minden fejezetéhez tartozik egy forgatható kerék.
A kerék forgatásával az olvasónak kell eldöntenie, hogy a könyv két szereplője az adott szituációban hogyan viselkedjen. Az olvasó által kiválasztott lehetőség következménye a következő oldalon látható, de szükség esetén hozható másik döntés is, természetesen következménnyel.

E funkció által a könyv alkalmas arra, hogy a téma feldolgozásán túl segítse az ok-okozati összefüggések megértését, s az oktató-nevelő munka segédeszköze legyen.

4 éven felülieknek.

Mancini, Paolo - De Leone, Luca - Fabbian, Federica (ill.): Óvd a bolygót! Papír. Budapest, Geopen, 2020. lapozó [26] p.

A sorozat ezen kötete a mindennapokban előforduló papír használatával, a pazarlás csökkentésével, a papír előállításával és az erdők védelmével kapcsolatban ad használható információkat.

A kötet minden fejezetéhez tartozik egy forgatható kerék.
A kerék forgatásával az olvasónak kell eldöntenie, hogy a könyv két szereplője az adott szituációban hogyan viselkedjen. Az olvasó által kiválasztott lehetőség következménye a következő oldalon látható, de szükség esetén hozható másik döntés is, természetesen következménnyel.

E funkció által a könyv alkalmas arra, hogy a téma feldolgozásán túl segítse az ok-okozati összefüggések megértését, s az oktató-nevelő munka segédeszköze legyen.

4 éven felülieknek.

Scarry, Richard: Mentsük meg a bolygót! Budapest, Móra, 2022. 45 p.

A sokak által közkedvelt Richard Scarry alakjai az óvodáskorúak számára teszi lehetővé a téma megbeszélését.

A kötet foglalkozik a hulladékcsökkentés, a papírhulladékok és a tengerek, óceánok szennyezettségének tematikájával. A könyv végén játékos feladatok találhatóak megoldásokkal.

Mennen, Patricia – Kreimeyer-Visse, Marion: Így óvd a környezetet. [Budapest] : Scolar, cop. 2022. 15 p.

A ScolarKID Mi? MIért? Hogyan? Mini sorozatának tagja a kisgyermekek és az óvodáskorúak számára nyúlt információkat: kihajtható lapjain és színes rajzai segítségével – a célcsoport életkori sajátosságait figyelembe véve – ismeretterjesztő stílusban tárgyalja a szelektív hulladékgyűjtés, a tengerek és óceánok szennyezettségének témáját, a hulladékmentes és hulladékcsökkentő életmód, a komposztálás, a takarékosság és az újrahasznosítás alapelveit.

Kiváló óvodai segédanyaga a környezeti nevelést célzó foglalkozásoknak.

Gévai Csilla: Örökzöld munkafüzet. A víz. 4-6 éveseknek. Budapest, szerzői kiadás, 2020. 25 p.

A vizek védelméről szóló kiadvány a Kék Bolygó Klímavédelmi Alapítvány Fiúról Apára Program támogatásával jelent meg.

A munkafüzethez tartozik egy, az óvodapedagógusoknak, szülőknek és felnőtteknek számára írt, tájékoztató célú "Örökzöld könyvecske"

A segédkönyv kapcsolódik a szerző Nagyon kék könyv című ismeretterjesztő könyvéhez.

A hulladékokról óvodásoknak. Szelektív hulladékgyűjtés otthon és környezetünkben. [S.l.] : [s.n.], 2007. 15 p.

A DC Dunakom Kft. megbízásából készült munkafüzet játékos feladatokkal az alábbi témák óvodai megbeszélését támogatja: lakóhelyünk és lakóhelyi környezetünk, a háztartási hulladék, a szelektív hulladékgyűjtés, a veszélyes hulladékok, a komposztálás.

A kiadvány képei és feladatai illeszkednek a nagycsoportos óvodások életkori sajátosságaihoz.

Kisiskolásoknak (6-10 éves)

Mesék

Amikor a kukák világgá mentek. Mai mesék a zöld jövőért. Budapest, Móra, 2020, 122 p.

A főként kisiskolásokat célzó meseantológia kifejezetten a természettel, a környezet védelmével kapcsolatos válogatás, mely 24 rövid történetet tartalmaz. A mesék címe mellett a tartalomjegyzékben megtalálható, hogy hány éveseknek szólnak.

A hulladék témaköréhez az alábbi mesék kapcsolódnak:

Balázs Ágnes: Szarkataxi, szarkabazár - 7+ [használatok kívüli tárgyak összegyűjtése] 

Majoros Nóra: Oő - 9+ [szelektív hulladékgyűjtés, hulladékgyűjtő sziget]

Mán-Várhegyi Réka: Amikor a kukák világgá mentek - 8+, [hulladékmentes élet]

Zágoni Balázs: Barni és a szelektív - 11+, [szelektív hulladékgyűjtés]

Böszörményi Gyula: Kis Titi rendet tesz - 6+ [ételpazarlás, szelektív hulladékgyűjtés]

Mészöly Ágnes: Tazara hercegnő és Jemma, a delfin - 10+ [műanyag szemét az óceánban]

Molnár Krisztina Rita: Morzsák, hangyatojások, mákszemek - 11+ [szelektív hulladékgyűjtés]

Nyulász Péter: Nem a titok nyitja - 9+ [elromlott tárgyak újrahasznosítása]

Dóka Péter: Ha eljönnek a zöld cicák - 10+ [veszélyes hulladék, szeméttermelés]

Szabó Imola Julianna: A titkos papírcsillagok - 8+ [környezettudatosság, nincs másik bolygó]

Pacskovszky Zsolt: A virágvadász  8+ [mindent elöntő szemét],

Zakarné Varjas Kata: Geo, a környezettudatos kiskamasz. Solymár, Zakarné Varjas K., 2018, 48 p.

Geo, könyvünk hőse egy történetbe ágyazva mutatja be családja életmódját. Ők nagyon környezettudatosan élnek. Például a házuk autonóm, vagyis önellátó. Két fejezet kapcsolódik kifejezetten a hulladékokhoz: “Hulladékmentesen” és a “Komposztálás, avagy hasznos hulladék”. Ennek megfelelően a megelőzés vagyis a hulladékok csökkentése és a szerves hulladék újrahasznosítása van a fókuszban.

Békés Pál: Lomtalanítás a Fehérlófia utcában. Budapest, Csodaceruza., 2007, 28 p.

Szűcssebestyén, főszereplő borzunk, valamint szomszédainak története elgondolkodtat a tárgyak hasznáról, értékéről, az emberi kapcsolatokról. “Az egyik ember szemete a másik kincse” (14. p.)

Kollár Árpád – Szintai-Molnár Péter – Hajdu Bernadett (ill.). A Limlom sárkány. Lábatlan, "Magyar Termék" Nonprofit Kft., 2020.

18 p.

A Magyar Termék Mesék sorozat sorozat második kötete az óvodás és kisiskolás gyermekeknek bemutatja, miért jó az áruházban friss és finom hazai árut vásárolni, illetve kitér a szelektív hulladékgyűjtés fontosságára is. A mese végén szemléletformáló, a tudatos vásárlást ösztönző feladatokat oldhatnak meg a gyerekek.

A könyv kiváló segédeszköze lehet az óvodai foglalkozásoknak, ösztönzi és segíti a témára való ráhangolódást, illetve a megszerzett ismeretek összefoglalását.

Sepsi László – Kelemen Czakó Rita (ill.): Gogol, a szemétmágus. Budapest, Babilon, 2022. 32 p. (Szeretek olvasni!)

Gogol, a szemétmágus mindent megjavít. Az ezermester munkálkodása nyomán megújul mindaz, amit kidobtak Tisztafalva lakói, keze nyomán új értelmet és funkciót nyer minden avitt kacat.

Sepsi László szintezett olvasmánya a kezdők számára íródott, így jól használható az alsó tagozat első évfolyamain az olvasás begyakorlására, de ösztönzi az újrahasznosítás témájának megbeszélését is.

A rövid műmese végén szószedet segíti az ismeretlen szavak és szólások, közmondások megértését, megismerését.

Ismeretterjesztő művek

French, Jess: Micsoda pazarlás! Környezetszennyezés, újrahasznosítás és a bolygónk védelme. Budapest, HVG Kv. Junior, 2020

A kötet szemléletes ábrákkal, sokkoló adatokkal, kevés, de tartalmas szöveggel mutat be több, ember okozta környezeti problémát, köztük sokat a hulladékkal kapcsolatban: hulladék mennyisége, hulladéklerakó, óceánok szennyezése, túlfogyasztás, űrhulladék. Több típussal külön is foglalkozik: háztartási hulladék, elektronikai hulladék, műanyag. Tartalomjegyzék, fogalomtár, mutató segíti a könyv használatát.

Kienle, Dela: A világ műanyag nélkül. Mi tartalmaz műanyagot, és hogyan korlátozhatjuk a használatát? Budapest, Scolar, 2020, 47 p.

Sokkoló adatokkal motivál arra, hogy megismerjük a műanyagok típusait, a velük kapcsolatos fogalmakat (pl.: kőolaj, mikroműanyag, bioműanyag) és vizsgálatokra buzdít, mellyel tudatosabban szemlélhetjük közvetlen környezetünk tárgyait. A tárgyakat használati funkcióik szerint közelíti meg.

Csiffáry Nóra és mtsi: A hulladék is érték! Tájékoztató és foglalkoztató füzet. Budapest, Herman Ottó Intézet, 2017, 40 p.

A munkafüzet a hulladékmentesség, az újrahasznosítás, a szelektív gyűjtés, a hulladék útja, az energia előállítás és a hulladéklerakó témakörökben ad nem strukturált hosszú szövegben hasznos információkat, majd egyszerű megértést, megjegyzést segítő feladatokat. Szemléletes ábrákat tartalmaz a hulladékválogatóról, a hulladékégetőről, a hulladéklerakóról és az újrahasználati központról.

Barr, Catherine – Kearney, Brendan (ill.): Az óceán világa egy teknős szemével. Budapest, Scolar, 2021. 63 p.

A nagy alakú, igényesen illusztrált ismeretterjesztő könyv egy teknős szemszögébő láttatja a Föld tengereinek s óceánjainak vízrajzát, élővilágát, s kitér a műanyagszennyezés sügető és aktuális kérdéseire is.

A képeskönyv ideális eszköze lehet a kisiskolások és kiskamaszok foglalkozásainak, tanóráinak, de szólhat a téma iránt nagyon érdeklődő nagy-óvodásoknak is.

Hatékonyan segíti a könyvtárhasználati ismeretek oktatását is, a kötet végén szószedet és tárgymutató található, s az ismereteket könnyen feldolgozható, az életkornak megfelelő formában tárja az olvasók elé.

Gönci Beáta – Mikola Gergely – Piskóti Attila: Csomagolási hulladékok szelektív gyűjtése otthonunkban. Feladatgyűjtemény általános iskolások számára. Budapest, ÖKO-Pannon, 2007. 36 p.

A közel negyven oldalas feladatgyűjtemény totói, kvízei, rejtvényei, valamint képes feladatai jól használhatóak a szelektív hulladékgyűjtés témájának játékos feldolgozására.

A megoldásokat is tartalmazó gyűjtemény az általános iskola alsó és felső tagozatán egyaránt használható.

Pregun Csaba – Harsányi Endre – Juhász Csaba: A szelektív hulladékgyűjtés. Tájékoztató kiadvány a tanulók részére. Kecskemét, Milrol, 2015. 48 p.

A kiadvány az életkori sajátosságokat figyelembe véve mutatja be a fogyasztói szokásokat, a szelektív hulladékgyűjtés alapelveit és a környezettudatos iskola jellemzői. Kitér arra is, hogy mit tehet az ügy érdekében egy környezettudatos diák.

A könyv végén jól használható bibliográfia segíti a témában elmélyülni szándékozó diákokat.

Sharif-Draper, Maryam: Klímaváltozás. [Mit szeretnél felfedezni?]. [Érdekességek, csodálatos képek, kvízek]. Komárom, Lingea, 2021. 68 p.

A kiskamaszoknak szóló ismeretterjesztő képeskönyv hitelesen tárgyalja a szelektív hulladékgyűjtés, a hulladékgazdálkodás témaköreit, kitér a környezetszennyező műanyagok fontos témájára, illetve hiteles és általános képet mutat a globális felmelegedés és a klímaváltozás egymással összefüggő elemeiről.

A könyv végén tárgymutató és szószedet segíti az elmélyült munkát.

A hulladékokról elsősöknek. Szelektív hulladékgyűjtés otthon és környezetünkben. [S.l.] : [s.n.], 2007. 15 p.

A DC Dunakom Kft. megbízásából készült munkafüzet játékos feladatokkal az alábbi témák tanórai vagy szakköri megbeszélését támogatja: lakóhelyünk és lakóhelyi környezetünk, a háztartási hulladék, a szelektív hulladékgyűjtés, a veszélyes hulladékok, a komposztálás, a környezettudatos vásárlás és a szemétlerakás.

A kiadvány képei és feladatai illeszkednek az elsős tanulók életkori életkori sajátosságaihoz.

Balogh Tünde [et al.] – Zsoldos Péter (ill.): Öko Panna és Öko Palkó kalandjai. Csomagolási hulladékok szelektív gyűjtése otthonunkban. Budapest, ÖKO-Pannon, 2004. 11 p.

Öko Panna és Öko Palkó egy képregény segítségével mutatják meg, hogyan is lehet otthonunkban szelektíven gyűjteni a hulladékokat.

A kiadvány nem ismeretlen az általános iskolákban, számos tanévben kapták meg a diákok.

A téma feldolgozását ösztönzi a kiadvány.

Mikola Gergely – Zsoldos Péter (ill.): Kuka manó. Mese a szelektív hulladékgyűjtésről. Csomagolási hulladékok szelektív gyűjtése otthonunkban. Budapest, ÖKO-Pannon, 2004. 22 p.

A képeskönyv humoros tartalommal, játékosan, a képregényeket idéző rajzokkal tárgyalja a szelektív hulladékgyűjtés tudnivalóit.

A fő segítő, Kuka manó élményein keresztül kiderül, hogy mi a különbség a hulladék és a szemét között, hogy újra lehet-e hasznosítani, hogy mit lehet tenni ennek érdekében. Megtudjuk azt is, hogy miért nem szabad szemetelni, s hogyan lehet vásárláskor csökkenteni a csomagolt áruk vásárlásának mennyiségét.

Alsó tagozatosoknak ajánljuk.

Nádor Tamás – Oszkó Gabriella: Vendel, a környezetbarátocska, Timi, a zöldleány, Tóni, a szelektív pápa kalandjai a hulladékfronton. Dorog, Dorogi Környezetvédelmi Egyesület, 2003. 63 p.

Az újrahasznosított papírból készült terjedelmes füzet az általános iskola felső tagozatosainak kínál játékos feladatokat, illetve jó gyakorlatokkal és ötletekkel kiegészített ötleteket arra vonatkozóan, hogy a saját környezetükben hogyan valósítható meg a környezettudatos életmód.

Az alábbi témák szerepelnek a füzetben: műanyagszennyezés, szelektív hulladékgyűjtés, veszélyes hulladékok, komposztálás, környezetbarát és környezettudatos bevásárlás.

Kiskamaszoknak (10-14 éves)

Ismeretterjesztő művek

Csiffáry Nóra - Gadácsi Réka - Szóráth Zoltán: Mi mindent tehetünk a környezetünkért?! Budapest, Herman O. Int., 2018, 196 p., URL: http://www.hermanottointezet.hu/sites/default/files/mimindent.pdf Utolsó letöltés: 2020.11.18.

A kötet szituációja: a főszereplőnek kiselőadást kell készítenie a hulladékról. Ebben a nehéznek tűnő feladatban az anyukája segít neki chat-en. Csevegés közben internetes keresésre buzdítja többféle kulcsszóval és informatív honlapokat is ajánl. Felhívja a figyelmet, hogy a fogalom tisztázásával kell kezdeni a kutatómunkát. A diák sietne, de folyton rácsodálkozik, kérdez. Anya türelmesen, a csevegéshez képest hosszan, de tartalmasan, érzékletesen magyaráz. 

Kitérnek a szemetelésre, illegális szemétlerakókra, az energia előállítására, az anyagok fontosságára, a tudatos fogyasztásra, a tervezett elavulásra. Időnként e-mailre váltanak, ahol újabb témák kerülnek elő: történelem, környezeti katasztrófa, hulladéksziget, űrszemét.

A kötetben helyenként munkafüzetbe illő feladatok is megjelennek. Időnként más környezeti problémák is felmerülnek, de a fókusz a hulladékon van. Nagy mennyiségű, sok szempontú információkat kaphatunk. És a végén az előadás is elkészül. A hosszú, sok információt tartalmazó kötet használatát csak tartalomjegyzék segíti, nincs mutatója.

Nádai Magda: "Gyémánt félkrajcár"-ra figyelő tizenévesek. A hulladéktudatos magatartás példái. Budapest, Bafila Kft., 2014, 175 p.

Tizenéves fiatalok mutatnak be nagyon sokféle, a hulladékkal kapcsolatos témát és ötleteket adnak például az újrahasznosításra és a vásárlásra. 

A résztémák: szelektív gyűjtés, hulladékfeldolgozás, műanyag, ökológiai lábnyom. Sok adattal és képpel szemléltetik a problémákat és a megoldási lehetőségeket. A kötet hulladékkal kapcsolatos verseket és meserészleteket is tartalmaz.

Gévai Csilla: Nagyon zöld könyv. Átd., jav. kiad.,  Budapest, Pagony, 2019, 92 p.

A kötet 8-10, a környezet védelme szempontjából fontos kérdést/témakört mutat be az olvasót megszólító és szemléletformáló módon. Humorosak és szemléletesek az illusztrációi, információgazdagok és érthetőek a szövegei. Kifejezetten hulladékkal kapcsolatos fejezetet nem tartalmaz, de a Mit tehetek én? c. fejezet ad tanácsokat a takarékoskodás, a vásárlás és az újrahasznosítás területén is, ezek kapcsán említi meg a szelektív hulladékgyűjtés és a feleslegesen sok csomagolóanyag használatának fontosságát. 

A végén kislexikon található.

Gévai Csilla: Nagyon kék könyv. Mindent a vízről. Budapest, Corvina,  2020, 92 p.

A vízet nagyon sok, főleg természettudományos szempontból bemutató ismeretterjesztő kötet, de kulturális vonatkozásokat is tartalmaz. A kis alakú és apróbetűs, sok szemléletes ábrát is tartalmazó könyvből rengeteg információval lesz gazdagabb az olvasó. A hulladék témakörét a víz tisztaságának méréséről szóló fejezet, mely a mikroműanyagok problémáját emeli ki (35-36. p.) és a mértékről szóló fejezet, mely a szemét és szemétszedés mértékét viszonyítja (65. p.) érintik.

Breiting, Søren - Csobod Éva: Belefulladunk a hulladékba? Környezetvédelmi oktatóanyag. Budapest, Szignet, 2003, 48 p.

Az általános és középiskolai tanulói használatra szánt kiadvány 23 résztémán keresztül járja körbe a hulladék témáját. A rövid, néhány mondatos bevezetőket sok problémafelvető kérdés és könnyen megvalósítható vizsgálat ötletei követik. A tankönyvszerű kötet használatát tartalomjegyzék és tárgymutató segíti.

 

Breiting, Søren  Csobod Éva: Hulladékkezelés a lakóterületen. Környezetvédelmi oktatóanyag. (Környezetünkért, 2.) Budapest, Szignet, 2003, 48 p.

Hecking, Claus - Schönberger, Charlotte - Sokolowski, Ilka: A jövőnk most kezdődik. Greta Thunberg harca a Földért. Budapest, Pagony, 2019, 84 p.

Greta érdeklődését a környezetvédelem iránt egy, az óceánokban lévő műanyag szemétről, az úszó szemétszigetről szóló film keltette fel. Így indul története. Rádöbben, hogy az életmódunkkal, azzal hogy hogyan éljük életünket, mind felelősek vagyunk, hiszen ezzel környezetünk állapotát is befolyáosljuk. Hatásosan és röviden mutatja be Greta és családja útját az aktivista életig, hogy mi annak a lényege és miért hiteles. Majd rátér arra, hogy mi mit tehetünk. Témánkét 1-2 oldalban mondja el a legfontosabbakat. A hulladék témához kapcsolódó témák: Fogyasztás (49-50., 53-54., 67-69.), Mivel oltsd a szomjad (63.) Vagyis a kötet elsősorban a megelőzésre fókuszál, a hulladékmentességre és a fölösleges hulladékok keletkezésének megakadályozására. A kötet végén egy 31 fogalomból álló kislexikon található környezetvédelmi fogalmakkal. A kötet javasolja a viták szervezését, amiben kiemeli az előzetes tájékozódás, felkészülés fontosságát.

Kácsor Lóránt - ... (szerk.): Greenbird. Magyar - angol környezetvédelmi szótár általános iskolás társszerzőknek. Budapest,  Akad. K., 2013, 56 p.

A kötet második fele egy kétnyelvű tematikus szótár betűrendes elrendezéssel. Kb. 1200 szóval és kifejezéssel a természet és a környezetvédelem témájában. A kötet első fele pedig egy munkafüzet formájú képes szótár. 13 témakörben helyez képre szavakat úgy, hogy azt a gyerekeknek kell befejezniük a szavak, sorszámok, rajzok kiegészítésével. Kifejezetten hulladék témájú oldal nincsen benne, de az otthon, az iskola, a kert, a bolt, az utca témakörök is tartalmaznak vonatkozó fogalmakat. A szótár kifejezetten szótárkésztésre, konyvkészítésre szólit fel.

Brigitte Kabbé – Michel Puech, ill.: Természet és környezetszennyezés. Filó-Faló, 6. [Pannonhalma], Bencés Kiadó, 2016, 41, [7] p.

Az ember sok-sok olyan dolgot talált ki, amely könnyebbé teszi az életet. Igen ám, de miközben megalkotta a civilizációt, egyre inkább fölényben érezte magát a többi élőlénnyel szemben. Úgy kezdte kezelni a természetet, mint valami hatalmas tartályt, amelyből akkor merít, amikor akar; mint egy óriási kukát, amelybe bármit beledobhat; és mint egy tárgyat, amelyet kedvére manipulálhat. Az ember elfelejtette, hogy csak egyike a természet élőlényeinek, és szorosan kapcsolódik a többi élőlényhez.
A kötet apró beszélgetést indító témákat kínál fel, humoros, ugyanakkor a lényeget megragadó illusztrációkkal.

A természetvédelem tematikáján belül kitér a hulladékcsökkentésre is.
 

Kirby, Loll – Lirius, Adelina: Mi mentjük meg a Földet! Kövesd a gyerekek példáját, és tégy te is a klímaváltozás ellen! Budapest, Babilon, 2020.

A beszélgetéseket ösztönző és remélhetőleg tettekre is buzdító, gyönyörűen illusztrált kötet 12 gyermek cselekvésre ösztönző és példaértékű kezdeményezését mutatja be. A könyvben a hulladékcsökkentés témakörében 5 gyermek 4 tervét ismerhetjük meg. Az élelmiszerhulladékok újrahasznosításáról, a szemetelés káros hatásainak tudatosításáról, az egyszer használatos műanyagok elleni harcról, illetve az óceánparti szemétszedő akciókról szóló projektek meggyőzhetik a gyerekeket arról, hogy a saját környezetükben ők is tudnak tenni a hulladék csökkentésének érdekében.
A könyv előszavát a hazai Fridays For Future Magyarország mozgalom egyik elindítója és szervezője, Hartmann Johanna írta.

 

Wilson, Hannah: Mocsok műanyag és számtalan szemét. Budapest, Kolibri, 2020. 64 p.

Egyre több a bolygónkat károsító szemét.
Mi történik azzal, amit a szemetesbe dobunk? Hová tűnnek, és milyen hatással vannak a körülötted lévő világra?
Ez a könyv megválaszolja a felmerülő kérdéseket, valamint tele van hasznos tanácsokkal és tippekkel. A téma jól rendszerezett fejezetei korrekt és hiteles módon magyarázzák el, miért kell csökkenteni a felhalmozott szemetet és újrahasználni az üveget, műanyagot, papírt és fémet.
Kiváló ötletadó nemcsak gyerekeknek, hanem a környezetismeretet tanító lelkes tanítóknak, a rajz- és vizuális nevelés, illetve a technika és életvitel tantárgyak szaktanárainak. A könyv segítségével könnyen készíthető új dolog a kidobásra szánt anyagokból. A téma megértését alapos szójegyzék és link-ajánló segíti.

 

Nagy Réka – Széll Adrienn (ill.): Bolygómentő kézikönyv szuperhősöknek. Gödöllő, Ginko, 2021. 126, [2] p.

A 8-12 éveseknek ajánlott könyv könnyen betartható tanácsokat és ötleteket ad a gyerekeknek, hogy a saját kis környezetükben megteremthessék a környezettudatos, a pazarlást csökkentő életet, hogy odafigyeljenek a hulladékcsökkentés és a klímavédelem fontosságára.

Külön fejezet foglalkozik a 2022-es témahét fókuszában lévő textilek újrahasznosításáról,a boltokban jelen lévő műanyag zacskókról, a szelektív hulladékgyűjtésről.

Kiváló könyv a családi beszélgetésekhez, illetve a téma iskolai megbeszéléséhez.

Paxmann, Christine: Divat. Az irányzatok vonzásában. Budapest, Babilon, 2020. 48 p. (Mi Micsoda sorozat)

A szép ruha különlegessé teszi az embert. Rangot, életkort, hovatartozást, (nemzeti és nemi) identitást jelez, s utalhat életszakaszra, élethelyzetre is (például kiderülhet, hogy gyászolunk vagy éppen egy esküvő főszereplői vagyunk) .

Ugyanakkor a divat sokszor pazarló, előállítása sok kérdést vet fel: a gyermekmunka, a harmadik világ olcsó munkaerőpiacának fel- vagy kihasználását, az újrahasznosítás, s az ún. zöld divat témáját.

A 2022-es Hulladékcsökkentési hét fókuszában a textília áll.

E kötet Zöld divat címet viselő fejezete kitér a biopamut, az újrahasznosítás, az intelligens anyagok, a fair trade és az ökológiai mérleg témáira. Kiderül az is, hogy a fekete és a fehér ruha miért nem szolgálja a környezettudatosságot.

Kamaszoknak (12/14+ éves)

Regények, novella

Rojik Tamás: Szárazság. Budapest, Pagony, 2020, 272 p.

Műfaji besorolását tekintve Rojik Tamás ifjúsági könyve egy klímafikciós (climate fiction) ifjúsági regény. Erőssége hogy magyar környezetben játszódik, a nem is olyan távoli jövőben. A lendületes történet szinte filmszerű, ráadásul minden új fejezet a XXI. század közepének tankönyvrészleteivel, korabeli jogszabályokkal és alaptörvényi tartalmakkal kezdődik.  A hulladékképződés és a hulladékcsökkentés fontossága, valamint a környezettudatos szemlélet is megjelenik ezekben a joghelyi szövegekben. Pl: “Ha megnyitod a csapot, már legyen alatta a poharad! Ne folyasd a vizet feleslegesen…Csak akkor vegyél ásványvizet, ha nincs más megoldás, ne szennyezd műanyaggal a környezetet! (Részlet egy kisiskolásoknak készült tankönyvből)” (78.p.).

Kiváló és nagyhatású mű a kamaszokat egyre több esetben érintő klímadepresszió és a klímaváltozás témájának közös feldolgozására - elsősorban középiskolában és a nyolcadik évfolyamon.

Lakatos István: Dobozváros. Egy város, amit le kell győznöd. Budapest, Magvető, 2011, 313 p.

Lakatos István meseregényében egy szép napon főhősünköz, Zalánhoz és a szüleihez beállít egy Székláb nevű öregember, és azt állítja, hogy a szülei már nem az igaziak, hanem másolatok. Székláb elmeséli a kisfiúnak: szüleit elrabolták a dobozvárosiak, ezért vele kell mennie. Zalán nem tehet mást, mint útra kel az ismeretlen öregemberrel, mert csak így lát esélyt arra, hogy viszontlássa az igazi szüleit. Miután alaposabban megismerkedik Székláb birodalmával, egy családnyi vízimanóval és Jónással, a kecskével, még előtte áll, hogy sárkányokkal is találkozzon Dobozvárosban. 

A hulladékgazdálkodás és a hulladékcsökkentés témájára kiválóan hangolódhatunk a könyv azon részével, amelyben kiderül, hogy a csöppet sem takarékos és környezetpusztító város szemét- és hulladékhegyeinek eltakarítását, “felélését” a város alatt mélyen, a senki által nem látott alagutakban a patkányokra bízzák. A történet végére az is kiderül, mi történt Zalán szüleivel.

A meseregény 10 éven felülieknek szól.

Zágoni Balázs: A gömb. (Fekete fény; 1.) Budapest, Móra, 2019, 352 p.

Az Európai Unió felbomlik. Az országok városállamokra esnek szét, a nyugdíjasok első lázadását újabbak követik, megjelenik a röghöz kötés és a neojobbágyság. A gyerekek öröklik szüleik adósságait, ezért csak egyetlen módja van, hogy az ember ne legyen haláláig a Város szolgája: ha csatlakozik a falon kívüli kolóniák egyikéhez. 

A tizenhárom éves Vik egy gombászkolóniában él, az egy évvel idősebb Ajla pedig a Városban. A fiú minden nap a túlélésért küzd, a lánynak sejtelme sincs, mi történik a falon túl. Mielőtt a sorsuk összefonódik, Vik találkozik a rejtélyes eredetű Gömbbel, és ez örökre megváltoztatja az életét.

A hulladék témaköréről kiváló beszélgetést és vitát kezdeményezhetünk a  gombászkolónia szomszédságában élő, s a városállam falain belül termelődő elektronikus hulladékokkal és kidobott műszaki cikkekkel kereskedők életmódjának bemutatásával.

Gaarder, Jostein: Anna világa. Történet a földgolyó klímájáról és környezetéről. Budapest, Noran Libro, 2016, 204 p.

A történet főszereplője Anna és Nova. Az elbeszélés kezdetén Anna tízeves, iskolába jár, barátkozik, olvas, kirándul, észreveszi a fiúkat, vagyis hát egyet. Néhány évvel később azonban különös dolog történik vele, furcsa álmai megzavarják éjszakai nyugalmát. Álmaiban egy olyan világban találja magát, ami a reális jövőben akár valósággá is válhat: 2082-t írunk, és Anna egy dühös kislánnyal, Novával társalog, aki Anna jövőbeli unokája. Nova az álmokban egy olyan világban él, amelyben már nincs 4 évszak, hanem meleg van, sokat esik az eső, és a déli országokból özönlenek a klímamenekültek északra. Nova dühös nagyszülei generációjára, vagyis Annára, mert hagyták, hogy mindez megtörténjen. Ő már nem láthat jegesmedvéket, oroszlánokat és még számos más állatot, a körülötte létező világ problémáktól terhes. Anna szülei aggódnak a kislány álmai miatt, ezért pszichiáterhez küldik, aki komolyan veszi őt és igen érdekes párbeszéd alakul ki kettejük között a klímaváltozásról. Ráadásul a leánya, Ester, klímakutató, és Szomáliában dolgozik egy nemzetközi szervezetnek. Esterről egy nap az a hír érkezik, hogy szomáliai kalózok elrabolták.

A rendkívül okos és érzékeny könyvben képzelet és valóság, álom és realitás keveredik. Végig érződik, hogy a szerző elkötelezett környezetvédő, és okosan hívja fel olvasói figyelmét egy valós probléma komolyságára, nem fél tudományosan igazolt adatokkal és tényekkel alátámasztani mondandóját. 

A klímaválság általános feldolgozására alkalmas, melynek része a hulladékcsökkentés témája is.

Kosztolányi Dezső: Szemetes. In: Kosztolányi Dezső: Alakok. Budapest, Seneca Kiadó, 1999, URL: http://mek.oszk.hu/00700/00741/00741.htm#14  Utolsó letöltés: 2020.11.18.

Kosztolányi Dezső rövid riportja a szemetes emberrel hajnalban készült. Ahogy kell. A rövid kis portrében megismerhetjük a XX. század elején keletkező (fővárosi) szemét és a szemetesek életének néhány jellemzőjét. Kiderül, milyen típusú szemetet találnak, s hogy mi lesz a hulladék sorsa. Sőt, a riport végén az elbeszélő maga is terepszemlét tart, kikocsikázik a sajópéteri szeméttelepre, s leírja, mit talál ott. Egy rövid idézet a beszélgetésből: 

“- Mennyit szemetel ez a város?

- Huszonötezer vagónnal minden esztendőben. Ebben benne van a háziszemét, az utcai szemét, a csarnoki szemét. (Jól jegyezzük meg): Háromféle szemét van!

- Mennyi esik egy emberre?

- Minden napra egy félkila. (Szakértően.) Fejenként.

- Mi lesz ebből a szemétből?

- Trágya. Nagyon jó, nem heves trágya. (A "heves" trágyát én se szeretem.) De előbb másfél évig érnie kell.”

A rövid írás kiváló a tanórák és a foglalkozások ráhangoló szakaszában, de pusztán az olvasás öröméért is érdemes a diákok figyelmét felhívni erre a gyűjteményre.

Ismeretterjesztő művek

Giannella, Valentina: Greta vagyok. Egy új zöldnemzedék kiáltványa. Budapest, Móra, 2019, 128 p.

A tudomány kulcsszerepét bemutató, állításait adatokkal alátámasztó, a fenntartható fejlődésre fókuszáló kötet. A problémákat elsősorban felveti, bemutatja. 12 témában ad 2-3 oldalas összefoglalót, majd némelyikben 1-2 oldalon kiemelt kérdésekre ad válaszokat. A hulladék témához az alábbi részek kapcsolódnak szorosabban: “A hulladék és az újrahasznosítás”, és “A műanyag”.  A kiáltvány végén tartalomjegyzék, felhasznált irodalom, fogalomtár (16 kifejezés) található.

Turner, Kate: Zero waste konyha. Tippek a pazarlásmentes étkezéshez. Budapest, HVG Kv., 2020, 72 p.

Gyakorlati tanácsok főzéshez a tervezéstől, a beszerzéstől a maradékok felhasználásáig. A kötet a gyakorló felnőttek mellett segítheti a kamaszokat is a szemlélet- és életmódváltásban.

Dyer, Harriet: Mondj nemet a műanyagra! 101 egyszerű ötlet műanyag helyett. Budapest, Centrál Kv., 2019, 127 p.

A kötet elsősorban kezdőknek ad ötleket arra, hogyan lehet a műanyagot csökkenteni mindennapi életünkben.

Naomi Klein, Rebecca Stefoff: Hogyan változtassunk meg mindent? Útmutató fiatal állampolgároknak a bolygó és egymás védelméhez. Budapest, Napvilág, 2022. 349 p.

A főként serdülőknek és fiataloknak szánt kötet komolyan, átgondoltam ír arról, hogy milyen praktikus módszerekkel és milyen aktív szerepvállalással tehetnek a serdülők és a fiatalok a klímaváltozás és hatásai ellen, hogyan emelhetnek szót a környezettudatos és a fenntartható jövőért.

A kötet előnye, hogy tárgyalja a Covid és a legújabb idők folyamatait is, s a fejezetek végén irodalomjegyzék és az aktívan szerepet vállaló szervezetek elérhetőség található.

A könyv kiváló forrás, hiteles és valid információkat tár elénk, így általa könnyen fel lehet készülni a téma bemutatására, megbeszélésére.

Pedagógusoknak

Bebb, Sophie – Robinson, Helen: Használd újra! 25 műalkotás műanyagból. Budapest, Álomgyár K., 2020. 64. p.

A Kütyük helyett! sorozat részeként megjelent kötet a gyerekeket szólítja meg, azonban a műalkotások összeállítása felnőtt (szülő és/vagy pedagógus) segítségét igényli.
A vidám, főként a nagy-óvodás és a kisiskolás korosztálynak hasznos könyv játékok, a környezetben hasznosítható segédeszközök (pl. bogárhotel, madáretető), dekorációk, ügyességet igénylő kis- és nagyobb targyak elkészítését mutatja be szemléletesen. A „Használd újra!” nagyszerű vezérfonala lehet tematikus tervek vagy projekttervek elkészítésének.

Breiting, Søren - Csobod Éva: Belefulladunk a hulladékba? Környezetvédelmi oktatóanyag. Tanári segédkönyv. Budapest, Szignet, 1996, 87 p.

Breiting, Søren  Csobod Éva: Hulladékkezelés a lakóterületen. Tanári oktatóanyag. Budapest, Szignet, 2003, 88 p.

Dán közreműködéssel és a tananyagot tesztelő magyarországi általános és középiskolák bevonásával született a környezetvédelmi oktatóanyag. A 3 tankönyvet tartalmazó sorozathoz tanári kézikönyvek is kapcsolódnak. A tankönyvi ábrák színesek, míg a tanári segédletekben - az újrahasznosítást segítve fekete-fehér illusztrációk vannak. 

A sorozat kötetei: Belefulladunk a hulladékba?, Hulladék és önkormányzatok, Környezet és újrahasznosítás.

A hulladékgazdálkodást sok szempontból tárgyaló alaptankönyvekhez kiadott tanári kézikönyvekben az egyes tankönyvi leckékhez általában 1-1 oldalas terjedelemben magyarázatot és módszertani segítséget kapunk, s a tankönyvekben bőséges szemléltető anyagot is (képek, ábrák…) találunk. A leckék figyelembe veszik az életkori sajátosságokat. Nagy erényük, hogy a függelékben külföldi és magyar bibliográfiát tartalmaznak, de a környezeti nevelés új irányzatairól szóló szemléletformáló írást is találunk. A tantárgyköziség jegyében pedig egy-egy jól átgondolt, évfolyamokra lebontott, táblázatba foglalt gyűjtemény áll a pedagógusok rendelkezésée: hogy a témát melyik évfolyamon és milyen tantárgyak keretében hogyan lehet feldolgozni. 

Gyakorlati alapú, jól látszik, hogy a tananyagot előzetesen kipróbálták a programba bekapcsolódó iskolákban.

Általános és középiskolákban egyaránt jól használható.

Maklári Jenőné: Életmódunkkal a környezetünkért. A hulladékkezelés története. Budapest, FPI, 2000. 118 p.

Maklári Jenőné - Kriska György - Liszi János: Különleges probléma a szemét. Feladatok a hulladékkezelés történetéhez. Budapest,  Flaccus, 2002. 63 p.

A kiadvány arra vállalkozik, hogy képet adjon a különböző kultúrákban és korokban élő ember hulladékgazdálkodásáról. A szerző meggyőződése, hogy a környezettel törődő városlakó saját életében is hasznosítani képes a szerzett ismereteket. célja, hogy bemutassa a hulladékkezelés történetét a kezdetektől eljutva a máig. A kötet gazdag fekete-fehér, ám meghivatkozott képanyaggal színesíti a témát. A hulladékgazdálkodás nemzetközi és hazai történetének bemutatása mellett hangsúlyt fektet a téma pedagógiai feldolgozásának bemutatására, jó gyakorlatokat, innovatív projekteket mutat be.

A kötetet a felhasznált képek és irodalmak jegyzéke zárja.

A fenti kötethez tartozó módszertani kötetben az alcímének megfelelően feladatlapokat találunk, melyhez megoldókulcs is van. Továbbá egy némer feladatgyűjtemény részleteinek fordítását. A mellékletben szemelvények találhatók a Kukabúvár c. folyóiratból.

Sólyom Barbara (szerk.): Kicsik és nagyik. Foglalkozásgyűjtemény. Generációk közötti tanulás a környezeti nevelésben. Vác, Magosfa Környezeti Nevelési és Ökoturisztikai Alapítvány, 2015, 100 p.

A generációk közötti tanulás módszerét felhasználva a bemutatott programban többféle környezeti témában munkáltatták az időseket és a gyerekeket közös csoportokban. A bemutatott foglalkozástervek között az újrahasznosítás és a szelektív gyűjtés képviseli a hulladék témát három foglalkozásvázlattal.

Hankó Gergely - Kump Edina - Kray Zsuzsa: Hulladék Akadémia. Oktatási segédanyag és élménypedagógiai gyűjtemény pedagógusoknak, tárlatvezetőknek, közművelődési szakembereknek, közösségépítőknek, zöldgallérosoknak. Budapest, ÖKO-Pack Kft., 2016, 52 p.,

A hulladék történeti kronológiában 34 állomással adja összefoglalóját a téma 300 ezer évének. Tisztázza a szemét fogalmát, kitér az űrszemétre, az óceánok szemétszigeteire, az újrahasznosításra, az energetikai felhasználásra, a tudatos fogyasztásra. A témák 1-2 oldalas bemutatását egy-egy foglalkozásötlet leírása követi. Szemléletes infografikákat tartalmaz az egyes anyagok gyártásáról, kezeléséról, hasznosításáról.

Fakla Ida: Hulladékanalitikai gyakorlatok. Gyakorlati kézikönyv és feladatgyűjtemény. Tokaj. TFG Korszerű Felszerelésért Alapítv., 2010, 152 p.

A szakképzési tankönyv segítséget nyújthat olyan környezetvédelmi projektek lebonyolításához, melyben nemcsak olvsunk, beszélünk a problémákról, hanem méréseket, vizsgálatokat is végzünk. Emellett hasznos lehet a pályaorientációs tevékenysghez is, hiszen megmutatja, hogy a milyen komoly, tudományos munka a hulladékkal való foglalkozás.



Bencsik Mihály [et al.]: Zöld Föld. Budapest, OH, Kék Bolygó Klímavédelmi Alapítvány, Alapértékek, 2021. (Eng. szám: TKV/268-7/2021)

Bencsik Mihály [et al.]: Zöld Föld : Munkafüzet. Budapest, OH, Kék Bolygó Klímavédelmi Alapítvány, Alapértékek, 2021. 87 p. (Eng. szám: TKV/269-7/2021)

A 2021-ben megejelt tankönyv és munkafüzet az ENSZ által 1987-ben megfogalmazott 17 fenntartható fejlődési cél mentén foglalkozik például a közlekedéssel, a divattal, az épített környezetünkkel és a környezettudatos egészségmegőrzéssel.
A hulladékcsökkentés témakörét komplex módon dolgozza fel, a témát a fenntartható fejlődés szemszögéből vizsgálja.
Megemlíti a mikroműanyagok, a nullahulladék, az újrahasznosított termékek fontosságát.
Az olvasmányos kiadvány elgondolkodtatóan szemléletformáló. Talán az utolsó fejezetnek épp emiatt lett jövőkép-alakítás a címe.
A fogalomtárral, illetve forrás- és képjegyzékkel kiegészített tankönyv a hozzá szerkesztett munkafüzettel együtt nagyon jól használható – elsősorban a 9-10. évfolyam középiskolásai számára, de a felső tagozat érdeklődő általános iskolásai is nagy haszonnal forgathatják.

 

Fazekasné Kovács Katalin [et al.] – Nadrainé Szent-Gály Viola – Pánczél Réka – Oláh Ildikó (szerk.): Kezünkben a jövőnk - [fenntarthatóságra nevelés. Budapest, OH, 2021. 16 p. (Szakmódszertani füzetek óvodapedagógusoknak, 4.)

Az óvodapedagógusok számára készült módszertani sorozat negyedik füzete az óvodai nevelés időszakát havonként egységekre bontja, s ezen belül tárgyalja a fenntarthatóságra nevelés témakörét. Foglalkozik a hulladékgazdálkodással és a hulladékok csökkentésével, fókuszál az egyéni felelősségre, a közös cselekvésre, valamint folyamatos megújulás fontosságára.

Az egyes hónapok ötlettára három fő fejlesztési terület köré csoportosul: a szociális kompetencia; a környezettudatos magatartás, illetve az egészségtudatos magatartás kialakítása.

A füzet végén jól használható bibliográfia található.

Óvodapedagógusoknak.

Gévai Csilla: Örökzöld könyvecske. A víz. Óvodapedagógusoknak, szülőknek és felnőtteknek. Budapest, szerzői kiadás, 2020. 27 p.

A kiadvány a Kék Bolygó Klímavédelmi Alapítvány Fiúról Apára Program támogatásával jelent meg.

Az (óvoda)pedagógusoknak, szülőknek és felnőtteknek számára írt, tájékoztató célú módszertani és ismeretterjesztő könyv a földről szóló "Örökzöld munkafüzet" segédanyaga. Játékötleteket kínál, többek között a PET-alackok gyűjtéséről.

A segédkönyv kapcsolódik a szerző Nagyon kék könyv című ismeretterjesztő könyvéhez.

Kiss Istvánné (szerk.): Háztartási hulladék avagy "Segítség, szemét!". Környezetvédelem – gyermekszemmel. Az AKSD és a Debreceni Városi Könyvtár pályázatára beküldött munkákból. Debreceni Városi Könyvtár – A.K.S.D., 1993. 71 p.

“Napjainkban, amikor minden második lépés után szemetet lát az ember, sokakban felmerül a kérdés: Hogyan tovább? Tulajdonképpen már tudjuk is a választ, csak éppen mindenki lusta, hogy tegyen is valamit jövőjéért, gyermeke jövőjéért.” Ezt a ma is aktuális bevezetést olvashatjuk Németi Andrea, huszonkilenc évvel ezelőtt hetedikes diák írásában.

A 48 novellát, mesét és verset tartalmazó válogatás nem a legfrissebb antológia a témában, de jó gyakorlatként segítheti a hulladékgazdálkodás témájának feldolgozását az iskolai irodalmi alkotómunka segítségével.

Pregun Csaba – Harsányi Endre – Juhász Csaba: A szelektív hulladékgyűjtés. Módszertani kiadvány pedagógusok részére. Kecskemét, Milrol, 2015. 79 p.

A szelektív hulladékgyűjtés témájában a tanulók számára írt tájékoztató kiadvány szerzői tanári kézikönyvet is összeállítottak.

A diákok számára szól kiadvány témájának tartalmi, jogszabályi és környezetvédelmi és anyagismereti alapjait, illetve környezetvédelem tantárgyi és tantervi kapcsolódási pontjait e füzet tartalmazza. Előnye, hogy felosztása követi a tanulói füzet tartalmát, így könnyű felkészülni az egyes témák megbeszélésére.

A kötet végén szakirodalom és az egyes szakmai szervezetek elérhetősége segíti az alaposabb felkészülést.

Máté Mónika: Hulladékkezelés és hasznosítás alprojekt az Erdőpedagógia projektben. In: Hegedűs Gábor (szerk.): Projektpedagógia - projektmódszer VII. Kecskemét, KF – TFK, 2006. - 57-67. p.

A projekt a 4-16 éves gyermekeknek készült, altémái az alábbiakra térnek ki: hulladékválogatás, az erdők talajának vizsgálata, talajszennyezés, a hulladékok térfogatának csökkentése, hogyan is készül az újrapapír, komposztálás.

Az alprojektek 1 napos és 5 napos verzióban is elérhetőek, korosztályi besorolást is megjelölve.

A leírás végén alapos szakirodalmi válogatás és megoldásokkal kiegészített mintafeladatok segítik a megvalósítást.

Haisch Károly (összeáll.): Ne dobd ki! Barkácsolj! Kreatív játékötletek hulladékok hasznosításával. Budapest, Budakönyvek, 2019. 88. p.

A környezettudatos nevelés és a fenntartható jövő megteremtésének alapelve már kicsi korban jelen van – nemcsak az intézményes nevelés helyszínein, hanem a családok körében is. A Haisch Károly által szerkesztett könyv sok használható ötletet ad a hulladékok kreatív újrahasznosítására – hogy kiderüljön: a hulladék tényleg nem szemét.

A kötet jól használható az óvodák kézműves tevékenységei és az alsó tagozat technika óráin.

Csalló Attila – Bárányos Gabriella és Csikász Rita (ill.): Hulladék-Suli. Szelektív hulladékgyűjtés az iskolában. Oktatócsomag. [Tanári segédanyag]. Szentendre, Templomdombi Általános Iskola, 2001. 55 p. + 25 db melléklet.

A szentendrei Templomdombi Általános Iskola által kiadott oktatócsomag tanári anyaga – a mellékelt tanulói feladatlapok, a játékok és transzparens lapok, valamint a plakátok mellett – egyedülálló részletességgel mutatja be a szemét és a hulladékok keletkezése során megjelenő anyagok (pl. papír, műanyag, fém, stb.) jellemzőit.

Tisztázza, hogy mi a különbség szemét és hulladék között, mit kell tudni a veszélyes hulladékról, hogy mi történik a hulladékégetés során. Jól használható segédletet nyújt a hulladékok szelektálásához (mit gyűjtsünk szelektíven és mit ne).

Izgalmas feladatokat mutat be, s hiteles szakirodalom is található a félszáz oldalas kiadvány végén.

Használatát kiskamasz korban és a középiskola összes évfolyamán ajánljuk. Kiváló tantárgyi kapcsolódásai vannak az etika óra, a természettudományos, s nem utolsó sorban a történelem tantárgyak anyagához.